• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • dobrze by było, aby przy okazji tego remontu w Gdyni Głównej

    Powstał peron przesiadkowy na północ Gdyni - np. bocznica pocztowa przy Wiśniewskiego. Nie musi jeździć PKM przez Chylonię czy Rumię... No i remont powinien wtedy zmienić konstrukcję torowiska aby nie było jedynie dla rozrządu...
    I tak, małymi krokami...

    • 6 0

  • PKM od 10.12.2017r

    Jak tam wrażenia z nowo "otwartych"przystanków PKM Gdynia STADION & KARWINY. Jakoś cicho??

    • 0 0

  • Pomysł i temat pod publiczkę..

    Po co wydawać dodatkowe pieniądze w budowę torowisk, jak kolej przez ostatnie 20 lat likwidowała torowiska na szeroko pojętym terenie Gdynia Port ? Ile skasowano i wyburzono nastawni? Największą GPB zwana "BERTĄ" rozebrano 3 lata temu...A te tory nie wykorzystywane od lat gdzie wyrosły już spore drzewa? Przecież Pan Szczurek ma plany zabudowy tak zwanego Gdyńskiego międzytorza to jak to się ma do propagandy PKP? Starczy torów do obsługi portu w Gdyni-bo przeładunki są o wiele mniejsze niż w PRL-u, głównie idzie "masówka"-trochę węgla, kontenery, soja GMO i taka sama kukurydza i śmierdzące łupiny z Olejowca Gwinejskiego...

    • 2 7

  • Gdzie jest ruch (1)

    Gdzie jest ruch na torach to kolej na bieżąco remontuje torowiska i rozjazdy . Obecnie nawet 50% potencjału torowego w Gdynia Port nie jest wykorzystywana. A może jakieś pieniążki od prywatnych przewożników? Więcej widzę na torach jakiś Logistic, CTL, DB, GATX, STK i ewentualnie PKP CARGO. A powinni partycypować w kosztach utrzymania i naprawy torowisk. Tu jest "kasa" do wzięcia z EU to trzeba ją gdzieś wydać, bo pożniej nie dadzą w cale...

    • 1 3

    • Te tory

      ma remontować PLK i każdy przewoźnik płaci PLK za przejazd. A tory portowe to broszka zarządu portu w Gdyni jak i w Gdańsku.

      • 0 0

  • Do nie ..je ..niętego (1)

    Koleś. Jak chcesz więcej wpuścić pociągów towarowych na tory szlakowe, to trzeba wyeliminować więcej pociągów pasażerskich. Za PRL-u to zatrzymywano nawet pociągi pospieszne aby przepuścić skład z węglem aby "doładować "statek. W tamtych czasach też z naszych portów korzystali Czesi i nie wiem ile w tym prawdy, ale mieli całe nabrzeża do swojej dyspozycji w ramach RWPG.Realia się zmieniły...Teraz też nie czekają już statki na rozładunek na redach portów Gdańska i Gdyni- chyba ,że na poprawę warunków pogodowych. Wszystko jest dynamiczne. Kontenerowiec wchodzi rano, a już wieczorem go w porcie nie ma..Składy pociągów faktycznie kiedyś też oczekiwały na rozładunek na bocznicach chronionych przez S.O.K -nie tylko dla tego aby tak sobie czekać.. Długo trwało za nim rozładowano statek z przywiezionego towaru i aby go załadować w drogę powrotną np.samochodami ciężarowymi m-ki TATRA, lokomotywami, to też czas płynął.. Puki nie było "obrotnicy wagonów z węglem", czas załadunku statku węglem był też dużo dłuższy. Nie wiesz to nie krytykuj.

    • 2 0

    • dlatego robi się 201

      a tory w portowe Gdyni są w opłakanym stanie.

      • 1 0

  • PR swoje , a realia..

    Dobry PR swoje, a realia swoje.. Jakie jest zapotrzebowanie na tzw.ruch towarowy pociągów: i te przywołane w artykule długie i ciężkie składy towarowe to można zobaczyć gołym okiem. Po pierwsze długość i masę składu pociągu towarowego regulują stosowne przepisy. Skąd nagle weżmie się takie zapotrzebowanie? Polikwidowano bocznice, górki rozrządowe, w Gdańsku i Gdyni, a zlikwidowano nawet lokomotywownię Gdańsk Zaspa Towarowa która posiadała dziesiątki lokomotyw spalinowych do pracy manewrowej na wężle Gdańsk-Port. Dalej. Na terenie lokomotywowni Zduńska Wola/Karsznice jest od kilkunastu lat dosłownie "cmentarzysko" ciężkich i najsilniejszych dwuczłonowych lokomotyw elektrycznych PKP do ruchu towarowego ( ET-42-/NEWZ 112E/ o mocy blisko 5000 kW ) które były przewidziane do obsługi ruchu Śląsk-Porty. To się nie wróci...

    • 3 0

  • Blagam tylko o rezerwe na linie koleji miejskiej

    z przystanku Stocznia prosto do elektrocieplowni i dalej do Kosakowa przez Obluze.

    • 3 0

  • Uwierzę jak zobaczę maszyny na placu budowy...

    Szczególnie tych wiaduktów... Gdzie one mają być?
    Już wiele takich "zajawek" było...

    • 3 1

  • PIS i Pomorze PIS

    • 4 2

  • Koalicja PO i PSL przez 8 lat zapomniała o GDYNI (1)

    • 10 1

    • jak to zapomniała?

      A kto kupił te wszystkie wakacyjno-imprezowe mieszkania?
      Podobnie jak na Mazurach, gdzie jeździ się dla świeżego powietrza...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane