• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GCT skarży się do Komisji Europejskiej. DCT zapowiada odwet

Wioletta Kakowska-Mehring
18 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W sierpniu tego roku do DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), czyli Maersk Mc-Kinney Møller. W sierpniu tego roku do DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), czyli Maersk Mc-Kinney Møller.

Właściciel Gdynia Container Terminal, czyli firma Hutchison Port Holdings z Hongkongu, złożył skargę do Komisji Europejskiej na zarząd portu w Gdańsku. Chodzi o rzekome nieprawidłowości dotyczące dzierżawy gruntu przez terminal DCT. Ten z kolei zapowiada, że nie wyklucza akcji odwetowej. W całej sprawie pojawia się słowo-klucz: pomoc publiczna.


Czy ten konflikt może zaszkodzić trójmiejskim terminalom?


Ostatnio media rozpisywały się o konfliktach i rywalizacji w branży stoczniowej. Spokój panował w portach, ale - jak się okazuje - były to tylko pozory.

- Ta skarga jest niezasadna. Mamy jednak nadzieję, że ta sprawa nie zatrzyma naszej inwestycji - mówi Adam Żołnowski, członek zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk SA. - Na tym niepotrzebnym konflikcie skorzysta wyłącznie konkurencja, zagraniczna konkurencja portów Trójmiasta.

- Bezprzetargowe przekazanie terenów w tej sytuacji było sprzeczne z prawem polskim i unijnym - twierdzi z kolei Jerzy Czartowski, prezes GCT Gdynia. - Domagamy się transparentnego przetargu.

Sprawa nie jest "świeża", ale dopiero teraz DCT zdecydowało się o niej opowiedzieć. Już w ubiegłym roku mówiło się w środowisku o tym, że władzom gdyńskiego terminalu kontenerowego GCT nie podoba się to, że terminal DCT bez przetargu otrzymał nabrzeże pod budowę kolejnego terminalu. Chodzi o teren wzdłuż plaży w kierunku pirsu rudowego, prostopadle do istniejącego terminalu. W połowie listopada ub. roku walne zgromadzenie portu wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów pod tę inwestycję. Wówczas pojawiły się informacje, że tę decyzję chce oprotestować konkurent z Gdyni. Skończyło się na zapowiedziach. Sytuacja zmieniła się wiosną tego roku, po podpisaniu umowy dzierżawy.

W marcu ub. roku doszło do podpisania umowy dotyczącej budowy drugiego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Do 2016 roku powstanie terminal DCT 2, który zwiększy zdolności przeładunkowe gdańskiego DCT do 4 mln TEU (jednostka oznaczająca równowartość objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie. Hutchison złożył skargę pod koniec kwietnia. Komisja Europejska jeszcze nie podjęła decyzji czy zajmie się tą sprawą. Na razie KE poprosiła o wyjaśnienia. Sprawą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie są zarzuty GCT Gdynia, czyli Hutchison Port Holdings?

- Złożyliśmy skargę na działania zarządu portu w Gdańsku, ponieważ chcemy mieć takie samo prawo dostępu do terenów portowych w Polsce - wyjaśnia Jerzy Czartowski. - Władze naszego koncernu wizytowały na początku tego roku gdański port i złożyły akces udziału w przetargu. Też są zainteresowane budową terminalu. Tymczasem tereny pod budowę nowego terminalu w Gdańsku zostały bez przetargu udostępnione DCT. Mamy wątpliwości, czy nie złamano prawa, czy nie jest to niedozwolona pomoc publiczna. Niech sprawę rozstrzygnie Komisja Europejska. Ceny dzierżawy terenu mogą być zweryfikowane tylko w wyniku przetargu. W tej sytuacji bez przetargu trudno ocenić, czy są rynkowe.

Swoją opinię na temat intencji konkurenta ma DCT.


- Hutchison znany jest z tego, że takimi metodami walczy z konkurencją - twierdzi Adam Żołnowski. - Podobnie było w porcie w Rotterdamie, ale nie tylko. Nikt w tej sprawie nie złamał prawa. Jesteśmy spokojni o ewentualne rozstrzygnięcia, o ile w ogóle KE podejmie ten temat. Obawiamy się jednak, że ta sprawa może niepotrzebnie skomplikować cały proces inwestycyjny. Jeżeli tak się stanie, to zapowiadamy, że nie pozostaniemy dłużni. Wówczas wystąpimy do Komisji z prośbą o ustalenie czy GCT nie jest beneficjentem nielegalnej pomocy publicznej.

Chodzi o inwestycje, dzięki którym do portu będą mogły wpływać największe kontenerowce. To inwestycje warte ok. 500 mln zł, których beneficjentem będzie zarówno GTC, jak i kolejny gdyński terminal, czyli BCT.

- Nie wzięliśmy złotówki od portu. Nie oczekujemy wsparcia od państwa. Port inwestuje w swoją infrastrukturę, ale jest ona publiczna i ogólnodostępna, a zasady korzystania z niej są transparentne - odpiera zarzuty Jerzy Czartowski. - Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest odpowiedzialny za rozwój portu i czyni to dla wszystkich użytkowników. Nie buduje tylko dla nas.

Jeszcze nie wiadomo, czy Komisja Europejska zdecyduje się na podjecie działań w tej sprawie. Pamiętajmy jednak, że jest ona czuła na hasło "pomoc publiczna". A gdzie dwóch się bije...

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk należy do australijskiego funduszu Macquarie Group of Companies. W ubiegłym roku terminal przeładował prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych, w tym roku już w połowie listopada był milion. DCT wyliczył wpływy wygenerowane przez siebie w 2012 r. do budżetu państwa z tytułu VAT, akcyzy i cła na ponad 1,7 mld zł.

Gdynia Container Terminal SA rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów 23 marca 2006 r. Obroty GCT zwiększały się systematycznie - z 56 tys. TEU w pierwszym roku działalności, do 268 tys. TEU w 2012 r. Gdynia Container Terminal współpracuje z 26 armatorami oceanicznymi i bliskiego zasięgu oraz z ponad 300 firmami spedycyjno-logistycznymi. Zarząd GCT pracuje nad projektem dalszego zwiększania zdolności przeładunkowej terminalu, zgodnie z prognozowanym rozwojem rynku.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • zazdrosna gdynia (23)

    nie ma szans na głębokowodny terminal to zaszkodzimy sąsiadowi, a co!

    typowe zachowanie gdyni :/
    oby Komisja Europejska olała śledziowy płacz

    • 170 114

    • Głebokowodny terminal w Gdynia powstanie na zewnątrz, za falochronem (10)

      • 12 31

      • chyba w powietrzu (5)

        beka z gdyni

        • 29 31

        • jeee (4)

          polski sposob na biznez :)
          wysdzić konkurencje chwytajac sie wszystkich sposobów, zamiast po prostu być lepszym i atrakcyjniejszym :)

          • 17 9

          • nie ma to jak uczciwa konkurencja (1)

            poproszę od miasta ziemię wartą kilkaset milionów - będę dzierżawić, inwestować - dla równowagi też inwestuj w swój stragan z pietruszką

            Teraz widzisz różnicę

            • 3 8

            • Jeżeli będziesz miał dobry plan i miastu on będzie przydatny

              To sądzę, że spokojnie byś uzyskał ziemie pod dzierżawę.

              • 3 1

          • przecież to ludzie z zagranicy się kłócą, nie polacy, nie gdynia czy gdańsk (1)

            • 5 0

            • Tak, ale tego forumowe pacany nie łapią.

              Podgrzewają tylko małolacką wojenkę GD-GA lecząc swoje kompleksy.

              • 4 1

      • no jasne, że powstanie... (1)

        ...a świnie będą latać

        • 22 10

        • Już Ci skrzydełka rosną?

          • 8 7

      • co powstanie :D:D:D???

        • 8 5

      • Za falochronem ma być lądowisko dla hydroplanów.

        Terminal głębokowodny będzie na Karwinach.
        Taka jest moja koncepcja.

        • 7 0

    • śledziowy płacz?

      Hutchison Port Holdings z Hongkongu.

      HĄ-KĄ-GU. KPW?

      • 29 12

    • Problem może być nawet inny (2)

      Prace nad obrotnicą się opóźniają w Gdyni, więc powiększenie DCT 2 w 2016 może być zbyt szybko i GTC może stracić część zniecierpliwionych firm obecnie obsługiwanych w GTC.

      Więc co można zrobić, abo trzeba opóźnić i budowę drugiego terminala w DCT na ile się da.

      • 32 6

      • Stąd pęd Urzędu Morskiego do załatwienia OOŚ dla rozbudowy podejścia i obrotnicy dla DCT. (1)

        Stąd do kitu dokumenty przetargowe z razącymi błędami, byle szybko...
        Zdziwiony jestem dlaczego UM Gdynia idzie na smyczy DCT?

        • 2 7

        • "Zdziwiony"? To pomyśl...

          • 0 1

    • Prywatny właściciel a nie miasto Gdynia... (5)

      Miasto Gdynia nie ma z tym nic wspólnego... to prywatny właściciel skarży

      • 27 7

      • nie szkodzi

        dla tępaczków nie ma to znaczenia

        • 12 3

      • z Gdyni ad rem (3)

        A to ciekawostka, Gdynia nie jest współwłaścicielem portu w Gdyni ???

        • 3 10

        • z Gdyni ad rem (1)

          Nie jest. Właścicielem jest Skarb Państwa.

          • 4 2

          • To w Gdańsku

            Paweł Adamowicz bierze szmal za rządzenie w Radzie Portu

            • 11 4

        • czytać z zrozumieniem

          ciężki pacjent czytaj ze zrozumieniem nie PORT, nie MIASTO tylko prywatny inwestor GCT (Hutchison Port Holdings). Czy to już jasne?

          • 10 3

    • To jest konflikt w trójmieście firm z chii i z australii

      To jest konflikt w trójmieście firm z chii i z australii

      • 1 0

    • przecież to ludzie z zagranicy się kłócą, nie polacy, nie gdynia czy gdańsk

      • 1 0

  • Żałosna ta Gdynia (2)

    marne perspektywy to kąsają gdański port.

    • 113 91

    • A może to przykrywka po gdyńsku ? (1)

      KE ma zastrzeżenia do lotniska w Kosakowie no to ...

      • 30 19

      • Kłóci się firma z Australii z firmą z Hongkongu a nie GA z GD

        Jesteście żałośni.

        • 2 1

  • Nie trzeba było wałków robić !! (2)

    Uczciwie nie można było podejść do przetargu !!

    • 60 22

    • Ciekawostka - cenzura na trojmiasto.pl?

      Jak otworzymy link do artykułu o podpisaniu umowy to na stronie pojawiają się zdjęcia i mapka planowanej inwestycji - tyle tylko, że po kliknięciu na mapkę wyświetlają się jedynie zdjęcia. Ciekawe dlaczego......
      Czy to się nazywa jawność informacji czy manipulowanie informacjami?

      • 2 6

    • Do Josepha

      Nie pisz o tym czego nie znasz. DCT wydzierżawił dodatkowy teren bo się rozbudowuje i dlatego nastą[piło to w drodze rokowań, a nie przetargu. Jest to przemyślane i zgodnie z regulaminem obrotu nieruchomościami w porcie. Port dostał na to zgodę Zgromadzenia Wspólników - Ministra Skarbu. Jest to rozbudowa, a nie nowa inwestycja. Tak rozbudowują się np. duże inwestycje w strefach ekonomicznych i nie ma tu żadnego wałka. Właśnie konkurencji chodziło o to, aby przejąć kontrolę nad terenami sąsiednimi, zablokować rozwój DCT i przeładunków kontenerowych w Gdańsku. Wałek do jest w przypadku GCT, który wszedł na gotowe nabrzeże i ma użytkowanie wieczyste, a nie zwykłą dzierżawę jak DCT, który musiał budować terminal od zera na plaży za łącznie ok 1 mld zł.

      • 15 3

  • żenada w wykonaniu Gdyni (7)

    może zaraz poskarżą się na rozwój lotniska w Gdańsku?

    • 105 65

    • Pewnie tak (6)

      Pewnie zaraz oskarżą o niegospodarność władze Portu Lotniczego w Gdańsku.
      Bo w końcu po jaką cholerę rozbudowywać nowy T2 w Rębiechowie, skoro w niedalekiej Gdyni, tudzież Kosakowie, już stoi nowiuśki Terminal?

      • 7 6

      • no właśnie to Gdańsk skarżył na Kosakowo do UE (5)

        Kali ukraść krowę to dobrze

        A lotnisko w Gdańsku lyknelo już 500 mln na tzw. rozbudowę gdy adaptacja wojskowego Kosakowa jedynie 100. To tak jak z kosztami budowy stadionów: 800 mln vs 80 mln w Gdyni.

        • 5 5

        • tyle, że (2)

          Gdańskie lotnisko to funkcjonujące lotnisko. W Gdyni dopiero starają się aby je dopuścić do rynku pasażerskiego.

          Co do stadionu, to Gdynia nie budowała, a tylko trochę rozbudowała poprzedni stadion.

          • 1 3

          • Kłóci się firma z Australii z firmą z Hongkongu a nie GA z GD (1)

            Lotniska to już co innego i niestety tu doniósł Gdańsk jeżeli takie to dla was istotne

            • 2 1

            • no i bardzo dobrze - ta inwestycja to kretynizm!

              Prędzej czy później zainteresuje się nią NIK i prokuratura! I bardzo, bardzo dobrze!

              • 0 0

        • za 500 mln w Gdańsku masz nowoczesny terminal i wiele wiele innych rzeczy (1)

          za 500 mln w Gdańsku masz nowoczesny terminal, płyty postojowe, drogi kołowania, pas 2800 m, i wiele wiele innych rzeczy. Za 100 mln wywalone w Gdyni masz lądowisko dla awiontek. Nawet najmniejszy ATR eurolotu nie może tam wylądować, nie mówiąc już o B738 czy A320, czyli standardach LCC.A więc... z czym do ludzi? Za 100 mln powstało cywilne lotnisko dla awionetek... pytanie ilu mieszkańców Gdyni ma prywatny samolot? A ile inwestycji trzeba było odłożyc? Takich, z których na co dzień korzystałyby tysiące osób?

          • 2 1

          • wiec po co adamowicz

            Biegał z tym do brukseli? Co go obchodziło regionalne lotnisko dla awionetek , jak powiadasz. Zawiść, zazdrość, a może ktoś mu kazał.

            • 2 1

  • Rozbudowa. (3)

    I tak was wchłoniemy to tylko kwestia czasu.

    • 29 46

    • i to już w przyszłym roku:)

      • 2 2

    • A lehia będzie mistrzem (1)

      w dodatku Europejskim

      • 4 7

      • szp-ara już jest.. w lupczeniu

        • 6 2

  • To było do przewidzenia (1)

    ale niektórzy próbują zaklinać rzeczywistość? Szkoda, że nie wypowiada sie w tej sprawie Przewodniczący Rady Nadzorczej Portu Gdańsk? Bo na temat "pomocy publicznej" dla Terminala Gdynia Kosakowo miał usta pełne frazesów.

    Gdy dla rozwoju naszego regionu a zwłaszcza Trójmiasta powinniśmy decydować sami na miejscu a nie kierować sie wybujałymi ambicjami?

    • 27 26

    • powiadasz

      Przewodniczący rady nadzorczej? Marionetka dobrze opłacana?

      • 0 0

  • parodia (1)

    Zazdrosc az kipi dwa terminale w gdyni nie maja tego co jeden terminal Dct a wiec trzeba probowac sie lapac zagran tego typu ... mam nadzieje ze to gdynia straci na tym dwa razy ..

    • 71 44

    • Kłóci się firma z Australii z firmą z Hongkongu a nie GA z GD

      • 1 1

  • To takie typowe i polskie czyli donieść na sąsiada (6)

    że wybudował coś bez należytego zezwolenia, że wyciął drzewko w ogrodzie bez zgody urzędnika. Sąsiadowi się lepiej wiedzie to niech ma przynajmniej kłopoty w urzędach...

    • 63 32

    • To takie typowe i polskie czyli...

      zrobic cos bez zezwolenia, wyciac drzewko bez zgody...

      • 18 9

    • Ale to nie Gdynia skarży Gdańsk tylko Hutchison Port Holdings skarży Macquarie Group of Companies (4)

      Więc chińczyki skarżą australijczyków. Czytajcie ze zrozumieniem

      • 42 9

      • (2)

        i to jest w tym wszystkim najsmutniejsze :(

        • 3 2

        • Ale skutki mogą być dotkliwe dla DCT czyli spółki działającej w Polsce... (1)

          • 9 2

          • zawsze DCT ma jeszcze 2 mozliwości rozbudowy w sronę plaży stogi i w kirunku morza...

            • 1 3

      • Nie wiem za co dostałeś 39 lajków

        Wg mnie, HPH nie skarży MCG tylko Port Gdańsk!

        • 2 1

  • typowa gdyńska mentalność (4)

    potomków bezrobotnej sanacyjnej hołoty pomieszane z cinkciarzami z hali łukowej.

    • 48 58

    • Hale Łukową to powinni zrobić z Twego zadka

      • 9 9

    • hehe odezwał się bosy Antek zza Buga (1)

      • 16 9

      • A ty wsioku spod Kartuz nawet nie umiałbyś czytać gdyby nie te bose antki

        • 0 4

    • przecież to ludzie z zagranicy się kłócą, nie polacy, nie gdynia czy gdańsk

      • 1 0

  • Wstyd panie prezesie czartowski (3)

    Jestem gdynianinem ...Ale to wstyd że ucieka pan do takich chwytów....Tym bardziej że też wog (teren gdzie mieści się pana firma ...Też "chyba" została kupiona na "preferencyjnych warunkach ? Czyż nie? A teraz pan dymi....Czyli kali może ukraś krowę ale kaliemu nie.... :) teraz niech pan pokaże jaki z pana manager a nie jak pan miła konkurencję z panstwowymi "dinozaurami".....Czyż dobrego manadzera poznaje się wtedy gdy radzi sobie w trudnych sytuacjach a nie kiedy ma wszystko "na tacy"?

    • 63 21

    • Coś wiesz, że dzowni ale nie wiesz w którym kościele.

      • 11 11

    • no tak

      "radzi sobie w trudnych sytuacjach" uważasz, że przetargi są tylko dla maluczkich a bossów z PO nie obowiazują???

      • 7 6

    • Czyje terminale?

      Kłócą się gct bct z DCT ,a zaden z nich nie jest własnością polską bo bct -filipiñski,gct to Honkong, gdanski Dct to australijczycy pañstwo polskie powinno po zakoñczeniu dzierżawy odkupić to co zostało wyprzefane przed laty za bezcen,i wreszcie zyski z tych dojnych krów iść do naszego budżetu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane