• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niemiecka spółka pozostała w grze o PŻB

VIK
2 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Próby prywatyzacji PŻB podejmowane są od końca lat 90. Próby prywatyzacji PŻB podejmowane są od końca lat 90.

Spółka Poland Sweden Line z siedzibą w Lubece uzyskała wyłączność negocjacyjną na zakup Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu - poinformował resort skarbu. Drugi oferent, Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie, został przez Ministerstwo Skarbu Państwa wykluczony.


Czy tym razem uda się sprywatyzować PŻB?


PŻB to marka Polferries, która mieszkańcom Trójmiasta kojarzy się głównie z promami pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji i Bazą Promową w gdańskim porcie. Próby prywatyzacji tej spółki podejmowane są od końca lat 90. Tylko w ub. roku dwa razy. Resort chce sprzedać 9 mln 516 tys. 230 akcji spółki, co stanowi 94,64 proc. kapitału zakładowego PŻB. Każda akcja ma nominalną wartość 10 zł. Minimalna cena jej nabycia została ustalona na 4,90 zł, co dawało 46 mln 629 tys. 527 zł za cały pakiet.

W połowie marca tego roku wpłynęły dwie oferty na zakup PŻB - od firmy Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lubece oraz Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie. Druga ze spółek już pojawiała się w kontekście prywatyzacji kołobrzeskiej spółki. Wcześniej sprzedaż akcji PŻB negocjowano z konsorcjum Polen Line, utworzonym przez spółkę Polen Ferries na Cyprze, osobę fizyczną (Gustawa Myrsterna) i właśnie Swedish House. Na maj ub. r. planowano podpisanie umowy sprzedaży, do czego jednak nie doszło, gdyż konsorcjum nie wpłaciło pieniędzy. Teraz warszawska spółka startowała sama. Swedish House Ltd to spółka, której właścicielem jest Jan Niezwiestny, biznesmen prowadzący rozległą działalność w Szwecji. Niezwiestny już w latach 90. starał się o zakup kontrolnego pakietu spółki PŻB.

Resort skarbu wybrał jednak ofertę niemieckiej spółki. Spółka ta też jest dość tajemnicza. Została zarejestrowana 25 lutego tego roku. Według związkowców z PŻB założył ją jeden z właścicieli niemieckiego armatora promowego - TT Line. Ta firma już zaistniała na naszym rynku. Przewoźnik chce uruchomić regularne rejsy ze Świnoujścia do Trelleborga w Szwecji. Związkowcy zastanawiają się dlaczego TT Line samo nie wystąpiło o kupno Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ich zdaniem może to oznaczać próbę wrogiego przejęcia armatora z Kołobrzegu.

Teraz niemiecka spółka będzie prowadziła badanie PŻB, a potem ma złożyć wiążącą ofertę. Sytuacja PŻB nie jest najlepsza. Spółka wykazuje straty i potrzebuje kapitału. W tym roku PŻB zmniejszyło liczbę połączeń promowych z Gdańska do Nynaeshamn. To połączenie obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia". Wcześniej pływała też "Baltivia", która została przeniesiona na linię Świnoujście-Ystad.
VIK

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (63) 6 zablokowanych

  • Rzad wysprzedaje Polske (7)

    Co jeszcze sprzedali/sprzedadza? Nic juz nie jest polskie, nawet firmy, ktore mialy zyski doprowadzono w ostatnich 4latach do "upadku", zeby sprzedac. Glownie NIemcom. Nie dajmy sie! Polska jeszcze istnieje! Nigdy nie zaglosuje na PO i tym podobnym...

    • 23 6

    • a ch. z tobą (2)

      • 2 8

      • a tobie ch. to obcięli razem z nabiałem (1)

        • 5 2

        • no i ?

          • 1 0

    • Racja , racja tyle ze debile poloczki tego nie kumaja ze im sprzedadza wszystko

      A ich dzieci beda jak robole za polskiej ziemii zasuwac dla szwaba ktory ich bedzie batem prostowal , bo Rzad zlodzieji i k sprzeda co moze

      • 8 1

    • hmmm... (2)

      A czy funkcją Państwa jest zakładanie i prowadzenie firm?????
      To że one należały do Państwa jest efektem komunizmu, PRLu itd !!!
      Jeszcze jestem w stanie zrozumieć jakiś udział Państwa w firmach związanych z bezpieczeństwiem narodowym (enegetycznym, militarnym, ekonomicznym)
      Ale na tym KONIEC.

      • 2 3

      • (1)

        tego też już nie ma

        • 1 1

        • .

          Jest.

          • 0 2

  • jesli będziemy ostro walczyć to może uda nam się

    dociągnąć do 100-lecia polskiej obecności nad Bałtykiem. Potem będzie po staremu. My będziemy zasuwać na polach i w fabrykach, a śmietankę spijać będą "europejczycy".

    • 17 1

  • Jak pisalem ze to bzdura to mnie zminusowaliscie (1)

    A teraz sami nagle widzicie ze prywatyzacja to nic innego jak odsprzedanie tanio tego co mamy , po to by nowy nabywca zamknal dzialalnosc i wtedy szwaby wprowadza swoje promy i beda was wozic i pieniadze pompwac do niem iec. Oto chodzi!!!!! Tak sie wykancza konkurencje. Jak nie mozna zbombardowac jak to robili w 1939 to dzis sie wykupuje i zamyka zeby wprowadzic swoje statki na te linie. A wy cudow oczekujecie , ze polak wam nie dal a szwab wam da????? Obudzcie sie!!!!!! Ani unia anie tym bardziej szwab nic wam nie da za darmo , kto jak kto ale szwaby to juz licza swoje eurasie a wy myslicie ze unia wam pomoze , naiwniacy!!!!
    unia i niemcy tylko mysla o swoich d.......
    a swoja droga ciekawe co sie tak zmieni jak ten sam prom pojdzie pod inny zarzad????? Woda bedzie inna?, trasa sie skroci???? Bzdura dalej sprzedawac wszystko a bedziecie robolami na swojej ziemii u kogos ze o waszych dzieciach niewspomne

    • 18 4

    • hmmm...

      Mamy LOT mamy Lufthanse.
      Ceny w LOCie na te same połączenia wyższe, samoloty w LOCie starsze, standard obsługi w LOCie niższy.
      I masz tu POLSKą firmę.
      Ja z takiej nie skorzystan, wybiorę Lufthanse.

      • 1 0

  • destrukcja kraaju

    kolejny krok w kierunku destrukcji kraju.stocznie i inne strategiczne zakłady utopiono,wyprzedano.to jawny rozbiór Polski.kto nami rzadzi?

    • 16 2

  • Niemcy chca wziasc pod kontole caly ruch promowy na BAltyku

    A jak juz to zrobia to beda takie stawki ze bedzicie placic i plakac a oni kase pompowac do Niemiec. No gratulacje. Zamiast wlaczyc o swoje to oddajecie wszystko za pol ceny albo i mniej. Wrecz genialny pomysl.
    A wystarczy pograc w byle gre strategiczna i od razu sie okaze jakie robi kase na innych Panstwach , szczegolnie jak sie ma walute 4 razy mocniejsza i zlotoweczki mozna olac.

    • 13 2

  • Bo dzisiaj PŻB

    a jutro ...

    • 6 1

  • (2)

    Sprzedajmy się w całości Niemcom. Rozwaliliśmy nasz przemysł na życzenie Zachodu dokonczmy dzieła i wyemigrujmy wszyscy. Tusk zgasi światło.

    • 15 4

    • hmmm...

      Każdy mógł złożyć ofertę Polak, Niemiec, Hiszpan...
      Potrzebne są pieniądze, żeby zrestrukturyzować firmę.
      Kto ma je wyłożyć, Państwo??
      Ono nie jest od prowadzenia biznesu i ja np nie życzę sobie, żeby z moich podatków opłacane było działanie prywatnych firm.

      • 3 3

    • Jakie sprzedamy. Oddamy.

      • 0 1

  • POlska

    przykład państwa, które upada i kapituluje bez wojny.

    • 14 2

  • dziadek mawiał: zobaczysz,kiedyś polakcy beda prosić niemców by wzieli polskie ziemie pod swoją opiekę.

    • 8 2

  • niemcy to potęga.oddać im polskę co coś z tego będzie.

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane