• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port wypięknieje dzięki projektom trójmiejskich studentów

Robert Kiewlicz
7 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy projekt opracowany w ramach studium poświęconego "Estetyzacji Portu w Gdańsku". Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy projekt opracowany w ramach studium poświęconego "Estetyzacji Portu w Gdańsku".

Gdański port ma być nie tylko nowoczesny, ale także uporządkowany i estetyczny. Temu służyć ma wspólny projekt Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i trójmiejskiego środowiska akademickiego - "Estetyzacja Portu Gdańsk". W poniedziałek zakończył się pierwszy jego etap i wyłoniono najlepsze prace przygotowane przez trójmiejskich studentów architektury.



Koncepcja "Estetyzacji Portu Gdańsk" zakłada uporządkowanie nabrzeży i zagospodarowanie wolnych przestrzeni z uwzględnieniem praw środowiska naturalnego. W zamyśle industrialny charakter portu ma stopniowo ustępować barwom i kształtom wyzwalającym pozytywne emocje, czerpiącym z naturalnego uroku krajobrazu. O pomoc w realizacji koncepcji ZMPG zwrócił się do środowiska akademickiego - Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych oraz Wydziału Architektury Sopockiej Szkoły Wyższej.

Głównym celem projektu jest stworzenie spójnej koncepcji estetycznego zagospodarowania przestrzeni wzdłuż kanału portowego, uwzględniając uporządkowanie istniejących budowli i instalacji przemysłowych. W przyszłości cześć terenów, które nie są na bieżąco eksploatowane, ma być udostępniona mieszkańcom oraz turystom.

- Naszą główną rolą jako zarządu portu jest rozwój jego infrastruktury i działalności oraz nowe inwestycje -
mówi Dorota Raben, prezes ZMPG. - Jednak równie ważne jest to, aby upiększyć port - tak by stał się wizytówką regionu i miejscem, do którego wszyscy będą chcieli wracać. Dzisiaj kończymy pierwszy etap naszego projektu estetyzacji, a już niedługo przejdziemy do kolejnych, tak aby jak najszybciej przystąpić do realizacji naszych planów.

W konkursie na projekt i wizualizację zagospodarowania zaniedbanych terenów portowych wystąpiło 14 zespołów złożonych ze studentów trójmiejskich uczelni. W efekcie komisja konkursowa złożona z reprezentantów: ZMPG SA, miasta Gdańska, Politechniki Gdańskiej, Akademii Sztuk Pięknych i Sopockiej Szkoły Wyższej, postanowiła przyznać dwie równorzędne nagrody główne, które trafiły do studentów Politechniki Gdańskiej. Pula przyznanych nagród wynosi 14 tys. zł.

Estetyzacja gdańskiego portu to:


Nagrodzono projekt Anny Czapiewskiej, Roberta Kowalczyka i Wiktora Magdziaka - "Modularny system elementów prefabrykowanych". Komisja doceniła rzetelne studium inżynierskie, łączące poczucie estetyki z uniwersalnością praktycznego zastosowania przy modernizacji i budowie nabrzeży.

Nagrodzono też projekt Juli Duch, Eweliny Jaszkowskiej i Ewy Marczewskiej - Rytm Portu - woda i wiatr". Projekt nagrodzono za wykorzystanie naturalnej w porcie energii wiatrowej i wodnej do napędu instalacji i rzeźb kinetycznych oraz zaproponowanie koncepcji wprowadzenia w tereny portowe cyklicznych wydarzeń artystycznych.

Komisja konkursowa postanowiła też przyznać cztery równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je: zespół studentów SSW - Anna Brzozowska, Natalia Dobosz, Agnieszka Gabrel i Maria Kołomańska; dwa zespoły z ASP - Marta Bzdel i Łucja Pawlicka oraz Marcin Kasprowicz, Marta Kłos i Agnieszka Śmigielska; zespół studentów Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Cywoniuk, Paulina Kowalik, Piotr Kurpiewski, Joanna Muczyńska, Paweł Nalewajski i Anna Narkowicz.

Jak zapewnia zarząd gdańskiego portu, jego podstawową działalnością pozostanie obsługa międzynarodowej wymiany handlowej drogą morską. Podjęte przez ZMPG działania sprzyjają jednak integracji środowiska biznesu, nauki, kultury i władz samorządowych.

Miejsca

Opinie (43) 2 zablokowane

  • "Estetyzacja gdańskiego portu to" (1)

    totalna głupota. Port to port. Zakład przemysłowy, a nie galeria sztuki. Tam przypływaja statki do załadunku czy wyładunku. Ma być bezpiecznie iwydajnie, a nie pięknie.
    Głupota nad Gdańskiem krąży niczym gołębica.

    • 27 3

    • a

      jakbys byl w temacie, to porty w nowym jorku, rotterdamie, hamburgu czy japonii sa tez nie nastawione wylacznie na zyski, statki ale tez na turystow dzieki ktorym port zyskuje poglos.

      • 1 1

  • Patrzac na te dwa zurawie albo strusie (1)

    zwrocone w kierunku nieba to poroniony pomysl. Tak zwana radosna tworczosc nie zawsze mozna nazwac tworczoscia tylko durnymi wymyslami albo bazgroleniem na komputerze.

    • 32 3

    • ddd

      zrob lepszy projekt, skoro jestes takim madrym cebulakiem.

      • 0 3

  • Nie zachywcają prace ale...

    myśle, ze ludzie powinni przejsc się na wystawe zoorganizowaną przez Port bo nie wszystkie prace przedstawiają pomalowane dźwigi czy podświetlenie..
    Początkowo załózeniem portu nie były podświetlenia bo stwierdzili, że w nocy nikt tamtedy nie pływa.. no ale..

    • 2 0

  • Gdański port byłby o wiele piękniejszy

    gdyby powstały tam nowoczesne, wydajne terminale i gdyby wyremontować i udrożnić system komunikacyjny łączący takie terminale z przedpolem i zapleczem portu. Zamalowywanie nędzy portu wewnętrznego nic nie zmieni...

    • 5 1

  • Port nie jest od dostarczania wrażeń estetycznych, tylko od generacji przychodu, ale (2)

    1. Można go posprzątać i ustalić odpowiedzialnych za utrzymanie porządku. Posprzątany port, to bezpieczniejszy port.

    2. Niewielkim nakładem kosztów można rzeczywiście poprawić portową estetykę (tu i ówdzie odmalować, tam nieco oczyścić elewację, a jeszcze gdzie indziej zmienić blachę dachu lub zmienić oświetlenie portowe tak, aby dodatkowo pełniło rolę nocnej iluminacji); właśnie tutaj jest miejsce dla projektów studenckich i niewielkich konkursów.

    3. Tam, gdzie umożliwiają to zasady bezpieczeństwa fizycznego (zagrożenie dla zdrowia i życia) i przemysłowego (tajemnice przemysłowe) należy udostępnić fizycznie lub widokowo ciekawe obszary portowe. Piękne wkomponowanie się infrastruktury portowej w panoramę miasta daje podwójną korzyść, bo jest dobre i dla portu i dla całego miasta (autopromocja !).

    Oczywiście wszystko to dotyczy nie tylko portu gdańskiego, ale każdego obszaru o silnie zindustrializowanym charakterze.

    • 65 7

    • generacja przychodu???

      Lubię jak ktoś się sili na inteligenta, ale mu nie wychodzi, bardzo mnie to bawi.

      • 3 3

    • Port nie jest od dostarczania wrażeń estetycznych, tylko od generacji przychodu, ale

      Jeśli dobrze się wczytamy, to właśnie o to chodzi.

      • 3 0

  • Niech zarząd Portu zacznie remontować ulice i zrobi parkingi dla TIRów (1)

    Wewnetrzny port jest zapuszczony, żadnych remontów od 15-20 lat.

    Nie ma żadnegp dużego parkingu dla Tirów, ulica Chodackiego i Ku Ujsciu to dramat, Magazyny na Wiślanym 11 i 12 są do wyburzenia i tak dalej i tak dalej

    • 13 1

    • 2 ha betonu na Sucharskiego

      a te 2 ha betonu co wylali na Sucharskiego (przed Balticonem MEARSK'iem)
      to dla kogo? nie dla Tir'ów?

      • 0 0

  • Wystarczy że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (1)

    Po prostu posprząta swoje tereny, posadzi trawkę gdzieniegdzie...

    • 74 2

    • Jak widzę wizualizacje ASP to mi się niedobrze robi...

      Przykład "instalacji" na targu węglowym - ławki z palet - wygląda jak na wiejskim jarmarku, brzydkie i wogóle nie pasujące do otoczenia.

      Stawwiajmy na klasykę i będzie estetycznie. Jakie jest działanie ASP szukają czegoś nowego a pole do popisu z nowymi wizjami powoli się wyczerpuje i idzie w kierunku dziwolągów.

      • 4 0

  • Nic dodać nic ująć

    Ludzie chcą uporządkować według klucza , a nie jak i gdzie popadnie, ale jak widać komuś to przeszkadza. Szkoda. Faktem jest , że port jest piękny, ale może być jeszcze lepiej. Jak widać, też jest totalna klapa ze zrozumieniem tekstu i założenia. Studenci nie robili projektów, lecz koncepcje, szukali klucza według którego projekty będą dopiero wykonywane. A czy liczy się, że port jest ładny czy nie. Należy zapytać na przykład turystów, którzy tam wpływają wycieczkowcami oraz z centrum miasta do Westerplatte.. Nikt nie mówi , że nie należy się skupić na przeładunkach. Wręcz przeciwnie.
    Można nic nie robić...... też......

    • 1 7

  • Pic na wode fotomontaz.

    Studencik jeden i drugi narysuje, wymysli glupoty, a potem skad wezma sie kolosalne fundusze na remonty i przebudowy? Chyba, ze to jakas lipa, ktora umrze smiercia naturalna zanim cos konkretnego sie wydarzy, a odpowiednie fundusze i tak zostana wczesniej po wlasciwych kieszeniach rozdysponowane.

    • 8 0

  • Pieknosc portu nie jest tym co sie liczy .............

    to czy w porcie dokonuje sie przeładunku towarów to jest najważniejsze .uroda portu to rzecz malo istotna chyba ze zgodnie z najnowszymi trendami ,inowacje i uslugi ma byc ladnie w porcie bo beda panie świadczące usługi "portowe " .
    co za bezmuzgi sa w naszym UM

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane