• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbudowali barkę do roztapiania śniegu

Jakub Gilewicz
11 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Szacuje się, że jedna lub dwie takie barki wystarczą do roztopienia śniegu zebranego z ulic całego Oslo.



Pierwsza 600-tonowa barka do utylizacji śniegu, którą wyprodukowały firmy grupy kapitałowej Vistal Gdynia, trafi wkrótce do norweskiego Oslo. Jednostka ma pomóc w pozbywaniu się śniegu przy zachowaniu wyśrubowanych standardów ekologicznych.



Wizualizacja barki do utylizacji śniegu, która będzie służyć norweskiemu Oslo. Wizualizacja barki do utylizacji śniegu, która będzie służyć norweskiemu Oslo.
- Oslo ma problemy z usuwaniem zalegającego na ulicach śniegu. Norwegowie nie mogą wywozić go do lasu lub wrzucać bezpośrednio do wody, bo nie pozwalają na to ekologiczne standardy. Dlatego zapadła decyzja o budowie barki do utylizacji śniegu - tłumaczy Bartosz Jarkiewicz, wicedyrektor działu handlowego Vistal Gdynia.

Jednostka do roztapiania śniegu to pomysł firmy NCC realizowany przez Vistal Gdynia na zlecenie miasta Oslo. Polskie zakłady miały niecałe pięć miesięcy na zaprojektowanie i budowę prototypowej barki.

- Śnieg zebrany na ulicach Oslo ma być zwożony samochodami na jednostkę, później roztapiany wodą morską oraz oczyszczany między innymi z substancji oleistych. Czysta woda pozostała w wyniku tego procesu będzie spuszczana bezpośrednio do morza, natomiast zanieczyszczenia odbierane będą specjalistycznymi samochodami i przekazywane dalej do utylizacji - wyjaśnia Jarkiewicz.

Czy Trójmiasto wzorem norweskiego Oslo powinno używać barek do roztapiania śniegu?

Ważąca 600 ton jednostka, którą budowano na nabrzeżu Morskiego Portu Gdynia, wyruszy do norweskiej stolicy w przyszłym tygodniu. Obecnie trwa skomplikowany załadunek barki na ogromny, samozatapialny ponton.

Najpierw ponton nabrał dziewięć tysięcy ton wody, dzięki czemu zwiększył swoje zanurzenie, a jego pokład zrównał się wysokością z portowym nabrzeżem. Później za pomocą ślizgów i siłowników hydraulicznych rozpoczęło się przesuwanie barki na ponton.

- Kiedy już obie jednostki znajdą się w Oslo, ponton zanurzy się, dzięki czemu barka znajdzie się na wodzie - opowiada wicedyrektor Bartosz Jarkiewicz.

Testy prototypowej barki do topienia śniegu zakończyć się mają na początku stycznia przyszłego roku. Jeśli jednostka przejdzie je pomyślnie, Vistal Gdynia będzie mógł liczyć na kolejne zamówienia ze Skandynawii.

Miejsca

Opinie (74) 6 zablokowanych

  • U nas w Gdańsku nie ma takiego problemu...

    ...po prostu odśnieża się na odwal a wiosną po zimie czeka na deszcze ,które zmyją bród z ulic i chodników....taniocha

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor Loży Gdańskiej BCC. Założyciel i główny udziałowiec Firmy Doradczej Profit-Solo działającej w branży nieruchomości. Członek Pomorskiego Komitetu Monitorującego przy Wojewodzie Pomorskim. Członek Założyciel Lions Club Amber Gdańsk

Najczęściej czytane