• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • Fajnie Port w centrum miasta, szkoda ze nie na plazy (26)

    Bedzie mozna kapac sie ze statkami

    • 78 135

    • no i co narzekasz

      • 0 0

    • Gdynia powstała jako port morski.

      Panie Pawle, Gdynia powstała jako port morski właśnie. Polsce czasów budowy Gdyni nie było potrzebne nowe miasto, był potrzebny nowy duży port głębokowodny. Port pełnomorski. Miasto "oblazło port jak strup" , że tak powiem za cytatem. To dzięki portowi powstało i rozwinęło się miasto Gdynia. To port jest głównym motorem rozwoju miasta. A miejsca wbrew malkontentom starczy i dla plaży miejskiej i dla rozbudowy nowoczesnego portu. A jak ktoś ma szczególną alergię na port gdyński, nie musi korzystać z plaż w pobliżu portu. Może udać się gdzieś dalej, choćby na Hel , do Rewy, Sopotu, Jelitkowa, czy nawet tylko nieco dalej w Gdyni okolice klifu.

      • 0 0

    • najwyższy czas połączyć (1)

      Zarząd Portu Port Gdańsk z Zarządem Portu Gdynia
      (obecnie dwie państwowe firmy konkurują ze sobą)

      • 5 12

      • nie połączą, bo PIS dzieli

        • 0 2

    • To są bajki PISu nie Szczurka. (2)

      Takie same jak przekop Mierzei Wiślanej, centralny port lotniczy... wybory idą. Dofinansowali PŻM i jeszcze im zostało miliard euro? Trójmiasto jak drukuje takie głupoty to powinno materiały z Zarządu Portu Gdynia brać w cudzysłów. Statki o pojemności 30 tysięcy TEU! A przez cieśniny duńskie mogą przejść jednostki o maksymalnym zanurzeniu 15 metrów. To chyba te giganty wokół Bałtyku będą pływały;))

      • 13 20

      • jak w cieśninach duńskich za płytko, to Jarek ma łopatkę i też przekopie!

        • 2 1

      • A kto powiedział, że mają wpływać z maksymalnym zanurzeniem?

        Jesteśmy na końcu/początku serwisów oceanicznych i w związku z tym kontenerowce nie mają pełnego obłożenia ładunkiem.

        • 3 3

    • (5)

      bo centrum miasta jest nad morzem, a nie nad rzeką jak w Gdansku.

      • 51 14

      • (4)

        Nad zatoką, nad morzem to jest Kołobrzeg na przykład !!!!

        • 4 14

        • Bałtyk to jezioro, Morze Północne, to jest morze

          • 1 3

        • A zatoka to już/jeszcze nie morze..?

          • 1 1

        • Słoiczku, zerknij pls czym jest Zatoka Gdańska i nie pisz głupot. A tak przy okazji to Kołobrzeg leży na Pomorską, kra kończy się w Gąskach.

          • 2 1

        • Kołobrzeg to akurat jest na zad*piu

          • 10 7

    • A gdzie ma kur... być? W lesie?

      To jest miasto portowe, a nie apartamentowe.

      • 12 3

    • plaże w Gdyni to nieporozumienie (6)

      Plaże są nad pełnym morzem i w okolicach ujścia Wisły.

      • 9 24

      • (1)

        Zastanawiam się co trzeba mieć we łbie, żeby takie brednie publicznie pisać.

        • 6 5

        • mózg?

          a nie przeciąg między uszami?

          • 4 2

      • Taaak? (3)

        Nad pełnym morzem mówisz ? Czyli we Władysławowie. Trójmiasto jest położone w zatoce.

        • 14 7

        • gdzie tu widzisz (2)

          sprzeczność?
          Plaże masz od Helu po Świnoujście. Najpiękniejsza plaża Trójmiasta, Stogi (i bardziej na wschód), jedyna podobna do "pełnomorskich" jest zagrozona zniknięciem. Nie rozumiem zachwytów nad Sopotem czy ogólnie, brzegiem zatoki. Gdynia to sztuczny kąt gromadzący śmieci... Plażą to miejsce było w latach 60, od tamtego czasu to przemysł i rolnictwo (!) jest górą.

          • 14 11

          • (1)

            Słuchaj chłopczyku, masz swój świat i swoje zabawki ok.,nic nikomu do tego, ale To jest tylko Twoje zdanie. Każdy bez wyjątku postrzega rzeczywistość inaczej.Masz chłopie za bardzo wybujałe EGO i nie wciskaj nam, że świat taki jest, jak Ty go postrzegasz. Nie wiem czy to zrozumiesz, ale to już Twój problem.

            • 7 13

            • ale ja nikomu nie zabraniam nazywać tego "firtla" plażą

              Wyrażam swoją opinię, zwracając uwagę na fakt, że ta "plaża" to nieco na wyrost. Podając argumenty i przykłady.
              Nie namawiam, nie nakłaniam, nie zmuszam.
              Co do oceny "ego" to raczej uparte tkwienie w przekonaniach świadczy o eee... nie tego...
              A "chłopczykiem" to nawet kochanka mnie nie nazywa, bo by to głupio brzmiało...

              • 8 5

    • Bo to miasto powstało właśnie dzięki portowi nieuku (1)

      A nie, że ktoś sobie port wymyślił przy mieście. Jak można być tak ograniczonym? Smutne to... :(

      • 27 5

      • z wsi powstalo do wsi wraca

        • 8 7

    • nie, odwrotnie

      To "centrum" miasta usiłuje być w porcie...

      • 15 3

    • (1)

      Przecież to są jakieś mrzonki! Całkowicie nierealne, szkoda tylko pieniędzy n ate projekty, filmiki i cała resztę.
      Poza tym dwa wielkie terminale kontenerowe - Gdynia + DCT, a cieśniny duńskie co? Pogłębią je? Wątpie...

      • 15 32

      • to samo mówiono o DCT a teraz "przykleja si gó**o do pancernika"

        Tęgie baty należą się władom portu i miasta za odrzucenie oferty Australijczyków.
        Teraz pozostaje bieg na dochodzenie albo zamknięcie "kramika". Niektórym to pasuje.

        Co mają do tego cieśniny? Wchodzą tu największe jednostki. Najwyżej będzie ich więcej...

        • 19 6

  • Gdynia zablokowana

    Na skutek chorych pomysłów prez. Szczurka Gdynia zostanie zablokowana, a my zginiemy w pyle i w hałasie. Jeden wielki statek to dwieście pociagów wywożących kontenery.

    • 0 0

  • Dobrze im tak....

    Byłem w Gdańsku latem. Wszędzie niebiesko od okupacyjnych flag, między nimi
    kurczyły się biało-czerwone. Przeciągąłbym im nabrzeże portu aż pod ratusz....

    • 0 0

  • to będzie PORT na miarę misia szczurusia

    JFK!

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

    Port zewnetrzny (1)

    A po latach użytkowania, terenem tym i tak zajmie się deweloper

    • 0 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

      AB Invest Szczur Komfort

      • 0 0

  • niech zbudują lotnisko dla statków kosmicznych. ufo juz leci. handel bedzie :-D

    do 26tego roku to bedzie kryzys i wszystko bedzie puste

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

    Głupota tych ludzivprzekracza wszelkie granice

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Port Gdynia - Port Zewnętrzny

    Idiotyzm

    • 0 2

  • Kiedy i gdzie ten film będzie wyświetlany? W budowę jakoś nie wierzę.

    • 0 2

  • Obawiam się może to oznaczać paraliż komunikacyjny miasta (6)

    ...niestety

    • 63 16

    • Moto

      Wszysxy na motocykle :)

      • 0 1

    • www (4)

      pomyśl trochę wiem że często to boli i ludzie nim przemyślą już impulsywnie widzą tiry na Świętojańskiej.pewnie że przesadzam ale spójrz na to co tworzy korki w szczytach,tirów jest w tych okresach mało a głównie w nocy lub bardzo wcześnie rano i przeciętny kierowca nie stoi w korku przez tiry to raz a dwa w Gdańsku zbudowali terminal mając w tyle co malkontenci powiedzą a tych w Gdyni jest nadmiar.

      • 12 3

      • (3)

        tylko że w Gdańsku jest super dojazd do terminala - bezpośredni zjazd z autostrady obwodnicą południową i trasą Sucharskiego bez żadnego przejazdu przez miasto, jak to można porównywać?

        • 8 3

        • bezpośredni zjazd z trasy Kaszubskiej i Obwodnicy (2)

          Do portu w Gdyni. Oraz osobna, towarowa linia kolejowa przez Kościerzynę.
          Nie ma jazdy przez miasto.
          Po to jest droga Czerwona i dalej na półnoć aby aktywizować gospodarczo i społecznie tereny na północ od Trójmiasta.

          • 8 4

          • (1)

            Gdzie jest ten zjazd bo nie wiem?

            • 2 4

            • a gdzie był w Gdańsku, gdy rozpoczynano DCT?

              Sądzisz, że to powstało w jedną noc?
              Budowę/planowanie DCT rozpoczęto w okolicach przełomu wieków (2004?), gdy na terenie "pól ryżowych" "psi d*pami szczekali" a o tunelu i autostradach to może Kwaśniewski marzył.
              A jednak Australiczycy mieli nosa...
              Czego nie można powiedzieć o władzach portu i miasta w Gdyni.

              • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane