• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbudowali barkę do roztapiania śniegu

Jakub Gilewicz
11 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Szacuje się, że jedna lub dwie takie barki wystarczą do roztopienia śniegu zebranego z ulic całego Oslo.



Pierwsza 600-tonowa barka do utylizacji śniegu, którą wyprodukowały firmy grupy kapitałowej Vistal Gdynia, trafi wkrótce do norweskiego Oslo. Jednostka ma pomóc w pozbywaniu się śniegu przy zachowaniu wyśrubowanych standardów ekologicznych.



Wizualizacja barki do utylizacji śniegu, która będzie służyć norweskiemu Oslo. Wizualizacja barki do utylizacji śniegu, która będzie służyć norweskiemu Oslo.
- Oslo ma problemy z usuwaniem zalegającego na ulicach śniegu. Norwegowie nie mogą wywozić go do lasu lub wrzucać bezpośrednio do wody, bo nie pozwalają na to ekologiczne standardy. Dlatego zapadła decyzja o budowie barki do utylizacji śniegu - tłumaczy Bartosz Jarkiewicz, wicedyrektor działu handlowego Vistal Gdynia.

Jednostka do roztapiania śniegu to pomysł firmy NCC realizowany przez Vistal Gdynia na zlecenie miasta Oslo. Polskie zakłady miały niecałe pięć miesięcy na zaprojektowanie i budowę prototypowej barki.

- Śnieg zebrany na ulicach Oslo ma być zwożony samochodami na jednostkę, później roztapiany wodą morską oraz oczyszczany między innymi z substancji oleistych. Czysta woda pozostała w wyniku tego procesu będzie spuszczana bezpośrednio do morza, natomiast zanieczyszczenia odbierane będą specjalistycznymi samochodami i przekazywane dalej do utylizacji - wyjaśnia Jarkiewicz.

Czy Trójmiasto wzorem norweskiego Oslo powinno używać barek do roztapiania śniegu?

Ważąca 600 ton jednostka, którą budowano na nabrzeżu Morskiego Portu Gdynia, wyruszy do norweskiej stolicy w przyszłym tygodniu. Obecnie trwa skomplikowany załadunek barki na ogromny, samozatapialny ponton.

Najpierw ponton nabrał dziewięć tysięcy ton wody, dzięki czemu zwiększył swoje zanurzenie, a jego pokład zrównał się wysokością z portowym nabrzeżem. Później za pomocą ślizgów i siłowników hydraulicznych rozpoczęło się przesuwanie barki na ponton.

- Kiedy już obie jednostki znajdą się w Oslo, ponton zanurzy się, dzięki czemu barka znajdzie się na wodzie - opowiada wicedyrektor Bartosz Jarkiewicz.

Testy prototypowej barki do topienia śniegu zakończyć się mają na początku stycznia przyszłego roku. Jeśli jednostka przejdzie je pomyślnie, Vistal Gdynia będzie mógł liczyć na kolejne zamówienia ze Skandynawii.

Miejsca

Opinie (74) 6 zablokowanych

  • (3)

    Powodem dla której ta barka została wybudowana w Gdyni jest to, że jest emanacją polskości i modernistycznym majstersztykiem.

    • 6 1

    • (2)

      Już wpisano ją do rejestru zabytków? Pewnie pan konserwator już się o to postarał i Gdynia ma nowy zabytek modernizmu.

      • 2 1

      • no nie ma bo popłynął do Oslo :)

        • 0 0

      • nie podpisałeś się ale łatwo cię rozpoznać zabytkowy gawędziarzu

        • 0 0

  • polska produkuje

    ale sama nie korzysta z tych technik. Mamy wielu zdolnych ludzi w tym kraju ale ich potencjał jest nie wykorzystywany.

    • 0 1

  • "Barka do topienia śniegu powstała w Gdyni" (5)

    czy tylko ja pomyślałem o tym, że oni śnieg chcą topić niczym topielca a nie rozpuszczać? ;)

    • 0 3

    • (2)

      Jakby napisali do topnienia a nie do topienia to by było bardziej zrozumiałe ale mniej po polsku.

      • 0 0

      • A jeszcze lepiej do roztapiania (1)

        • 0 0

        • do roztapiania i filtrowania

          • 0 0

    • A od kiedy to śnieg sie rozpuszcza? ;) (1)

      • 0 0

      • od wiosny

        • 0 0

  • Opis technologii

    Więcej o procesie można przeczytać w niniejszym artykule:=www.tu.no/article291838.ece=Google ładnie przetłumaczy na angielski ;)

    • 0 0

  • (1)

    U nas maja najlepsza metode nie ruszać a sam stopnieje a ludzie niech sie martwiom albo podrzucajom sasiadowi

    • 0 2

    • niech te ludze

      lepiej se kupiom ortograficznego słownika, kurde

      • 1 0

  • Nie wiedziałem że że śniegu można pozyskiwać cenne surowce energetyczne (1)

    • 2 1

    • w naszym z ulic to można peklować mięso na wędzonki

      • 2 0

  • co za kretyni.....

    niech norwedzy zabronia padac sniegowi na ulice i bedzie po problemie-co to za kretynski pomysł aby topic snieg na barce ....

    • 3 2

  • Za

    biedni jesteśmy na takie barki , nędza !!

    • 0 0

  • Dziennikarska precyzja (2)

    Budowa barki odbywa się na terenie firmy Vistal Olvit i nie ma takiego podmiotu jak Port Morski Gdynia.

    • 2 2

    • wujek google Ci pomoże (1)

      www.port.gdynia.pl

      Firma Vistal Konstrukcje znajduje się na terenie Morskiego Portu Gdynia. Sprawdź, zanim coś napiszesz.

      • 2 2

      • Czytać ze zrozumieniem

        Zanim odpiszesz naucz się czytać, sam podajesz stronę, a nie potrafisz przeczytać nazwy podmiotu który się nazywa Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich.

        • 1 0

  • Fajny dyrektor - dyletant (4)

    Cytaty""Ekologia nie pozwala" - panie dyrektorze obowiązujące prawo zabrania."Utylizacja śniegu" - panie dyrektorze, kończ waść, wstydu oszczędź. Nie ma takiego procesu, pojęcia, instalacji, przepisu prawa i jakiejkolwiek innej czynności, którą pan nazywa utylizacją.Odpady można poddać: odzyskowi, w tym recyklingowi lub unieszkodliwieniu. Lektura Ustawy Prawo o opadach się kłania.Wstyd i poruta, młody dyrektor od utylizacji, ale jaja

    • 3 9

    • (2)

      To ze masz slownictwo trzylatka nie znaczy ze wszyscy tak maja: http://pl.wikipedia.org/wiki/Utylizacja Nie ma, to czegoś takiego jak "Ustawa Prawo o odpadach" co najwyżej "Prawo - Ustawa o odpadach""Wstyd i poruta" :D

      • 4 1

      • joes - mędrzec wychowany na

        • 1 2

      • joes - wiedza z wikipedii

        Bardzo mądry jesteś, wikipedia to podstawa wykształcenia, wiedzy. Gratuluję

        • 1 2

    • gupi jesteś!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane