• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz barkę Zourite od środka

Wioletta Kakowska-Mehring
25 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jednostka NB105 nazywana Zourite to barka o wielkości 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych.


Stocznia Crist przekazała francuskiemu konsorcjum specjalistyczną barkę samopodnośną, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica powstała w 400 dni. Kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 40 mln euro.



Jednostka NB105 nazywana Zourite to barka o wielkości 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych - ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Jednostka posiada osiem nóg jack-up o długości 55 m i średnicy 3 m każda, dzięki którym będzie w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o pojemności 2400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku.

Czytaj też: Twórcy stoczni Crist walczą o swoją stocznię z państwowym wspólnikiem

- To pierwszy tego typu obiekt na świecie. Co ważne, został przyjęty z dużym zainteresowaniem przez rynek. Wygląda też na to, że był to kontrakt bardzo opłacalny dla stoczni - powiedział Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist.
Barka dysponuje własnym napędem jedynie do przemieszczania się na małe odległości i do celów pozycjonowania, dlatego na miejsce zostanie przetransportowana na pokładzie specjalistycznej ciężarowej jednostki. Z Gdyni wypłynie prawdopodobnie w niedzielę 27 marca o 3:30 w nocy.


Zourite została zbudowana na zlecenie Bouygues Travaux Publics i zgodnie ze swoim przeznaczeniem zostanie wykorzystana do budowy najdłuższego i najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działać będzie wokół wyspy Reunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim, charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie. Wiadukt ma mieć długość 5,4 km, z czego aż 48 z 50 podpór ma znajdować się w morzu. Barka NB105 będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza.

- Stocznia Crist wykonała doskonałą pracę - powiedział obecny na uroczystości Patrick Kadri, prezes spółki Vinci Construction, czyli lidera francuskiego konsorcjum budującego autostradę. - Zourite jest najważniejszym narzędziem potrzebnym przy tym projekcie, ponieważ 95 proc. elementów konstrukcji jest przygotowywanych na lądzie. Potem właśnie dzięki barce będziemy je transportować i usadawiać na dnie morskim.
Budowa barki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Gdyńska stocznia rywalizowała o ten kontrakt z kilkunastoma stoczniami, w ostatecznej w rywalizacji zdeklasowała stocznie z Dubaju i Korei.

Miejsca

Opinie (30)

  • Pamiętam jak dzisiaj...

    ... jak nocami dymało się na to GTK an odprawy i widywało takie cuda w kanale.

    • 3 2

  • Fajna

    ta barka :)

    • 12 1

  • Brawo crist

    Brawo, tak trzymać!

    • 20 5

  • Gratulacje

    • 27 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane