• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zalew Wiślany ożył (choć nie dla wszystkich)

Kuba Łoginow
29 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć żegluga powróciła na Zalew Wiślany, polski rząd wciąż planuje budowę przekopu przez mierzeję. Nz. miejsca, w którym miałby powstać kanał. Choć żegluga powróciła na Zalew Wiślany, polski rząd wciąż planuje budowę przekopu przez mierzeję. Nz. miejsca, w którym miałby powstać kanał.

Trójmiejscy armatorzy mają powody do zadowolenia: rok po podpisaniu polsko-rosyjskich umów, przywracających żeglugę na Zalewie Wiślanym, akwen ożył. Jednak żeglarze wciąż natykają się na problemy.



Przypomnijmy: Rosjanie jednostronnie i bez wypowiedzenia wstrzymali żeglugę po Zalewie Wiślanym w lecie 2006 roku, co z kolei stało się dla polskiego rządu impulsem do ogłoszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

Jednak 1 września 2009 w obecności premierów Putina i Tuska podpisano w Sopocie nową umowę o żegludze. Pierwsze statki wypłynęły jednak dopiero niedawno - umowa została ratyfikowana dopiero pod koniec listopada ubiegłego roku, a następnie żeglugę uniemożliwiała ostra zima, która w tym roku trwała wyjątkowo długo (lód utrzymywał się na Zalewie do kwietnia).

- Po czteroletniej przerwie pierwsza barka z węglem z Kaliningradu do Elbląga przypłynęła 1 czerwca tego roku. Od tego czasu przywieziono ponad 10 tys ton tego paliwa. Po raz pierwszy zaczęto wywozić do Kaliningradu towary drobnicowe. Przedmiotem eksportu są głównie materiały budowlane, przywożone do portu samochodami ciężarowymi przez dostawców z głębi Polski - mówi Portalowi Trojmiasto.pl Julian Kołtoński, dyrektor portu morskiego w Elblągu. Jak twierdzi transport wodą do Rosji cieszy się coraz większa popularnością, ponieważ jest tańszy i pozwala uniknąć wielogodzinnych korków na granicy. - Odprawa celno - graniczna trwa krótko i już po ok. 10 godzinach rejsu towar znajduje się w Kaliningradzie - zaznacza Kołtoński.

Z nowej umowy cieszą się również armatorzy statków pasażerskich, którzy planują uruchomić rejsy bezwizowe do Kaliningradu. Nieco gorzej jest z żeglarzami - biurokratyczne procedury narzucone przez Rosję są tak skomplikowane, że dla zwykłego śmiertelnika przepłynięcie jachtem z Trójmiasta na Zalew Wiślany nadal graniczy z cudem. Wyjątkiem są jedynie zorganizowane polsko-rosyjskie imprezy żeglarskie, które w ostatnim czasie dość regularnie odbywają się na tym akwenie.

Jak się dowiedzieliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, wznowienie żeglugi po Zalewie nie oznacza wcale wycofania się rządu z budowy niezależnej drogi wodnej Zalew-Zatoka, składającej się z kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz pogłębionych torów wodnych na Zalewie i rzece Elbląg.

- Ministerstwo Infrastruktury prowadzi prace niezbędne do złożenia wniosku o nowelizację Programu w zakresie urealnienia terminu jego realizacji. Obecnie prowadzone są badania środowiskowe, związane z tą inwestycją - informuje Piotr Pastuszak z Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury. W tym roku wykonano ocenę rozmieszczenia i liczebności ptaków wodnych na terenie polskiej części Zalewu Wiślanego oraz podpisano umowę na wykonanie badania dna polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską - przewidywany czas wykonania opracowania to listopad 2010 r. Wszczęto również postępowanie dla projektu pod nazwą "Inwentaryzacja ichtiofauny w polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską" - umowa obejmuje okres 3-letni.

Badania te są niezbędne, ponieważ inwestycja jest realizowana na obszarach NATURA 2000 i wiąże się z wieloma kontrowersjami. Otwarcie kanału jest planowane na 2017 rok.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Opinie (86) 7 zablokowanych

  • bursztyny (1)

    a ja chce wiedziec ktora firma dostala koncesje na wydobycie bursztynow w pasie przekopu. a szczegolnie chce upublicznienia nazwisk

    • 5 0

    • tylko kasa misiu kasa. przekop wykonamy, bursztyn wyrwiemy a przez zalew to niech se sami kopia do tych minimum 5 metrow

      • 1 0

  • KUPIĆ RESZTĘ MIERZEI JAK ALASKĘ

    Wyjdzie taniej niż te nasze inwestycje. I wtedy będziemy mieli prawo przepływać cieśniną po swoich wodach terytorialnych.

    • 3 0

  • Ale maja na Rosjan straszaka!

    ..."co z kolei stało się dla polskiego rządu impulsem do ogłoszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną"...
    Oglosili i...przez cztery lata nic sie nie ruszylo.
    Rzad "oglosil" juz wiele budow i co z tego wynika?
    Rosjanie musieli sie tego bardzo przestraszyc.
    Pomysleli zapewne- oj, to nie przelewki, jak im jeszcze raz zabronimy, to oni w trymiga zbuduja ten kanal!
    Ale w sumie i tak dobrze, ze nie bylo to impulsem do wyprawy na Moskwe!

    • 0 0

  • Przekop musi być (3)

    Nie tylko dla transportu ludzi i towarów, ale głównie dla turystyki.
    Zalew Wiślany to przede wszystkim niewykorzystane turystycznie kilometry linii brzegowej, które mogyby poprzez turystykę postawić przyległy region na nogi. Zalew jest brudny i do kąpieli się nie nadaje, ale żagłówkami można po nim pośmigać.

    Ja tam widzę Elbląg jako drugiie Monte Carlo, a Krynicę Morską jako pierwsze :)))

    • 5 1

    • allo allo

      "żagłówkami" - :)))
      ale mi się napisało

      • 0 0

    • "Ja tam widzę Elbląg jako drugiie Monte Carlo, a Krynicę Morską jako pierwsze "... (1)

      Czegos w tej Twojej wypowiedzi Mikuś nie zrozumialem:
      Na ktorym miejscu byloby wowczas Monte Carlo?

      • 1 0

      • Tuszę nadzieję, że blask naszych nowych kurortów przyćmiłby obecne Monte Carlo na tyle, że przestałoby się liczyć :)))))

        Generalnie chiałem w swej fantastycznej wizji zawrzeć ducha klasyków mówiących "jestem za, a nawet przeciw".
        Proszę, nie obraź się na mnie za gierki słowne, ale w tej chwili, to tam jest druga Rumunia - pięknie ale biednie, czyli moc niewykorzystanego potencjału.

        • 1 0

  • "Zieloni Specjaliści" od Rospudy i tak przekop zablokują.

    • 2 0

  • nie wiecie co piszecie ludzie

    najprosciej napsiac przekopac bo to dobre dla trystki... tak macie racje. Tak sie skalda ze plywam czesto po zalewie szkaroapwie i nogacie lodzia. Mam tam rodzine , w tamtym roku wystarczyly 3 dni polnocnego wiatru czego wynikiem byly podtopienai w elblagu i okolicznych wsiach. Na szakrpaiwe brakowalo 25 cm do przelania sie wody przez wał. Wszystko to przez cofkę krota napchala do zalewu wode z morza wiadomo jaka droga. Wyobrazcie co bedzie kiedy zalew bedzie mial dodatkowy kanal i to w lini prostej , poglebiony. Takie 3 koljne dni wiatru polncnego zaleja tam wszystkko , wiec nie psizcze ale fajnie elblag tego potrzebuje bo pozniej panstwo nie wyplaci sie za odszkodowania.!

    • 1 2

  • Kanał nie rozwiąże problemów

    Ruch towarowy w Elblągu skierowany jest głównie do portów rosyjskich Zalewu Kaliningradzkiego. Tak więc wykonanie Przekopu nic nie da - bo te pchacze i barki morzem nie popłyną!
    Mało kto wie, że owa kilkuletnia blokada Zalewu przez Rosjan nie obejmowała tranzytu! Przez cały czas morskie statki wpływały przez Cieśninę Bałtijską tranzytem do Elbląga. Co prawda tylko pod polską banderą, innych Rosjanie nie wpuszczali w ten sposób, bo umowa o tranzycie obejmuje tylko statki polskie. Inna sprawa, że zapotrzebowanie było i jest takie, że pływał np. JEDEN statek na miesiąc, zwykle ten sam, z Gdańska.
    Tak więc w chwili obecnej Przekop nie jest alternatywą dla rosyjskiej blokady! bo nie widać jakoś zapotrzebowania na te dziesiątki statków morskich płynących do Elbląga, zamiast np. do Gdańska. Przeładunki łatwiej wykonać w Gdańsku. Widzieliście jak "wielki" jest port w Elblągu? Dwa czy trzy statki, takie o jakich się mówi, że mają tu przypływać (długości do 110 metrów) zakorkują go od razu. Przepraszam, port na 3 statki?
    Jeśli będzie wybudowany Przekop a Rosjanie zablokują żeglugę przez granicę na Zalewie Wiślanym do swoich portów na Zalewie Kaliningradzkim - do Kaliningradu, Bałtijska, Swietłego - to ruch w Elblągu znowu zmaleje do zera...
    Przekop, śluzy, mosty zwodzone mogą natomiast stanowić swoistą reklamę regionu i atrakcję przyciągającą turystów, zwiększającą rozpoznawalność tego miejsca. Żeby morskie statki pływały tamtędy, zamiast przez Cieśninę Bałtijską, potrzeba zainteresowania większe niż te, które pływają teraz przez Cieśninę Bałtijską. Czy przypłyną żeglarze? Jachty morskie mają moim zdaniem zbyt duże zanurzenie i Zalew jest dla nich za płytki! A śródlądowo-zatokowe płyną przez Szkarpawę, Wisłę Królewiecką, bo tak długi dystans morzem byłby dla nich zbyt
    niebezpieczny (nieprzygotowanie do nocnego pływania itp), dlatego płyną np. z Górek Zachodnich do Przekopu Wisły i dalej szlakiem śródlądowym.

    • 0 0

  • Przekop Mierzei

    Należy wykonać przekop. I trzeba wiedzieć, że sam przekop to nie wszystko. Potrzebana jest infrastruktura. Ale jak nie ma przekopu to nie będzie infrastruktury - bo i po co. Na Zalewie mamy to co mamy - zamknięte plaże i nieczynne porty. A na świecie są kraje żyjące z turystyki. Polecam stronę www.mojewendrowki.eu - trochę materiałów na temat Zalewu i przekopu łącznie z planami osuszenie Zalewu.

    • 0 0

  • utopia

    Przekop przez mierzeję to utopia bo zasypie go piasek. Jedyne racjonalne rozwiązanie w celu połączenia Elbląga z Bałtykiem to wykopanie kanału / kilkanaście kilometrów/. Na północ od drogi 501 do przekopu Wisły. 20 000 chińczyków, tyleż łopat i taczek. Gotowe.

    • 0 0

  • Gdybym nie był tak leniwy to przewoziłbym jachty /odpowiednie przyczepy/ z Kąty Rybackie do Przekopu Wisły. Zysk pewny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane