• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armator wrócił po statek do Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
3 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
  • Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B203 (108 TEU). Tego typu jednostkę kupi Royal Arctic Line.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B204 (606 TEU).
  • Kontenerowiec arktyczny typ B202 (36 TEU).

Royal Arctic Line podpisała umowę zakupu nowego kontenerowca do obsługi wschodniego wybrzeża - podała firma w komunikacie. Okazuje się, że armator wrócił po statek zamówiony i zbudowany kilka lat temu w Remontowa Shipbuilding, stoczni należącej do Remontowa Holding.



Zakupiony statek ma pojemność 108 TEU i ma zostać dostarczony w kwietniu 2020 r. Jednostka będzie obsługiwać połączenie między wschodnią Grenlandią a Islandią. Armator zdecydował się na zakup jednego z nieodebranych wcześniej statków.

Przypomnijmy: kontrakt na budowę w sumie pięciu statków Remontowa Shipbuilding podpisała z Royal Arctic Line w październiku 2013 roku. Według umowy największy z nich miał zabierać 606 kontenerów i miał być przystosowany do żeglugi atlantyckiej. Kolejne to dwa średnie, bliźniacze statki zabierające po 108 kontenerów, przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii oraz dwie mniejsze jednostki przewożące po 36 kontenerów i też przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich. Jednostki miały być gotowe do połowy 2015 roku. Pierwszy ze statków zwodowano w listopadzie 2014 roku.

Gospodarka morska Trójmiasta



Niestety został przekazany armatorowi dopiero w marcu 2016 roku. W lutym 2017 roku poinformowano, że armator "zredukował" zamówienie. Stocznia została z dwoma statkami, które przez lata usiłowała sprzedać. Oficjalnie mówiło się, że na zmianę planów armatora wpłynęło spowolnienie na rynku. Nieoficjalnie, że wpływ miały opóźnienia w budowie. Tak czy inaczej po latach armator powrócił do gdańskiej stoczni i zdecydował się kupić jeden z kontenerowców.

To kolejna dobra wiadomość z Remontowa Holding. W październiku 2019 r. ogłoszono, że podpisano umowę ws. sprzedaży dwóch statków PSV, które od kilku lat stały w stoczni, po tym, jak zamawiający wycofał się z umowy. Jednostki kupuje Viking Supply Ships AB. Zamówiła je w 2017 r. firma Siem Offshore Contractors.

Kupiony statek ma 74,20 m długości i 15,2 szerokości. Jest to jednostka zaopatrzeniowa o wysokiej klasie lodowej. Wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Jednorazowo statek będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy realizuje zlecenie dla Royal Arctic Line. W 2005 roku przekazała armatorowi kontenerowiec "Mary Arctica", który został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004".

Wodowanie jednego ze statków dla RAL.

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Nic nie irytuje bardziej jak nieodmienianie nazw! (8)

    Idziemy do Ikea. NIE! Błąd! Idziemy do Ikei. Mam nasiona od Syngenta. NIE! Błąd! Mam nasiona z Syngenty. itd itp a Remontowa to już bije wszelkie rekordy, niech ktoś wreszcie to ludzkim językiem Remontowej (tak! końcówka celownika -ej) wytłumaczy. Albo zatrudni polskiego tłumacza. To jest objaw chamskiego kolonializmu językowego.

    • 76 23

    • (1)

      Oj zdziwiłbyś się kolego, zdziwiłbyś...

      • 3 2

      • Kto podlega Zasadzie ręka w górę.

        • 0 0

    • Tyle w temacie (1)

      Co oprócz pisania i poprawiania potrafisz? Pewnie mądry jesteś ale przed komputerem lub z komputerem. W rzeczywistości dzbanem jesteś dla mnie

      • 4 39

      • Interpunkcja się kłania, dzbanie.

        • 7 0

    • Wbrew pozorom (3)

      To nazwa jest tworem pseudo anglojęzycznym i nie podlega zasadą na które się powołujesz.

      • 2 19

      • Twór "pseudoanglojęzyczny"? właśnie o to chodziło z tym kolonializmem językowym!

        • 5 0

      • "zasadą"? kuxwa "zasadą"? zasadOM języka polskiego podlegasz ty. Więc jak nie wiesz jak odmieniać to nie okazuj publicznie swej ignoracji, bo tylko na głupka wychodzisz.

        • 11 1

      • Ty chyba też nie podlegasz

        zasadą

        • 25 2

  • Błąd rzeczowy (1)

    RAL kupi teraz statek od Remontowej S.A. a nie od RSB.
    To są różne stocznie.

    • 14 1

    • Dokładnie

      Ludzie często mylą Remontową Shiprepair (stocznia im. Piłsudskiego) z Remontową Shipbuilding. Ta pierwsza jest kilkukrotnie większa i zatrudnia nieporównywalnie większą ilość ludzi. Obie są osobnymi spółkami, choć obie należą do Remontowa Holding. Typowy dziennikarski błąd to mylenie ze sobą obu tych stoczni. Przejechali się już wszyscy- błędy są w artykułach "wyborczej" jak i reportażach TVN (vide niedawna wizyta daru pomorza w Shiprepair). No ale taki mamy teraz poziom dziennikarstwa że robi się kopiuj-wklejki z biuletynów prasowych, a potem sie je edytuje bez czytania ze zrozumieniem.

      • 13 0

  • Najlepsza Stocznia na Świecie

    i druga w Polsce

    • 16 5

  • Opinia wyróżniona

    Robiłem na tych statkach (1)

    i widziałem, co panowie Duńczycy odwalali. Czepiali się nawet wtedy, gdy wszystko robiono wg ich żądań. Szukali pretekstów, byle nie odebrać roboty. I podobno w innych stoczniach tak samo postępowali. Wydawało mi się, że widziałem wszystkie sztuczki, ale Duńczycy biją wszystkich na głowę. I nie zdziwył bym się, gdyby wrócili po te stateczki dlatego, że nikt poważny nie chce już z nimi robić interesów. W takim wypadku zażądać by należało ceny kontraktowej plus odsetki plus opłata za miejsce przy kei plus zapłata za obsługę w czasie postoju. Jednak obawiam się, że stocznia przystanie na duńskie propozycje
    byle pozbyć się problemu.

    • 45 7

    • taki model gospodarczy

      i umiejetność podpisywania kontraktów.
      Doprowadza się di opóźnień z winy wykonawcy i bierze statek za połowę ceny na karach umownych. Wypracowane w latach 70, nie tylko Rosjanie golili polskie stocznie...

      • 14 0

  • Udziały pracowników z prywatyzacji!

    Władze holdingu doprowadziły do tego że te udziały stały się dla ich posiadaczy zwykłą makulaturą przynajmniej dla tych z FUO Rumia !

    • 11 4

  • Czy to chodzi o słynne betki?

    202 i 203?
    Jeżeli tak, to niezły kocioł, a teraz czas dać zarobić stoczniowcom, bo w gazetkach i w mediach trąbią i piszą, że jesteśmy najlepszi w europie, a w zarobkach najgorsi...

    • 23 4

  • Lg

    Ale czy ktoś wspomniał że za 50% wartości.

    • 17 1

  • ale pewnie za niższą cenę...?

    • 14 0

  • Może precyzyjniej

    Szanowna Pani redaktor,
    Nie 100 TEU tylko 108 i nie 30 TEU tylko 36.

    Całe szczęście,ze te cwaniaki duńskie muszą w końcu ten statek odebrać.
    Szkoda tylko,że z pewnością za cenę bliską cenie złomu.

    • 19 2

  • Re (1)

    O to może ludzie dostaną podwyżki?

    • 23 4

    • Teraz skoro zamówili statek od ręki cena powinna wzorsnąć 2x po tym jak chcieli wywinąć numer stoczni i ją dobić

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane