• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • Gdynia - Gospodarka Morska tu Umarła

    • 3 1

  • Gdynia kiedyś morska potęga Polski dzisiaj miasto upadłe

    • 6 1

  • Jak Pomorze przjmie PIS to gospodarka zacznie sie rozwijać bo PO i PSL ja zwijało schładzało i zamroziło a potem zlikwidowało (1)

    • 11 4

    • Brawo PIS

      • 4 0

  • Przecież na Międzytorzu (1)

    ma powstać nowe centrum Gdyni .

    • 3 4

    • forget it...

      • 1 0

  • Brawo PIS

    • 5 1

  • (1)

    A kiedy w końcu skończą remont torów w Gdańsku Wrzeszczu ?

    • 2 0

    • w styczniu

      tak napisali na tablicach informacyjnych

      • 0 0

  • A gdzie przystanek osobowy Gdynia Port?

    Czemu nie ma o nim w opisie przebudowy linii towarowych? Obłuże i Oksywie miałyby krótsze połączenie niż przez Chylonię.
    Pod Estakadą Kwiatkowskiego jest na niego miejsce, a tunel pieszo-rowerowy do jego obsługi mógłby być dłuższy i połączyć Janka Wiśniewskiego i Hutniczą.

    • 3 0

  • odp w ankiecie: kazdym mozliwym

    • 2 0

  • Pisowskie ,,kanalie"(Kaczyńskiego nazwa opozycji)już zabrały wiele mld dla 3city ! (2)

    Teraz jak DCTpęka w szwach i brak tej inwestycji grozi katastrofą i zwrotem kasy do EU to sytuacja zmusiła ich do działania!A kuriozum czyli LOTOS buduje w Szczecinie statki to też dla naszego dobra?

    • 0 4

    • To już zostańmy przy opinii Kaczyńskiego.

      Jest trafna.

      • 2 1

    • stara prawda o której młotki zapominają, nie fika się do silniejszego.

      Gdańsk to kwintesencja korupcji i patologii urzędniczej, skąd takie zdziwienie, że najpierw trzeba uporać się ze złodziejami zanim odda się komuś do dyspozycji grube miliardy?

      • 3 1

  • PIS prowokuje rzuca inwektywy i karze się obrzuconym błotem przepraszać-absurd! (2)

    Z abnegatami intelektualnymi i innymi akolitami PIS się nie solidaryzuję zbyt cenię ,,szkiełko i oko"jak to drzewiej pisano ..

    • 0 6

    • demokracja jest do D

      jeżeli normalny człowiek ma zagwarantowane takie same prawa jak ty, wykolejeńcu.

      • 0 0

    • Inwektywy, próby obalenia demokratycznie wybranego rządu,

      do tego zachęcanie wszystkimi możliwymi środkami UE do karania nas, obywateli, obcięciem dotacji - tylko do tego pasuje PO.

      Trzeba być abnegatem intelektualnym, żeby popierać partię, która zlikwidowała duże stocznie - w Gdyni i Szczecinie. Praktycznie rozpirzyli całą gałąź gospodarki, likwidacja tych zakładów to cios nie tylko dla Wybrzeża, ale i reszty kraju - ot, taki Cegielski - silniki okrętowe - musieli zlikwidować fabrykę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane