• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • kolej też potrzebns ale ale

    Autostrady autostrady drogi drogi woła Gdańsk bo Gdańsk tylko w nocy jest bez korków

    • 3 15

  • Spóźnione inwestycje (2)

    PKP jest zawsze wiele lat z tyłu za potrzebami transportowymi. Porty już dawno zgłaszały pilną potrzebę modernizacji infrastruktury kolejowej należącej do PKP. Te wieloletnie zapóźnienia mają negatywny wpływ na pracę i rozwój portów, ale także na ich otoczenie. Polska mogłaby się szybciej gospodarczo rozwijać, gdyby kluczowe państwowe podmioty gospodarcze nie były opanowane przez polityczny lub też związkowy beton, dbający tylko o swój bieżący egoistyczny interes. Gdyby nie członkostwo w UE i jej ściśle kontrolowane środki pomocowe, to inwestycje transportowe w naszym "zabetonowanym" kraju zapewne wcale nie ruszyłyby.

    • 15 2

    • sugestywna opinia (1)

      Pełna racja, ale to jest pikuś przy tym, co dzieje się aktualnie w rejonie Brześć - Małaszewicze dla pociągów ze Wschodu. Jedzie pociąg z Chin 2 tygodnie, by następnie jakiś tam sobie kontener 2 tygodnie czekał na dalszą obsługę/przeładunek/transport/dostępność w Łodzi, jeśli tam kończy się booking. W tej kwestii widać braki w infrastrukturze jeszcze bardziej, ale co mógło PKP PLK wiedzieć o Jedwabnym Szlaku i jego reaktywacji kilka lat temu...Odbiór kontenera z Małaszewicz też często wiążę się ze zbędnym cyrkiem, ale to już nie jest wyłącznie wina PKP'u.

      • 6 0

      • "Cołko prowdo"

        Największy problem mamy z ustaleniem, kto będzie zarabiał...
        Niezadowoliony i odpędzony od interesu knuje i przeszkadza, dopuszczony nie umie obsłużyć powierzonej zabawki albo natychmiast kombinuje aby jak najwięcej "dla siebie" skręcić na boku...
        I jest to wszędzie, bez znaczenia są stosunki własnościowe i "godziwe zarobki" "dyktatorów do wynajęcia"...

        • 3 0

  • Platforma Obywatelska przez osiem lat rządów (7)

    Rozłożyła transport kolejowy,towarowy i pasażerski.Jeszcze jedna kadencja,a po torach jeździłyby tylko drezyny.

    • 21 23

    • (4)

      Na szczęście nie wszyscy Kaszubi są takimi kretynami jak Ty.

      • 10 11

      • (3)

        No widzisz jaki paradoks.Ja z kaszubami miałem wiele wspólnego,jeździłem na kaszuby,miałem kobiety z kaszub,ale obserwując kaszubów to nie spotkałem normalnego.Pazerni ,wręcz gó.no spod du.y by zjadł byle za darmo i tak każdy bez wyjątku.Mniemanie o sobie jak by bogami byli,a w rzeczywistości bieda z nędzą umysłową.No i oczywiście jedyni zapracowani ludzie,oczywiście w gębie bo nieróbstwem śmierdzi na kilometr.Jak mogę to omijam kaszubów szerokim łukiem,wystarczy mi tych wspaniałych doświadczeń.

        • 1 3

        • O,Kaszubofob w natarciu (1)

          • 0 0

          • O ,Kaszubofob w natarciu !!!

            Trafiłeś kulą w płot.Kaszubi są bardzo pracowici,i nie w "gębie" a w czynie.

            • 1 1

        • Kaszubi

          A ja nie przepadam za Kaszubami bo zaniżają ceny usług budowlanych. Siedzą na KRUS’ach albo w PUP dla ubezpieczenia i weź tu walcz cena z takim.

          • 1 0

    • przez 8 ostatnich lat...

      polcy i polacy ...

      • 6 3

    • PRZEZ OSIEM OSTATNICH LAT!!!

      Polcy i Polaki.....

      • 0 2

  • w Gdyni niewiele, większość dla Gdańska. (1)

    szkoda, że szczur nie potrafi nic załatwić dla Gdyni.

    • 7 9

    • horała, zapomniałeś sie podpisać

      • 1 3

  • tak myślałem

    Ze nie ważne o czym artykuł ale debilny maliniak i ten drugi kolo od pkmki na obłuże dadzą głos.
    Jeszcze brakuje głupiomądrego od forum radunia

    • 7 5

  • następny idiota (1)

    wyzywający PIS od ćwierćinteligentów. Ale czi ci się podoba czy nie to z tej partii jest w sejmie najwięcej ludzi z wyższym wykształceniem i tytułami profesorskimi. Ale POpaprańcy też mają profesorów Tuska i Bolesława honoris causa bo zwykłego honoru te typy nie mają.

    • 11 17

    • taaaa....

      profesor Krystyna P.

      • 10 3

  • oj gustaf, gustaf

    jesteś tak samo głupio pryszczaty jak twój kolo świlski

    • 0 5

  • Niech Żyją Kolejarze !!!!!! (1)

    inaczej byście w czapkach węgiel do Moskwy nosili.
    P.S.
    Chyba że Budyń ze Strukiem i Świlskim pożyczyliby wam jedną PKMkę na chwilę.

    • 3 5

    • szczególnie imć modelarz lewiński ekspert od remontu przejazdu torowiska na puckiej

      w uproszczeniu jego słowa: "specjalnie robimy dziury bo samochody za szybko jeżdżą"

      • 1 0

  • (2)

    Bez nowych dróg do Portów wszystko o kant du..y rozbić.

    • 9 8

    • W Gdańsku juz są. To Gdynia ma problem

      • 4 1

    • tory to też drogi

      tyle, że "żelazne".

      • 5 2

  • PiS wprowadza wreszcie porzadek. wchodza nowe super inwestycje. (11)

    Zyje sie naprawde lepiej.
    PO zostawila dostep to portow w fatalnym stanie a to przecies strategiczne miejsca. Brak dojazdu itp. Przypadek ?
    Nie sadze.

    • 21 21

    • swieta prawda. teraz naprawde widac jak sie kraj rozwija.

      Szkoda ze stracilismy tyle lat z platformersami ale teraz to nadrobimy.

      • 8 11

    • Masz rację

      • 4 9

    • PO zbudowała autostrade, obwodnice południową (7)

      tunel pod wisłą, s7 do wawy, wszystko dla portów, a PiS na razie tylko głośno szczeka

      • 9 9

      • te rzeczy byly zaczete za czasow PiS i tylko zakonczone za PO (1)

        Poczytaj historie

        • 10 12

        • lemingi umieją czytać,ale niestety mają kłopot ze zrozumieniem najprostszego tekstu.Cała infrastruktura drogowa została przygotowana za rządu PiS.PO miała taki sukces,że zbudowała te drogi na gotowych planach doprowadzając niejednego przedsiębiorcę do bankructwa.Sukces jak c..j,niedobrze aż się robi.

          • 4 2

      • i PKM... (3)

        Która kosztowała tyle, ile tory dla obu portów razem wzięte...
        A to co zostało zbudowane, też nie "dla portu" a dla przerobu dotacji...
        Jaki jest z tego zwrot?
        Jak na razie to zarabia australijski emeryt...

        • 5 2

        • pkm to byl pomysl PiS

          Jest bardzo dobra. Dojezdzam ja codziennie

          • 5 0

        • pkm jest mądrą decyzją tylko szczurek stoi okoniem (1)

          • 0 2

          • pkm powstała dzięki Szczurkowi...

            Gdańsk chciał tramwaj... Gdynia upierała się przy kolei.
            Tylko potem jeden "wyryćkał" drugiego z interesu...

            • 1 0

      • PO budowała tylko w Gdańsku

        a Gdynię wszelkimi sposobami blokowała - taka smutna prawda.

        • 7 0

    • Krycha! Aleś Ty głupia!

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane