• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • (3)

    Może Morawiecki będzie nieco mądrzejszy od broszki i Obwodnica Metropolitana tak potrzebna powstanie?!

    • 8 13

    • komu potrzebna? ta obwodnica tylko wywieje mieszkańców aglomeracji. Co spotęguje tylko jeszcze większe korki.

      • 1 7

    • Nie powstanie bo blokuje ją 5 osób , mn wójt Kolbud , jakas pani oraz pan co ma w stawie dwie żaby.

      • 4 4

    • droga znikąd do nikąd i nie będąca niczego obwodnicą za to niszcząca nasze Kaszuby to dla nieuków taki św gral

      • 6 4

  • Najpierw likwidują większość torowisk portowych

    pokolejowe grunty opylają deweloperskiej mafii i teraz nagle im brakuje torów! Normalnie Bareja się kłania. W Gdyni był potężny i prężnie działający węzeł kolejowy a wagony przeładowywano cała dobę. Jakim trzeba być "piiiiiiiii" aby taki numer zrobić? Gdzie prokurator?

    • 22 3

  • PKM do Oksywia i SKM do Brzeźna

    jw.

    • 14 1

  • (1)

    w 3 city przydałby się "supermarket " dobrymi promocjami na tzw " szynach "

    • 1 0

    • Lidel z ciufcio??

      • 1 0

  • I na tym planie w Gdyni

    zaznaczono 120 km torów??

    • 6 1

  • PKM do Pogórze i wieklkie parkingi przy szperku to jedyne sensowne rozwiazanie dla portu w Gdyni i dzielnic północnych (2)

    nagle estakada będzie pusta a wiśniewskiego przejezdna

    • 10 1

    • Ekrany i będzie dobrze (1)

      Jestem jak najbardziej za nowymi drogami, remontem torów i "puszczaniem" nowych połączeń np. do Obłuża i dalej, ale niech będą ekrany dźwiękoszczelna. Jak na razie to mam zwiększony ruch drogowy na estakadzie samochodów w tym i Tirów , więcej kursów pociągów towarowych z Portu. Wszyscy się cieszą, a ja tracę zdrowie od spalin, słuch od hałasu i cierpliwość na bezdomnych urzędasów, którzy są bezduszni na krzywdę ludzką.

      • 2 0

      • lepsze spaliny czy trakcja elektryczna?

        • 0 0

  • Kiedys juz zwracałem Redaktorowi ze jak chce cos pisać o kolei to niech zasiegnie jezyka u kolejarzy a nie u laików.

    Pociagi wjeżdzaja trakcja elektryczną do portu a na nabrzeża i wyładownie SĄ wstawiane lokomotywami spalinowymi i BĘDĄ wstawiane tez po przebudowie. To nie anachronizm . Pisałem , założyć kamizelkę odblaskową otrzymać zezwolenie i pojawić się na ,,gruncie" i zobaczyć samemu dlaczego tak jest a potem to opisać.

    • 21 1

  • Nawet PKP duzo więcej inwestuje w infrastrukturę w Gdyni niż Szczurek

    • 8 1

  • Do czego ten port w Gdyni ,tylko smród z niego jak biomase sprowadzaja.

    • 7 8

  • (1)

    Najpierw kolejarze wycinali tory i likwidowali linie na potęgę, a teraz chcą budować. Tak samo pchają w krzaki lokomotywy i wagony i chcą nowych.

    • 15 4

    • Kolejarze czyli kto?

      Kto zarządza kolejami? Kolejarze czy minister? Kto pozwalał wycinać tory i likwidować linie na potęgę?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane