- 1 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (264 opinie)
- 2 Sąd uznał, że Orlen mógł przejąć Lotos (88 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (57 opinii)
- 4 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (85 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (230 opinii)
- 6 Czy chorobowe, to to samo, co zdrowotne? (6 opinii)
Zbudowali barkę do roztapiania śniegu
11 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat)
Szacuje się, że jedna lub dwie takie barki wystarczą do roztopienia śniegu zebranego z ulic całego Oslo.
Pierwsza 600-tonowa barka do utylizacji śniegu, którą wyprodukowały firmy grupy kapitałowej Vistal Gdynia, trafi wkrótce do norweskiego Oslo. Jednostka ma pomóc w pozbywaniu się śniegu przy zachowaniu wyśrubowanych standardów ekologicznych.
- Oslo ma problemy z usuwaniem zalegającego na ulicach śniegu. Norwegowie nie mogą wywozić go do lasu lub wrzucać bezpośrednio do wody, bo nie pozwalają na to ekologiczne standardy. Dlatego zapadła decyzja o budowie barki do utylizacji śniegu - tłumaczy Bartosz Jarkiewicz, wicedyrektor działu handlowego Vistal Gdynia.
Jednostka do roztapiania śniegu to pomysł firmy NCC realizowany przez Vistal Gdynia na zlecenie miasta Oslo. Polskie zakłady miały niecałe pięć miesięcy na zaprojektowanie i budowę prototypowej barki.
- Śnieg zebrany na ulicach Oslo ma być zwożony samochodami na jednostkę, później roztapiany wodą morską oraz oczyszczany między innymi z substancji oleistych. Czysta woda pozostała w wyniku tego procesu będzie spuszczana bezpośrednio do morza, natomiast zanieczyszczenia odbierane będą specjalistycznymi samochodami i przekazywane dalej do utylizacji - wyjaśnia Jarkiewicz.
Najpierw ponton nabrał dziewięć tysięcy ton wody, dzięki czemu zwiększył swoje zanurzenie, a jego pokład zrównał się wysokością z portowym nabrzeżem. Później za pomocą ślizgów i siłowników hydraulicznych rozpoczęło się przesuwanie barki na ponton.
- Kiedy już obie jednostki znajdą się w Oslo, ponton zanurzy się, dzięki czemu barka znajdzie się na wodzie - opowiada wicedyrektor Bartosz Jarkiewicz.
Testy prototypowej barki do topienia śniegu zakończyć się mają na początku stycznia przyszłego roku. Jeśli jednostka przejdzie je pomyślnie, Vistal Gdynia będzie mógł liczyć na kolejne zamówienia ze Skandynawii.