• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

Wioletta Kakowska-Mehring
26 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Do tej pory do BCT wpływały statki do 6 tys. TEU. Decydowały o tym warunki hydrotechniczne. Do tej pory do BCT wpływały statki do 6 tys. TEU. Decydowały o tym warunki hydrotechniczne.

Analizy nawigacyjne, których wykonanie zlecił gdyński port potwierdzają, że powstanie tzw. małej obrotnicy w pobliżu nabrzeża Litewskiego umożliwi wpływanie do BCT statków do 330-340 m długości, czyli jednostek o pojemności nawet do 8,5 tys. TEU. Na tę informację czekały władze portu, terminala i co najważniejsze G6 Alliance. Niestety, decyzji nie podjęła wciąż Marynarka Wojenna.


Czy Marynarka Wojenna zgodzi się na obrotnicę?


Serwis G6 Alliance chce zawijać do Gdyni. O sprawie informowaliśmy już pod koniec czerwca. Do tej pory do BCT wpływały statki do 6 tys. TEU. Decydowały o tym warunki hydrotechniczne. Wpływ ma na to nie tyle głębokość kanału portowego, co długość statków. Serwis G6 ma jednak większe wymagania.

- Bardzo byśmy chcieli, żeby G6 w porcie gdyńskim zafunkcjonowało. Nie ukrywam, że analizy wykonaliśmy z myślą o G6, bo to jest w tej chwili najbardziej realny klient. Jednak myślimy nie tylko o G6, tylko generalnie o połączeniu z Dalekim Wschodem - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Jednak gdy będą takie warunki, to i może ci, którzy w tej chwili zawijają do nas zdecydują się na większe jednostki.

Sześć znaczących linii kontenerowych na świecie (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Hapag-Lloyd AG, Nippon Yusen Kaisha i Orient Overseas Container Line) powołało do życia porozumienie G6 Alliance w grudniu 2011 roku. W ramach G6 Alliance przewidywane są cotygodniowe zawinięcia statków o ładowności 8 tys. TEU. Linia ta ma połączyć gdyński port z Szanghajem, Ningbo, portami południowych Chin, Singapurem, Dżuddą, Hong Kongiem i Tangerem oraz Rotterdamem, Bremerhaven i Goeteborgiem.

Od kilku miesięcy zarząd portu pracuje nad rozwiązaniami, które umożliwią wpływanie większych jednostek.

- Sprawa, która jest do rozwiązania w dłuższym horyzoncie czasowym to jest pozyskanie Nabrzeża Gościnnego od Stoczni Marynarki Wojennej, po to żeby je w znacznej części je wyburzyć, aby mogły tam obracać się statki - mówi prezes Jarosiński. - Kolejny etap to pogłębienie portu o kolejne 2 metry. Wtedy otworzymy sobie na kilka lat możliwości do skutecznego konkurowania o kontenery. Mówiąc o obrotnicach, mówimy jednak o dwóch rzeczach. Jedna to właśnie obrotnica w sąsiedztwie Stoczni Marynarki Wojennej, a druga w sąsiedztwie Marynarki Wojennej i wydaje się, że jest to sprawa do załatwienia najszybciej . Można powiedzieć, że w gruncie rzeczy niemal bezinwestycyjnie. Pozostaje jedynie kwestia pewnych uzgodnień z Marynarką Wojenną, ale... trudniejsze rzeczy udawało się załatwić, stąd mam nadzieję, że to również uda się rozwiązać pomyślnie. To jest tylko kwestia dobrej woli i zmian organizacyjnych. A w wojsku - myślę - dobrej woli nie brakuje.

Analiza nawigacyjna wykazał, że przy wietrze do 10 m/s, w pobliżu nabrzeża Litewskiego statki o długości do 340 m długości, czyli jednostki o pojemności nawet do 8,5 tys. mogłyby bezpiecznie obracać się i wpływać do BCT. Problem w tym, że dla bezpieczeństwa w dniu tej operacji przy nabrzeżu należącym do Marynarki Wojennej nie powinny cumować okręty. Raz w tygodniu należałoby jej... "przestawić".

Co na to Marynarka Wojenna? Nie komentuje sprawy. - Rozmowy nadal trwają i do czasu, aż nie zostanie wypracowana ostateczna decyzja, Marynarka Wojenna nie informuje o szczegółach. Nie można także jednoznacznie stwierdzić kiedy rozmowy się zakończą - poinformował nas kmdr ppor. Piotr Adamczak z biura prasowego Marynarki Wojennej.

Dla BCT umowa z G6 Alliance to kolejne 52 statki rocznie i nowe miejsca pracy. Mówi się, że obsługa takiej linii to konieczność zatrudnienia przynajmniej 25 osób. Czy serwis G6 Alliance to szansa dla gdyńskiego portu? - zadaliśmy pytanie naszym czytelnikom. Aż 63 proc. uznało, że tak, zwłaszcza, że to duży i ważny partner. Z kolei 29 proc. stwierdziło, że każdy kolejny statek w porcie do dobra informacja. Tylko 8 proc. było zdania, że port i tak sobie poradzi, z G6 lub bez.

Miejsca

Opinie (30) 1 zablokowana

  • Mam nadzieje ze sie uda !!! Widok miny zarzadu DCT - bezcenny !!! (2)

    • 44 32

    • A co do tego ma mina DCT? (1)

      Strasznie wąsko na to patrzycie, a przecież okazało się, że DCT z obsługą Maerska dał szansę na G6 w Gdyni. Podobnie obsługa G6 byłaby dobra dla Gdańska utrwalając trójmiejskie porty jako przystanki serwisów oceanicznych. Wszystko to powoduje rozwój biznesu kontenerowego w naszej aglomeracji.
      Oczywiście zarówno Gdańsk jak i Gdynia woleli by wszystko u siebie ale tak nie będzie. Jesteśmy ze sobą tak połączeni, że sukces jednego daje korzyści i drugiemu. To nie czasy WMG, gdy byliśmy rozdzieleni granicą.

      • 37 4

      • Gdyby nie DCT Gdańsk, Gdynia by nie wiedziała co to "oceanik"

        zgoda buduje niezgoda rujnuje

        • 26 15

  • Oby się udało!!! (1)

    I BCT i GCT muszą się rozwijać!!! To przecież miejsca pracy, których brakuje w Gdyni!!!

    • 39 5

    • wiecej badziewia z Chin = mniej produkcji wlasnej

      i mniej pracy.

      • 5 3

  • A samoloty też mogą zawracać na takiej zwrotnicy?

    • 9 23

  • I tu może być pies pogrzebany

    "...To jest tylko kwestia dobrej woli i zmian organizacyjnych. A w wojsku - myślę - dobrej woli nie brakuje. ..." oj wojsteczko i dobra wola? ..hmmm... przygotowałbym się na długoterminowe problemy; a no, bo co będzie jak wojna wybuchnie? gdzie ma się remontować poturbowana w starciach nasza "flota" jak nie przy nabrzeżu gościnnym? W wojsteczku argument "w razie Wuu" dalej funkcjonuje. SMW popada w ruinę, a "okręty" remontuje się w dalmorze które nie ma żadej infrastruktury w tym kierunku.

    • 9 6

  • po co (2)

    kontenery=Gdańsk

    • 20 37

    • Ty chyba dzieciaku nie wiesz gdzie pierw kontenery dopływały. (1)

      • 6 3

      • pierw ?

        • 3 3

  • kpina z MARYNARKI WOJENNEJ (1)

    • 12 7

    • MW kpi sama z siebie.

      nie powinna robić scen, tylko oddać pole temu, co ma szansę na rozwój i da efekty społeczno ekonomiczne. MW i tak nie posiada floty nie mówiąc o stanie stoczni, w której nawet nie ma co remontować, a co dopiero budować. W wypadku wojny nasze szrotowate stateczki i tak zniknęłyby pierwszego dnia walk.

      • 6 1

  • ankieta jak zawsze mistrzowska
    proponuje kolejne
    czy spadnie deszcz
    czy bedzie wiał wiatr
    itp

    • 15 2

  • i znowu cos sie dzieje (3)

    w Gdyni wiec pozamykac dct i gtk bo sa nie potrzebne

    • 6 18

    • aby wywisc towary z gdynie trzeba przepchac sie przez zakorkowane trojmiasto (2)

      na poludnie polski bo to jest glowny kierunek transportu z gdanska robimy szybki myk przez most wantowy i juz cale poludnie dla transportu

      • 7 7

      • ??? (1)

        z portu wjeżdża się na estakadę która drogą dwu pasmową prowadzi wprost na obwodnicę. Więc problemów z przejechaniem przez trójmiasto nie ma.

        • 2 0

        • Chyba, że jest zima.

          Bo wtedy po estakadzie z kątem nachylenia jak zjeżdżalnia tiry się ślizgają i nie mogą z obwodnicy zjechać. :)

          • 0 0

  • A kon sie cieszy

    • 9 3

  • Gdynia jest za mala na gigantyczne kontenerowce (3)

    Powstawala w latach 20 XX wieku kiedy to jeszcze nie sniono o gigantycznych statkach i tam sie potencjal gdyni skonczyl na polnoc rozwoj ograniczony na poludnie jest sopot tylko gdansk moze podjac walke z wielkimi rejonu morza baltyckiego gdansk ma praktycznie nieograniczone mozliwosci rozwoju caly kierunek wschodni az do ujscia wisly jest wolny , a i poza wisla dalej jest potencjal rozwojowy

    • 26 34

    • Mala Gdynia (1)

      Ale ty jestes madry! Ile fakultetow trzeba ukonczyc zeby taka wiedze posiasc?

      • 10 6

      • WIedza wprost z blokowisk Zaspy

        • 3 2

    • Gdynia za mała? Nie wiecie ludzie co piszecie.
      Skoro Gdynia powstała w XX wieku, a jest XXI to może spalić wszystko bo przestarzałe?

      Trzeba rozbudować i przystosować bo wszystko idzie puki co na dno, a nie zapominać i pchać interes dalej. Najlepiej siąść na du..e, wsadzić palec do nosa i mieć wszystko gdzieś. A później narzekać że nie ma miejsc pracy jest bezrobocie, nie ma stoczni portów i floty.

      Nie pie....cie i weźcie się w garść!!!

      • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane