• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy rejs Nova Star. Zobacz, jakie jeszcze promy pływają do Szwecji

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 09:10 (15 września 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star

Nova Star płynie do Nynäshamn.


W swój pierwszy rejs na Bałtyk wyruszył prom Nova Star dzierżawiony przez PŻB. Będzie pływał na trasie Gdańsk-Nynäshamn. A jakie jeszcze promy pływają z Trójmiasta do Szwecji? Na razie kursuje pięć jednostek, niebawem będzie ich sześć.



Aktualizacja, 15 września, godz. 9:10.

14 września, po kilku miesiącach opóźnienia, prom Nova Star wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami na pokładzie. Bedzie pływać na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem Wawel. Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. Prom został wyczarterowany na razie na dwa lata od armatora z Singapuru ST Engineering Marine Ltd. W marcu prom trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszedł remont.


Nova Star to drugi prom Polferries pływający z Trójmiasta do Szwecji. Drugi operator, Stena Line, dysponuje trzema jednostkami, a w październiku dołączy do nich jeszcze jedna.

 Stena Spirit  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 176 m długości i 29 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Stena Spirit  wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, a po generalnym remoncie w 2011 roku wszedł na linię Karlskrona-Gdynia. Nazwę Stena Spirit wyłoniono na drodze ogólnopolskiego konkursu. Matką chrzestną była pochodząca z Gdyni aktorka Anna Przybylska.  Stena Spirit  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 176 m długości i 29 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Stena Spirit  wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, a po generalnym remoncie w 2011 roku wszedł na linię Karlskrona-Gdynia. Nazwę Stena Spirit wyłoniono na drodze ogólnopolskiego konkursu. Matką chrzestną była pochodząca z Gdyni aktorka Anna Przybylska.

 Stena Vision  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 175 m długości i 28,5 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji. W 2010 przeszedł przebudowę, trafił na trasę  Gdynia-Karlskrona i zyskał nowa nazwę.  Stena Vision  to prom Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. Statek ma 175 m długości i 28,5 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21,5 węzłów. Zabiera na pokład 1700 pasażerów.  Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji. W 2010 przeszedł przebudowę, trafił na trasę  Gdynia-Karlskrona i zyskał nowa nazwę.

 Stena Baltica  to prom, którego operatorem jest Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. To typowa jednostka ro-pax przeznaczona głównie do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Jednostka ma 167 m długości i 26,8 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną  23 węzłów. Prom został wybudowany w 2007 roku w Finlandii. Stena Line użytkuje go od 2013 roku.  Stena Baltica  to prom, którego operatorem jest Stena Line pływający na trasie Gdynia-Karlskrona. To typowa jednostka ro-pax przeznaczona głównie do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Jednostka ma 167 m długości i 26,8 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną  23 węzłów. Prom został wybudowany w 2007 roku w Finlandii. Stena Line użytkuje go od 2013 roku.

 Wawel  to prom polskiego armatora PŻB Polferries pływający na trasie  Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 163,96 m długości i 27,63 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną 16,7 węzłów. Zabiera na pokład 1000 pasażerów. Został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.  Wawel  to prom polskiego armatora PŻB Polferries pływający na trasie  Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 163,96 m długości i 27,63 m szerokości. Może płynąć z prędkością eksploatacyjną 16,7 węzłów. Zabiera na pokład 1000 pasażerów. Został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

 Nova Star  to prom ro-pax dzierżawiony przez PŻB Polferries pływający na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21 węzłów. Zabiera na pokład 1215 pasażerów. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.  Nova Star  to prom ro-pax dzierżawiony przez PŻB Polferries pływający na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Statek ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Może płynąć z prędkością maksymalną 21 węzłów. Zabiera na pokład 1215 pasażerów. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.

Już w październiku na trasie Gdynia-Karlskrona pojawi się kolejny prom Stena Line, czyli  Stena Nordica . Jest to jednostka ro-pax i zastąpi statek towarowy Gute. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000. Od tego czasu był kilkakrotnie modernizowany. Już w październiku na trasie Gdynia-Karlskrona pojawi się kolejny prom Stena Line, czyli  Stena Nordica . Jest to jednostka ro-pax i zastąpi statek towarowy Gute. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000. Od tego czasu był kilkakrotnie modernizowany.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • (12)

    Kto tym pływa, chyba nikt normalny skoro ranił linia lotnicza do Sztokholmu zabiera mnie w godzinę za 39 pln w dwie strony

    • 22 61

    • Dobre

      A pies za samolotem łącznie z przyczepą

      • 0 0

    • Dokładnie, nie ma to żadnego sensu... (3)

      ...chyba tylko rodziny z dziećmi pływają, bo dla dzieci to niewątpliwie atrakcja.
      Promy mają uzasadnienie jak są tańsze od innych środków transportu. Dla przykładu jak płynąłem promem na trasie Tallinn-Helsinki zapłaciłem sporo mniej niż miałbym zapłacić za lot. Podobnie jest z promami na Morzu Śródziemnym, nierzadko są tańsze niż samoloty. Wtedy nawet ze cenę dużo dłuższej podróży rejs ma po prostu sens.

      • 6 29

      • Niektóre na Morzu Śródziemnym za darmo nawet wożą turystów z Afryki do Europy. Darmowy bilet jest jednak tylko w jedną stronę. W drugą jest płatny.

        • 4 0

      • ciekawe, że niektórzy to absolutnie nie wstydzą się swojej głupoty

        • 41 3

      • to zapakuj TIR do samolotu

        • 50 3

    • to nie prawda

      nie ma takiej ceny chyba ze w 1 strone a koszty dojazdu z lotniska przewyzszaja 8 krotnie dolot kompletna bzdura

      • 8 1

    • do skavsta nie arlanda (2)

      i bujasz sie do tcetralen z 80minut.
      Ale i tak jest spoko. Slyszalem ze w rinkeby sie z**balo totalnie juz, i ze nawet w Solna jest juz lekko wkit.

      • 4 7

      • Napisz jeszcze raz po Polsku.

        • 9 0

      • Co??

        • 9 0

    • (1)

      Np. ci co chcą pojeździć po Szwecji swoim samochodem...

      • 45 1

      • LoL

        • 0 7

    • jak tam pracujesz na budowie

      to pakujesz swojego passata b5 kombi po dach słoikami z żarciem, czystymi ubraniami i ci starcza na pół roku

      • 40 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Pierwszy rejs promu Nova Star

    Karskrona

    To dziura nic tam nie ma cienkie miasto. Może jak się pojedzie że 100km na vaksio vernono to już lepiej parę jezior dogodne parkingi cemping

    • 0 0

  • Czy ktoś może powiedzieć... (1)

    Czy ktoś może powiedzieć, co to za biała kopuła na promie Wawel?

    • 0 0

    • Czy ktoś może powiedzieć...

      W tej kopule znajduje sie dyskoteka.

      • 0 0

  • Gdańsk i Gdynia średnio promami stoją... wolę Świnoujście (1)

    Stena słynie z najmniejszych i najbrudniejszych kabin na rynku, no bo jak załoga ma posprzątać 300 kabin w godzinę?????! Płynąłem kilka razy i zawsze brudno, łazienki z zaciekami, czasem kosze pełne. W rejsie okrężnym nie można zejść na ląd a znowu całodniowy pobyt w Karlskronie to przynajmniej o 1/2 za dużo, bo to dziura a w weekend do 10 lub 12 wszystko pozamykane. Polferries pływa promem złomem - Wawel ma blisko 40 lat, ale jest na nim miło, rejs trwa 18h...
    Nova Star wchodzi na trasę od czerwca i wejść nie może - taki to super prom nowoczesny, że są zastrzeżenia...
    Najlepiej płynąc ze Świnoujścia do Ystad, są tam dobre promy, bardzo przyjemne, płynie się 7-8h, w Szwecji można zejść na 2 -5h zależy który prom. Obie firmy są fajne i Unity Line i Polferries. Ja bardziej lubię Unity, prom Skania lub Polonia. Fajne też mają rejsy weekendowe za 250-300 zł ze wszystkim i Sylwestra.

    • 9 6

    • Chyba dawno nie byłeś na Unity....

      Unity szajs.
      Smród, chłód, brud, prostacka obsługa i marne żarcie.

      • 0 0

  • (19)

    Płyneliśmy ostatnio z żoną i dzieciakami pierwszy raz w życiu promem pasażerskim właśnie do Szwecji. Fajna przygoda. Starszy syn zachwycony. Statek nie pierwszej młodości,ale ok. Kabiny niestety brudne. Sprzątane na odpie... Po tym rejsie marzymy teraz o rejsie po morzu śródziemnym no,ale to już inne pieniążki niestety...Szweja/Karlskrona fajne miasteczko. Czysto. Okolice ładne,dużo jezior czy innych akwenów,fajne widoki.

    • 95 7

    • kolego to jest prom a nie statek wycieczkowy. Pływam tymi promami 2 razy w tygodniu i nie jest tak czarno

      • 0 0

    • Najlepszy jest prom Polonia ze Świnoujścia. (3)

      Polecam prom Polonia Unity Line ze Świnoujścia. Wszędzie czyściutko, pycha jedzenie, bardzo miła załoga, fajne imprezy dla dorosłych, animacje dla dzieciaczków - każdy coś ma dla siebie i nie trzeba też całego rejsu spędzać z dziećmi, można chwilę odetchnąć :)
      Do tego nie kołysze tak jak na innych. Bardzo mamy miłe wspomnienia z tym promem. Wiele osób go chwali w internecie dlatego się przepłynęliśmy. Teraz już też mogę polecić.

      • 13 2

      • Imprezy dla dorosłych Animacje? (1)

        To znaczy, że animatorzy zajmują się dzieciaczkami, a dorośli raczą się alkoholem. Zwłaszcza, że można odetchnąć od dzieci i nie trzeba spędzać z nimi całego rejsu. Oj, tylko dla dzieciatych. Pozostali powinni wykupić child free cruise.

        • 3 1

        • Nie mierz kazdego

          własną miarą.

          • 2 2

      • Jo, tylko trochę daleko z Gdańska do Świnoujścia

        6 h autem....

        • 9 2

    • Karlskrona to dziura (11)

      Jedyną rzeczą wartą zwiedzania jest muzeum morskie. Dla samego muzeum warto popłynąć. Ale prom przypływa do Karlskrony ok 7 rano. Nawet McDonald o tej porze jest tam nieczynny, więc jak ktoś nie ma własnego prowiantu na śniadanie to jest lipa. Można kupić jakieś bułeczki słodkie itp. w piekarni, ale ceny zwalają z nóg. Za 4 bułeczki wielkości naszych kajzerek podobne smakiem do drożdżówek dałem 64 złote. Z punktów gastronomicznych czynnych wcześnie rano jest jeszcze Subway (koło parku i przystanków autobusowych) z cenami na granicy zawału serca. Jest jeszcze koślawy plac zabaw przy parku i drugi przy muzeum morskim. Kolejny plac zabaw jest przy kompleksie sportowym. Generalnie bieda, jeśli chodzi o rozrywki dla dzieci. Samo muzeum fantastyczne z kilkoma współczesnymi okrętami wojennymi w tym dużym okrętem podwodnym do zwiedzania - chyba nawet większy niż nasz Orzeł. Jeszcze do 2000 roku pływał w służbie. Miasto zupełnie nie nastawione na turystów.

      • 15 30

      • Kanapka 30 cm (czyli cały obiad dla dorosłego) w Szwecji max 80 koron czyli 35 zł. To jest cena na granicy zawału serca?

        • 3 1

      • (2)

        Gołodupcy nie powinni przekraczać granicy swojego województwa. Skandynawia jest bardzo droga, ludzie dobrze zarabiają, ale płacą gigantyczne podatki. Ceny są nieporównywalnie wyższe.

        • 12 1

        • Ale wódka w Polsce niestety jest droższa,w Szwecji za flaszkę 0,7 placilem15 zeta w Polsce za taka samą 30 zeta.Warto nawet przywieżć do Polski na handel

          • 1 4

        • Szwecja jest ok. Droga to jest Norwegia i Islandia...

          • 8 0

      • sam jesteś dziura (5)

        Karlskrona to jest bardzo przyjemne miejsce na spędzenie jednego dnia nie w biegu, ale na luzie.
        Prom owszem, przypływa o 7-mej rano, ale zanim z niego zejdziesz i dojedziesz autobusem do miasta to już jest przed 8-mą. Kawiarnie obok rynku o tej porze są już otwarte. A że w twoim przeliczniku cebulo-złotówkowym w sklepach jest drogo? To weź ze sobą jajka na twardo i kabanosy, jak cię nie stać.
        Byłem w Karlskronie sam, byłem tylko z żoną, byłem z całą rodziną, w tym małymi i większymi dziećmi i za każdym razem miło spędziłem tam czas.
        Bilety na prom warto kupować w promocjach, za ostatnią wycieczkę zapłaciłem w sumie 250zł za 4-osobową kabinę w obie strony.

        • 46 13

        • a, no i gdzie się nie ruszysz, to masz po polsku (3)

          na stronie Stena Line możesz ściągnąć sobie kompleksowy przewodnik po Blekinge i Karlskronie po polsku. W biletomatach autobusowych w terminalu promowym masz do wyboru język polski, drukowany przewodnik i ulotki w Marinmuseum też są po polsku, nawet w knajpach w których byliśmy masz polskie karty (jeśli nie umiesz dogadać się po angielsku, po którym gada każdy możliwy Szwed, od kelnerki w kawiarni po kierowcę autobusu miejskiego).
          Szwedzi są kulturalni i przyjaźnie nastawieni do turystów. Aż wstyd czasem patrzeć co wyprawiają tam najeżdżający tę niewielką miejscowość hunowie z Polski.

          • 31 4

          • (2)

            Ogolnie Polacy na urlopach za granica to w 98% katastrofa a juz w takich malych klimatycznych miejscowosciach... Czasami az wstyd sie po polsku odezwac... Niestety takie sa fakty i jeszcze ten polisz inglisz ktory rozp....la nie tylko obcokrajowcow ale i naszych w miare kumatych rodakow.

            • 21 7

            • (1)

              ty oczywiscie "mufisz" plynnie i idiomatycznie

              • 11 7

              • po to sie czlowiek zapisuje na kursy zeby sie w obcym jezyku dogadac no i jeszcze szkola ale widze ze chyba i jedno i drugie jest ci obce jezeli wolisz robic z siebie d**ila to zyj dalej w swoim swiecie i nie odzywaj sie jezeli czegos nie wiesz

                • 6 2

        • A czemu nie kupiłeś jak europejczyk? Tylko w cebulowo-złotówkowej promocji ??

          • 10 6

      • Tych placów zabaw jest jednak więcej

        A można było wziąć śniadanie na statku ;) Tych placów zabaw jest jeszcze kilka, nawet jeden bardzo fajny w hali. Ale co tam, lepiej skrytykować bo się nie chciało doczytać.

        • 9 1

    • Brudne kabiny? Zbuduje jaki przewoźnik!

      stena line

      • 0 2

    • Pieniążki?

      A nie pieniądze?

      • 7 2

  • ... czyli do Sztokholmu tylko z Gdańska. (5)

    Promy z Gdyni do Karlskrony to promy dla TIR-ów, a nie turystów.

    • 14 30

    • (2)

      Poczytaj sobie lepiej co to TIR. wątpię by prom był w stanie zabrać ze sobą stowarzyszenie...

      • 5 9

      • trampki to adidasy, kociol grzewczy to junkers (1)

        szklifierka kontowa to 'diaxa' , pielucha to pampers tego jest masa w polskim potocznym.

        czepieasz sie tak samo jak ten pajac tych promow pasazerskich

        • 11 3

        • Szlifierka kontowa...kup” se” słownik mlotku

          • 0 0

    • Z Gdańska a raczej do Gdańska to same Ahmedy się zjeżdżają !!

      W końcu to niemieckie miasto !!!

      • 1 4

    • Jak już to ciężarówki

      • 2 4

  • PZB (3)

    Niewiele brakowało a nasze Polskie pżb po sprezedało by za bezcen.Dokładnie za 38 mln.zł.chcieli sprzedać Państwową firme krora,miala nie jeden prom a wtedy najnowszy kupiła za 140 mln.zł a w jego remont władowała nastepne 30 mln.Dodam że firma od lat nie przynosiła strat a,a jej dochod netto oscylował miedzy 20-30 mln.zł.Mało tego sprawa ma drugie dno.Obecnie prawie cały tranzyt Skandynawia - południe Europy przejeły Niemcy.Powod prozaiczny ,mają infrastrukture drogową.Jeśli za kilka lat dokończymy,budowe naszych autostrad ,mamy ogromną szanse przejąć sporą cześć tego tranzytu.Wtedy PżB bedzie kurą znoszącą złote jaja.Wiedzą o tym doskonale Niemcy i nie wykluczone że ta cheć sprzedaży to skutek ich naciskow.Podobnie jak z naszymi stoczniami.Kiedy Unia nie zgodziła sie sie na dofinansowanie nie tylko naszych stoczni ale Niemiekich i kilku innych krajow to wszyscy oprocz Polski sie odwołali i dofinansowanie odzyskali.Czy nie odwoływanie sie Polski to przypadek,czy celowe działanie,dla korzyści Niemiec.I jeszcze te oszustwa z Katarskim inwestorem.

    • 22 7

    • PO-zamiatani

      Za czasów rządów PO-lszewików wielokrotnie wystawiano PŻB na sprzedaż , bo niby po co nam promy pasażerskie jak można korzystać z niemieckich. Teraz jest inaczej ,dlatego PiS będzie rzadził bez względu na skomlenie lemingów i obywateli RP.

      • 0 0

    • sięgnij pamięcia

      jeżeli w ogóle masz tyle lat.
      Polski przemysl stał się polem walki o wolność i niepodległość..Ponad 10 lat przemysł przejadał wartość środów produkcji..do stanu. A to ozaczało jedno..W momencie kiedy kraj otworzył sie na rynek konkurencyjny, okazało się że przemysł przez wiele lat nie modernizowany nie jest w stanie konkurować z krajami które nie strajkowały tylko produkowały.

      • 4 1

    • I co z tego skoro pani redaktor promuje Stene Line

      Ze pisze jak Nova Star nie wyszla I zle jak wyszla. Za to pieknie opisuje szwedzka firme.

      • 5 6

  • było kupić w Chinach

    Jak tam Ptom ze Szczecina,,stępka jest.. teraz tylko ..stopa wody pod kilem..
    Dla przypomniena.. Komuniści..ciemniaki i szmaciaki Sołdka budowali.. trzy lata.. 3 lata..
    Temat Promu znam ponad dwa lata.. ned .. tego projeketu ..nie udżwignie..bardzo wątpię.. Swoją drogą zapadła całkowita cisza.. Tak tylko przypomne że ..Steny.. były mniejsze..a Stocznie Gdańsk i Komuna,,poniosły klęskę..Szczecin ..tego tym bardziej nie udżwignie..( to jest moje prywatny pogląd ).
    Pożyjemy..pogadamy.

    • 0 0

  • konkurencja

    Z Gdyni do Karlskrony tylko Stena Line, brak konkurencji, ceny kosmiczne. Stena nikogo nie dopuści ? czy miasto też nie ma nic do powiedzenia.

    • 0 0

  • Witamy prom Nova Star na linii z Gdańska do Nynashamn (2)

    Pływajcie szczęśliwie, dużych przewozów, zadowolonych pasażerów. a artykuł no cóż - to po prostu
    kolejna reklamówka Steny.

    • 10 4

    • Nova Star, toż to g... ciągle jest przycumowane na przeciwko przychodni przy Oliwskiej w N. Porcie. (1)

      • 1 4

      • najpierw sprawdź a potem wygłaszaj opinie - to g o którym mówisz to chyba zabrudziło ci okulary

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane