• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • Sekretarz stanu USA ds. armii, powiedział że, nie ma szans na bazy w Polsce.
    Tym samym zaoszczędził wolakom 2 mld usd, targować i brać!

    • 8 12

  • To niedobra informacja (3)

    Polska rozbrojona, Niemcy rozbrojone,Fortu Tramp nie bedzie..Kto oddaje kure znoszaca zlote jajka...Czyzby Australijczycy dostali jakis cynk od Ameryka ow czy Anglikow...Wiedza o czyms o czym my nie wiemy?

    • 20 9

    • Też tak pomyślałem.

      Ale potem przypomnialem sobie o idei portu centralnego.
      Może o to chodzi. Oby...

      • 2 0

    • widzieli u siebie pajaca dude i to wystarczylo

      • 1 3

    • racja!

      w dct masa sprzętu wojskowego jest przeładowywana przynajmniej raz na 2 miesiące. coś musi być na rzeczy

      • 1 1

  • chwyty z końskiego targu

    Zrobić wynik, koszty ściąć do wytrzeszczu oczu (załogi), szybko sprzedać w górce...
    Klient dostaje zgonioną chabetę napojoną cementem dla wagi...

    • 19 5

  • Matematyka (2)

    Wartość DCT wg Macquarie to 20krotność ebitda czyli 60mlnx20=1,2mldEUR
    Sprzedawany jest 64% udział wiec fundusz może liczyć na około 768mlnEUR (pozostali udziałowcy to inne podmioty - również fundusze ale inne)
    Natomiast 20krotnośc ebitda to przegięcie - na rynku przejęć 10-12krotność to już bardzo dużo.
    No chyba że odkupi jakiś fundusz państwowy - wtedy bez kozery powinniśmy zapłaci 30krotność.

    • 14 2

    • Fundusz za swój udział (1)

      oczekuje 20x60 czyli jednak nie 768mln

      • 0 1

      • Czyli jednak nie ebitda x20.
        Jak fundusz chce za 64% 1,2mldEUR to oczekuje 31,25x ebitda (a w tekście info ze oczekują ze 20x - więc w końcu ile?)
        60mln ebitda nie dotyczy udziału funduszu to wynik spółki

        • 1 0

  • Cosco Shipping (1)

    Niestety DCT tak szybko nie sprzedadzą. Dali tak wysoką cenę zaporową, że nie ma potencjalnych chętnych. Około rok temu, po cichu DCT było wystawione na sprzedaż. Cosco Shipping był bardzo zainteresowany kupnem a jak wiemy są bogolami i ich stać. Wycofali się niestety po otworzeniu kopery z ofertą cenową...

    • 14 6

    • Polska to kupi - brak podstaw ekonomicznych aby Dct został sprzedany - do innego podmiotu

      • 1 0

  • Może Rząd by w to zainwestował, ale Obajtek już ma dobrze płatną prezesurę w ORLEN i niedługo w LOTOSie (1)

    • 14 7

    • znajdzie się jeszcze kilku chętnych misiewiczów w przewodniej parti narodu

      takich w PiS nie brakuje

      • 7 0

  • Bzdury... (5)

    Chca 20 krotnosci zysku a koncesje maja na 16 lat do 2034 roku....

    • 9 2

    • (3)

      DCT jest w fantastycznej kondycji, cały czas się rozwija. W najbliższym czasie zostanie zmodernizowana rocznica kolejowa, postawione zostaną 3 suwnice STS, powiększone zostaną płace składowe, zwiększy się ilość suwnic płacowych oraz ciągników. Wszystko po to aby można było obsłużyć jeszcze większą ilość statków, niebawem dołączy trzecia linia oceaniczna. Fakty są takie że, stawki przeładunkowe są na poziomie światowym A koszty pracy jedne z najniższych jak nie najniższe na świecie. Przy obecbym trendzie, oraz stopniowym wzroscie przeladowanych kontenerow inwestycja nowemu właścicielowi zwróci się w przeciągu 4-5 lat.

      • 9 2

      • cykle koniunkturalne - zapomniales o tym

        teraz jest fala wznoszaca - zacznie sie kryzys i ruch towarowy zacznie spadac.... zejdz na ziemie

        • 4 1

      • (1)

        2 Stsy

        • 1 1

        • 3 kolego, słownie TRZY

          • 0 1

    • Koncesja jest do 2034, z możliwością jej przedłużenia o kolejne 30 lat

      • 1 0

  • (1)

    wiadomo juz od 2010 roku kto kupi w przyszłosci dct ,panowie z kopenhagi od dawna buduja swoje przyczólki w trójmiescie.STSy niedługo wyblakną i beda APT terminal gdansk A/S

    • 8 2

    • no tak,

      dyrektora już tam mają

      • 0 0

  • Miejcie tylko nadzieje że was nie przejmie OTL, bo w jednej chwili bylibyście bankrutami.

    • 5 0

  • ii

    Adamowicz nie potrafił zadecydować i zlecić naszym budowy portu .A mogła Polska zarobić

    • 7 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane