• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niemiecka spółka pozostała w grze o PŻB

VIK
2 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Próby prywatyzacji PŻB podejmowane są od końca lat 90. Próby prywatyzacji PŻB podejmowane są od końca lat 90.

Spółka Poland Sweden Line z siedzibą w Lubece uzyskała wyłączność negocjacyjną na zakup Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu - poinformował resort skarbu. Drugi oferent, Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie, został przez Ministerstwo Skarbu Państwa wykluczony.


Czy tym razem uda się sprywatyzować PŻB?


PŻB to marka Polferries, która mieszkańcom Trójmiasta kojarzy się głównie z promami pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji i Bazą Promową w gdańskim porcie. Próby prywatyzacji tej spółki podejmowane są od końca lat 90. Tylko w ub. roku dwa razy. Resort chce sprzedać 9 mln 516 tys. 230 akcji spółki, co stanowi 94,64 proc. kapitału zakładowego PŻB. Każda akcja ma nominalną wartość 10 zł. Minimalna cena jej nabycia została ustalona na 4,90 zł, co dawało 46 mln 629 tys. 527 zł za cały pakiet.

W połowie marca tego roku wpłynęły dwie oferty na zakup PŻB - od firmy Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lubece oraz Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie. Druga ze spółek już pojawiała się w kontekście prywatyzacji kołobrzeskiej spółki. Wcześniej sprzedaż akcji PŻB negocjowano z konsorcjum Polen Line, utworzonym przez spółkę Polen Ferries na Cyprze, osobę fizyczną (Gustawa Myrsterna) i właśnie Swedish House. Na maj ub. r. planowano podpisanie umowy sprzedaży, do czego jednak nie doszło, gdyż konsorcjum nie wpłaciło pieniędzy. Teraz warszawska spółka startowała sama. Swedish House Ltd to spółka, której właścicielem jest Jan Niezwiestny, biznesmen prowadzący rozległą działalność w Szwecji. Niezwiestny już w latach 90. starał się o zakup kontrolnego pakietu spółki PŻB.

Resort skarbu wybrał jednak ofertę niemieckiej spółki. Spółka ta też jest dość tajemnicza. Została zarejestrowana 25 lutego tego roku. Według związkowców z PŻB założył ją jeden z właścicieli niemieckiego armatora promowego - TT Line. Ta firma już zaistniała na naszym rynku. Przewoźnik chce uruchomić regularne rejsy ze Świnoujścia do Trelleborga w Szwecji. Związkowcy zastanawiają się dlaczego TT Line samo nie wystąpiło o kupno Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ich zdaniem może to oznaczać próbę wrogiego przejęcia armatora z Kołobrzegu.

Teraz niemiecka spółka będzie prowadziła badanie PŻB, a potem ma złożyć wiążącą ofertę. Sytuacja PŻB nie jest najlepsza. Spółka wykazuje straty i potrzebuje kapitału. W tym roku PŻB zmniejszyło liczbę połączeń promowych z Gdańska do Nynaeshamn. To połączenie obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia". Wcześniej pływała też "Baltivia", która została przeniesiona na linię Świnoujście-Ystad.
VIK

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (63) 6 zablokowanych

  • premierze co dalej.

    jakieś nagrody może. może pomnik. no i może jakieś medale dla kombatantów.

    • 2 1

  • polska mentalność jest taka :

    wchodzi np. taka krzywonos nie wiadomo kto to jest ani skąd się wzieła,zrobi afere na tle politycznym i juz ma stanowisko publiczne. to się nazywa biznes obecnych czasów.

    • 6 0

  • no to jeszcze chwila i se będziecie wykupywac karty na wędkowanie zamiast za 100 zł to za 100 euro.

    ale głupkom sie to należy.

    • 6 1

  • Zachciało sie wam solidarności . Komuna sie wam nie podobała to macie.

    Polska podzielona na cztery grupy : bandyci,kłamcy,pijacy i złodzieje buhahaaaaa !!!!!!!!!!!!!!!

    • 7 2

  • (2)

    Sprzedajmy się w całości Niemcom. Rozwaliliśmy nasz przemysł na życzenie Zachodu dokonczmy dzieła i wyemigrujmy wszyscy. Tusk zgasi światło.

    • 15 4

    • Jakie sprzedamy. Oddamy.

      • 0 1

    • hmmm...

      Każdy mógł złożyć ofertę Polak, Niemiec, Hiszpan...
      Potrzebne są pieniądze, żeby zrestrukturyzować firmę.
      Kto ma je wyłożyć, Państwo??
      Ono nie jest od prowadzenia biznesu i ja np nie życzę sobie, żeby z moich podatków opłacane było działanie prywatnych firm.

      • 3 3

  • nie potrzeba rozbioru Polski (3)

    sama oddaje się jak nałożnica za zysk dla rządzących sutenerów ...

    • 32 5

    • nie można by tego piękniej ująć (2)

      • 4 2

      • chyba smutniej (1)

        bo co w tym pięknego?

        • 1 0

        • prawda jest piękna mimo, że smutna

          • 0 0

  • Kto pamięta?

    Jak w 1939 tylko bez karabinów!

    • 5 1

  • Kupiec zlikwiduje i tyle.

    • 3 0

  • .. cały swiat nienawidził komuny, a Polska Flota kwitła!!!!!! bbyło PŻM, PLO, PŻB

    ..i inne Dalmor etc - razem około 1000 statków ......
    dzis wszyscy kochaja tuska, a Polska flota ginie, jutro nie bedzie miec żadnego statku --- Polska w budowie po zadami PO!!!

    • 8 2

  • kto kupuje PZB

    Dobrze aby państwo Polskie sprawdziło co za interesy robił pan Termuhlen w Niemczech (były sprawy i wyroki) a ziemia na pomorzu kupiona na slupy. Kryminał się kłania wg prawa polskiego.Bociany donoszą ze to okolice Słupska 11 000 hektarów dotacji dla polskiego rolnika.Protesty w Szczecinie rolników uzasadnione . Szukajcie w internecie a znajdziecie może więcej ciekawostek o inwestorze i jego planach ,być może dostał dotacje rządu niemieckiego na rozwój swoich terenów powolutku małymi kroczkami a pan minister Budzianowski będzie być może wkrótce marin-archeolog gdy utopi PZB.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane