• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o przekopie przez Mierzeję (technika, bez polityki)

mak
11 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma potrwać siedem lat i pochłonąć blisko 490 mln zł. Dzięki niemu Elbląg stanie się portem morski, a pobliskie miasteczka czeka ożywienie gospodarcze i turystyczne. Mimo to budowa kanału ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną:

Podczas wtorkowego wykładu na Politechnice Gdańskiej profesor hydromechaniki Eugeniusz Dembicki, były rektor PG, opowie o konstrukcji przyszłego kanału i będzie przekonywał, że przekop wyjdzie wszystkim na dobre.

- Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor.

Na razie nie wiadomo kiedy ruszy budowa przekopu. Studium wykonalności inwestycji jest już gotowe, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do rządu.

Na wtorkowym wykładzie nie będzie jednak mowy o polityce, lecz o technicznych nowinkach i niebanalnych rozwiązaniach, które zostaną wykorzystane przy budowie przekopu.

- Podczas wykładu będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki. Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału - dodaje prof. Eugeniusz Dembicki.

Prof. Dembicki opracował metodę wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.

Wykład odbędzie się we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00 w sali 300, w Gmachu Głównym PG, przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Wrzeszcz.

Wstęp wolny.
mak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (104) 3 zablokowane

  • calkowity sprzeciw!

    Pomysl za drogi,bez sensu,nie poparty niczym sensownym tylko mzonki!

    • 3 8

  • kanał

    do budowy kanału zatrudnić więźniów i kiboli , koszty budowy będą o wiele mniejsze.

    • 5 2

  • hurra

    znowu w elblągu będą budować U-Booty :)

    • 2 1

  • "Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy (2)

    rozkwit." Tylko dlaczego mieszkańcy Krynicy Morskiej NIE CHCĄ tego przekopu? Dlaczego nie chce go też ludność zamieszkująca Mierzeję?

    • 1 3

    • (1)

      bo oni MAJA dostep do morza!!

      • 1 0

      • Mieszkańcy zawsze protestują nawet nie wiedzą dla czego

        Jak by słuchać mieszkańców i nawiedzonych ekologów to nic by w Polsce nie powstało.

        • 1 0

  • słucham...???? siedem lat?????

    chyba żarty sobie stroicie - ale jak tyle ma trwać przekopanie kilkudziesięciu metrów, to co się dziwić, że autostrady hitlerowskie były jedynymi na terenie Polski przez kilkadziesiąt lat

    • 4 1

  • " Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i

    gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor" Mam lepszy pomysł: podciagnąć kanał do Sosnowca. Oprócz tego, że zapewnilibysmy dostęp do morza mieszkańcom Sosnowca, Bedzina i okolicznych miejscowości, to jeszcze w Sosnowcu zbudowaliby sobie port morski i stocznie co ożywiłoby przemysł i zastąpiło upadające kopalnie. Powstałby też terminal pasażerski, wpływałyby wielkie wycieczkowce i promy do Szwecji. Mało tego, jeszcze jednym istotnym plusem, o którym nie można zapominać byłoby ożywienie gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału. I to jest moim zdaniem słuszna koncepcja.
    SOSNOWIEC ŻĄDA DOSTĘPU DO MORZA!

    • 5 4

  • Nic nie robić. (2)

    W innych państwach buduje się trwałe dla dużych róznic temperatur powietrza szosy na wysokości 3000 m , tunele w górach, tunele pod rzekami i morzem, buduje się kanały,metro, elektrownie atomowe. U nas.... nic. Nawet obwodnicy miasta nie mozna wybudować, bo zielone oszołomstwo blokuje prace. Wbrew przykutym do drzew oszołomom wykonano Zalew Czorsztyński, który każdej wiosny ratuje Podhale przed powodziami. Demokracja, to nie dyktat grupy, której wydaje się,że tylko ona ma rację. Niech o rozwoju decydują mądrzy wizjonerzy i naukowcy. Czy ktoś z piszących na tym forum był kiedykolwiek w Tolkmicku? - To miasto zatrzymało się na latach 60-tych ubiegłego wieku. Jesli będzie przekop, to zapomniane przez władze i turystów miejscowości odżyją dając pracę mieszkańcom i dziewicze tereny gościom.

    • 3 1

    • (1)

      wprew zielonym "oszołomom" wybudowano także port we Władysławowie - skutków chyba komentować nie trzeba :>

      • 1 0

      • ...w latach 30tych...

        • 1 0

  • "ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału" (4)

    buhahahaaaaaaaaaaaaa - spadłem z krzesła, jakim trzeba być niedorozwojem, żeby kupić ten tekst?

    lepiej już wydać te 500 mln zł na budowę trasy szybkiego ruchu między Trójmiastem (lub autostradą), a Elblągiem

    • 1 2

    • Turystyka to nie tylko wożenie tyłka samochodem. (2)

      W jaki sposób żeglarze mają dopłynąć w rejony Zalewu Wiślanego trasą szybkiego ruchu? Są jeszcze ludzie na tym świecie, dla których wypoczynkiem jest woda i wbrew pozorom jest ich bardzo dużo. W taki m.in. sposób rozwinąć może się turystyka. Są to piękne rejony i warto je odwiedzić. Zamiast spadać z krzesła, wystarczy poszerzyć trochę swoje horyzonty.
      Pozdrawiam

      • 0 0

      • (1)

        jak takie piękne rejony, to po co chcecie tam mieć port morski?

        • 0 0

        • Czytać ze zrozumieniem to potrafisz?

          Jeżeli tak to przeczytaj powyżej mojego posta jeszcze raz uważnie. Inteligentna osoba z niego zrozumie, żeby wpłynąć na Zalew Wiślany od strony morza potrzebny jest przekop. Dla Twojej informacji Cieśnina Pilawska jest blokowana przes Rosjan. Jeżeli turysta np. będąc w Gdańsku chciałby odwiedzić zalew, to obecnie jest to niemożliwe. Stan ten trwa kilkadziesiąt lat. Jeżeli jest otwarty dostęp do morza to i jest port morski. Chyba to proste, prawda? Jeżeli ktoś jest ignorantem i nie dba o rozwój kraju poprzez turystykę, najwidoczniej nie rozumie, że nie tylko dużymi miastami świat żyje.

          • 0 0

    • jakim trzeba byc glupim zeby nie rozumiec waznosci tego przekopu!!!

      ta inwestycja to bardzo dobry pomysl.. uniezalezni nas od kaprysow Rosji ...
      i powstanie fajny szlak zeglugowy np dla jachtow, statko wycieczkowych np z Gdanska do Elblaga.... bardzo dobry pomysl!!!

      • 1 0

  • metoda mikrowybuchów jest znana sprzed wojny

    stsowali ją m.in. Niemcy budując "berlinkę". Pan profesor podłącza się do cudzych opracowań.

    • 2 0

  • Zbudowac w Elblagu wielki terminal kontenerowy !!!

    Wprowadzic godzine policyjna o 15:30 !!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane