• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • Tory były, ale je w wielu miejscach usunięto.

    za PO. Lewandowski napisał w Wyborczej ze Gdynia powinna być kurortem, ze hotele budowac, turyści będą przyjezdzac na plaze i te rzeczy. a stocznie zamknąć.

    • 7 0

  • Pane redaktorze

    Na wschodzie Martwej Wisły są stacje Port Północny i Kanał Kaszubski a na zachodzie Nowy Port i dawna stacja Wiślany, Zaspa Towarowa to dawny przystanek SKM. A pociągi nie będą jeździć ani cięższe o tonę czy też dłuższe o metr. Wszystkie portowe stacje wymagają pilnych remontów, nikt tam palcem nie kiwał od dziesięcioleci pomijając budowę nowego mostu przez Martwą Wisłę. Reszta to ruina bo jak nazwać stację, gdzie połowa torów jest zamknięta?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane