• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy rejs Nova Star. Zobacz, jakie jeszcze promy pływają do Szwecji

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 09:10 (15 września 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star

Nova Star płynie do Nynäshamn.


W swój pierwszy rejs na Bałtyk wyruszył prom Nova Star dzierżawiony przez PŻB. Będzie pływał na trasie Gdańsk-Nynäshamn. A jakie jeszcze promy pływają z Trójmiasta do Szwecji? Na razie kursuje pięć jednostek, niebawem będzie ich sześć.



Aktualizacja, 15 września, godz. 9:10.

14 września, po kilku miesiącach opóźnienia, prom Nova Star wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami na pokładzie. Bedzie pływać na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem Wawel. Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. Prom został wyczarterowany na razie na dwa lata od armatora z Singapuru ST Engineering Marine Ltd. W marcu prom trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszedł remont.


Nova Star to drugi prom Polferries pływający z Trójmiasta do Szwecji. Drugi operator, Stena Line, dysponuje trzema jednostkami, a w październiku dołączy do nich jeszcze jedna.

 Stena Spirit  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 176 m długości i 29 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Stena Spirit  wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, a po generalnym remoncie w 2011 roku wszedł na linię Karlskrona-Gdynia. Nazwę Stena Spirit wyłoniono na drodze ogólnopolskiego konkursu. Matką chrzestną była pochodząca z Gdyni aktorka Anna Przybylska.  Stena Spirit  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 176 m długości i 29 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Stena Spirit  wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, a po generalnym remoncie w 2011 roku wszedł na linię Karlskrona-Gdynia. Nazwę Stena Spirit wyłoniono na drodze ogólnopolskiego konkursu. Matką chrzestną była pochodząca z Gdyni aktorka Anna Przybylska.

 Stena Vision  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 175 m długości i 28,5 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji. W 2010 przeszedł przebudowę, trafił na trasę  Gdynia-Karlskrona i zyskał nowa nazwę.  Stena Vision  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 175 m długości i 28,5 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji. W 2010 przeszedł przebudowę, trafił na trasę  Gdynia-Karlskrona i zyskał nowa nazwę.

 Stena Baltica  to prom, którego operatorem jest Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. To typowa jednostka ro-pax przeznaczona głównie do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Jednostka ma 167 m długości i 26,8 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną  23 węzłów. Prom został wybudowany w 2007 roku w Finlandii. Stena Line użytkuje go od 2013 roku.  Stena Baltica  to prom, którego operatorem jest Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. To typowa jednostka ro-pax przeznaczona głównie do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Jednostka ma 167 m długości i 26,8 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną  23 węzłów. Prom został wybudowany w 2007 roku w Finlandii. Stena Line użytkuje go od 2013 roku.

 Wawel  to prom polskiego armatora PŻB Polferries pływający na trasie  Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 163,96 m długości i 27,63 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną 16,7 węzłów. Zabiera na pokład 1000 pasażerów. Został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.  Wawel  to prom polskiego armatora PŻB Polferries pływający na trasie  Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 163,96 m długości i 27,63 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną 16,7 węzłów. Zabiera na pokład 1000 pasażerów. Został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

 Nova Star  to prom ro-pax dzierżawiony przez PŻB Polferries pływający na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21 węzłów. Zabiera na pokład 1215 pasażerów. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.  Nova Star  to prom ro-pax dzierżawiony przez PŻB Polferries pływający na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21 węzłów. Zabiera na pokład 1215 pasażerów. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.

Już w październiku na trasie Gdynia-Karlskrona pojawi się kolejny prom Stena Line, czyli  Stena Nordica . Jest to jednostka ro-pax i zastąpi statek towarowy Gute. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000. Od tego czasu był kilkakrotnie modernizowany. Już w październiku na trasie Gdynia-Karlskrona pojawi się kolejny prom Stena Line, czyli  Stena Nordica . Jest to jednostka ro-pax i zastąpi statek towarowy Gute. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000. Od tego czasu był kilkakrotnie modernizowany.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • bezpieczeństwo (3)

    jak z bezpieczenstwem w Szwecji? Duzo karmelowych inzynierow i lekarzy?

    • 17 19

    • duzo. Spoko tam jest. Dzieki nim nie brakuje rąk do pracy i tegich umysłów dla ich gospodarki (1)

      • 11 3

      • dzieki nim przodują - Saab itd

        • 5 1

    • żółty na fladze zastąpią kolorem toffi - tak słyszałem

      • 6 6

  • A PO zwijała Polską Zegluge... (5)

    • 16 31

    • Idź się leczyć. To są inwestycje komercyjne, a nie państwowe (czytaj: z założenia deficytowe). (4)

      Kiedy PiS szczęśliwie odszedł od władzy, zaczął się globalny kryzys i spadły przewozy kontenerowe i TIR-owe, a turyści zaczęli zostawać w domach i zaoszczędzone pieniążki wkładać do skarpet.
      PiS-owske inwestycje morskie widać po hucznym rozpoczęciu "budowy" promu w Szczecinie (ciekawe, czy z tej słynnej stępki coś jeszcze pozostało), lol.

      • 20 11

      • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL (3)

        • 8 14

        • propaganda kur (1)

          wizy

          • 11 4

          • Sory taki mamy klimat.

            • 0 2

        • Bul to masz po wizycie u swego katabasa.

          • 0 0

  • ... czyli do Sztokholmu tylko z Gdańska. (5)

    Promy z Gdyni do Karlskrony to promy dla TIR-ów, a nie turystów.

    • 14 30

    • Jak już to ciężarówki

      • 2 4

    • (2)

      Poczytaj sobie lepiej co to TIR. wątpię by prom był w stanie zabrać ze sobą stowarzyszenie...

      • 5 9

      • trampki to adidasy, kociol grzewczy to junkers (1)

        szklifierka kontowa to 'diaxa' , pielucha to pampers tego jest masa w polskim potocznym.

        czepieasz sie tak samo jak ten pajac tych promow pasazerskich

        • 11 3

        • Szlifierka kontowa...kup” se” słownik mlotku

          • 0 0

    • Z Gdańska a raczej do Gdańska to same Ahmedy się zjeżdżają !!

      W końcu to niemieckie miasto !!!

      • 1 4

  • Żeby tylko na pokład nie wsiadł jakiś (1)

    " roztargniony" sędzia..

    • 14 9

    • Jak się masz głupi, wariat się o ciebie pytał.

      • 0 0

  • polferries nie plywa bo prom w stoczni

    hahahaaaaaha

    • 5 5

  • Bumerang

    Kupili za 40 milionów dolcow aluminiowy Bumerang katamaran sprzedali po paru latach za 18 milionów kra przeszkadzała Szwedom nie przeszkadza

    • 8 1

  • Gdańsk i Gdynia średnio promami stoją... wolę Świnoujście (1)

    Stena słynie z najmniejszych i najbrudniejszych kabin na rynku, no bo jak załoga ma posprzątać 300 kabin w godzinę?????! Płynąłem kilka razy i zawsze brudno, łazienki z zaciekami, czasem kosze pełne. W rejsie okrężnym nie można zejść na ląd a znowu całodniowy pobyt w Karlskronie to przynajmniej o 1/2 za dużo, bo to dziura a w weekend do 10 lub 12 wszystko pozamykane. Polferries pływa promem złomem - Wawel ma blisko 40 lat, ale jest na nim miło, rejs trwa 18h...
    Nova Star wchodzi na trasę od czerwca i wejść nie może - taki to super prom nowoczesny, że są zastrzeżenia...
    Najlepiej płynąc ze Świnoujścia do Ystad, są tam dobre promy, bardzo przyjemne, płynie się 7-8h, w Szwecji można zejść na 2 -5h zależy który prom. Obie firmy są fajne i Unity Line i Polferries. Ja bardziej lubię Unity, prom Skania lub Polonia. Fajne też mają rejsy weekendowe za 250-300 zł ze wszystkim i Sylwestra.

    • 9 6

    • Chyba dawno nie byłeś na Unity....

      Unity szajs.
      Smród, chłód, brud, prostacka obsługa i marne żarcie.

      • 0 0

  • Polacy śmiejecie sie ze szwecji.. (4)

    a prawda jest taka ze nie dorastacie im do pięt pod kazdym wzgledem...no może jesteśmy lepsi w kombinowaniu, oszukiwaniu, chamstwie itp jest tego trochę :)

    • 31 23

    • Masz racje (3)

      W bezrozumnym chlaniu nie dorastamy Szwedom do pięt...

      Niedawno na moich oczach prezes szwedzkiej firmy z obalił z gwinta dwie flaszki... Zawodowo zajmuje sie turystami, czegos takiego jeszcze nie widzialem...

      • 15 6

      • Nasi czworonożni przyjaciele

        • 6 2

      • sorki ale wiecej naje*anych widuje w naszym kraju

        jw

        • 8 6

      • To dowcip?

        Faktycznie Polacy są znanymi w świecie abstynentami. Cały świat o tym wie i nas podziwia.

        • 7 1

  • Standardem dla promów (1)

    Jest 30 knts. Te są wolne jak ślimaki

    • 4 4

    • Mko

      Gdzie jest taki standard? Chyba 10 węzłów mniej to ok. Jest kilka, które pływają 30, ale to mniejszość, duża mniejszość

      • 3 2

  • W Szwecji można zobaczyć jak upada niegdyś dumny naród (2)

    • 29 11

    • I co z tego? (1)

      Jak dojdą do władzy populisci, naród wstanie z kolan jak my właśnie.

      • 5 0

      • w tym rzecz - tam już nie dojdą ...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane