• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port wypięknieje dzięki projektom trójmiejskich studentów

Robert Kiewlicz
7 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy projekt opracowany w ramach studium poświęconego "Estetyzacji Portu w Gdańsku". Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy projekt opracowany w ramach studium poświęconego "Estetyzacji Portu w Gdańsku".

Gdański port ma być nie tylko nowoczesny, ale także uporządkowany i estetyczny. Temu służyć ma wspólny projekt Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i trójmiejskiego środowiska akademickiego - "Estetyzacja Portu Gdańsk". W poniedziałek zakończył się pierwszy jego etap i wyłoniono najlepsze prace przygotowane przez trójmiejskich studentów architektury.



Koncepcja "Estetyzacji Portu Gdańsk" zakłada uporządkowanie nabrzeży i zagospodarowanie wolnych przestrzeni z uwzględnieniem praw środowiska naturalnego. W zamyśle industrialny charakter portu ma stopniowo ustępować barwom i kształtom wyzwalającym pozytywne emocje, czerpiącym z naturalnego uroku krajobrazu. O pomoc w realizacji koncepcji ZMPG zwrócił się do środowiska akademickiego - Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych oraz Wydziału Architektury Sopockiej Szkoły Wyższej.

Głównym celem projektu jest stworzenie spójnej koncepcji estetycznego zagospodarowania przestrzeni wzdłuż kanału portowego, uwzględniając uporządkowanie istniejących budowli i instalacji przemysłowych. W przyszłości cześć terenów, które nie są na bieżąco eksploatowane, ma być udostępniona mieszkańcom oraz turystom.

- Naszą główną rolą jako zarządu portu jest rozwój jego infrastruktury i działalności oraz nowe inwestycje -
mówi Dorota Raben, prezes ZMPG. - Jednak równie ważne jest to, aby upiększyć port - tak by stał się wizytówką regionu i miejscem, do którego wszyscy będą chcieli wracać. Dzisiaj kończymy pierwszy etap naszego projektu estetyzacji, a już niedługo przejdziemy do kolejnych, tak aby jak najszybciej przystąpić do realizacji naszych planów.

W konkursie na projekt i wizualizację zagospodarowania zaniedbanych terenów portowych wystąpiło 14 zespołów złożonych ze studentów trójmiejskich uczelni. W efekcie komisja konkursowa złożona z reprezentantów: ZMPG SA, miasta Gdańska, Politechniki Gdańskiej, Akademii Sztuk Pięknych i Sopockiej Szkoły Wyższej, postanowiła przyznać dwie równorzędne nagrody główne, które trafiły do studentów Politechniki Gdańskiej. Pula przyznanych nagród wynosi 14 tys. zł.

Estetyzacja gdańskiego portu to:


Nagrodzono projekt Anny Czapiewskiej, Roberta Kowalczyka i Wiktora Magdziaka - "Modularny system elementów prefabrykowanych". Komisja doceniła rzetelne studium inżynierskie, łączące poczucie estetyki z uniwersalnością praktycznego zastosowania przy modernizacji i budowie nabrzeży.

Nagrodzono też projekt Juli Duch, Eweliny Jaszkowskiej i Ewy Marczewskiej - Rytm Portu - woda i wiatr". Projekt nagrodzono za wykorzystanie naturalnej w porcie energii wiatrowej i wodnej do napędu instalacji i rzeźb kinetycznych oraz zaproponowanie koncepcji wprowadzenia w tereny portowe cyklicznych wydarzeń artystycznych.

Komisja konkursowa postanowiła też przyznać cztery równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je: zespół studentów SSW - Anna Brzozowska, Natalia Dobosz, Agnieszka Gabrel i Maria Kołomańska; dwa zespoły z ASP - Marta Bzdel i Łucja Pawlicka oraz Marcin Kasprowicz, Marta Kłos i Agnieszka Śmigielska; zespół studentów Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Cywoniuk, Paulina Kowalik, Piotr Kurpiewski, Joanna Muczyńska, Paweł Nalewajski i Anna Narkowicz.

Jak zapewnia zarząd gdańskiego portu, jego podstawową działalnością pozostanie obsługa międzynarodowej wymiany handlowej drogą morską. Podjęte przez ZMPG działania sprzyjają jednak integracji środowiska biznesu, nauki, kultury i władz samorządowych.

Miejsca

Opinie (43) 2 zablokowane

  • Port JEST estetyczny

    na swój wyjątkowy sposób.

    Proszę sobie wyobrazić, że wielu ludziom bardzo odpowiada ta estetyka i ten specyficzny klimat. Podobnie są miłośnicy kolei, stoczni, fabryk, kopalni. A jak się komuś coś nie podoba, to nie chadza tam, gdzie mu brzydko.

    Nie rozumiem idei udziwniania wszystkiego. Może lasy też zaczniemy malować na jakieś ożywione kolory?

    • 18 3

  • A na zdjęciu (1)

    Stocznia Remontowa. Rzetelności wcale Redakcji nie brakuje.

    • 12 2

    • Nie tak łatwo odróżnić port od stoczni ;)

      Jak się okazuje nie tylko Zarząd Portu ma z tym problemy...

      • 1 2

  • Gdzie tu sens (1)

    Nie wiem, jak dla mnie estetyzacja terenów portowych czy też jak wczesniej mówiono " ścieżki wrażeń z dorgi wodnej" nie polega na zmianie betonowego nabrzeza w betonowe nabrzeze z kwadratów za co była została przyznana pierwsza nagroda.
    Ludzie jak wpływają do Gdańska mają ogladać betonowe nabrzeża a reszta jak była... chyba mija się z celem. No coż...

    • 18 2

    • Betonowy odbijak!!

      Byłem na ogloszeniu wyników i zostałem z ciekawości na prezentacji pierwszej grupy odnośnie "Modularnego systemu elementów prefabrykowanych". Myślałem, że grupa faktycznie sprzeda swój pomyśł, obroni go. Jednak zawiodłem się. A wysunięcie takiego betonowego elementu jako odbijaka ( zamiast obecnych opon) to już był szczyt... Betonowy odbijak !
      Już bardziej przypadła mi do gustu druga praca, choć też niczym zbytnio nie zachywca.

      • 15 1

  • Gdzie tu sens?

    Taki sposób zagospodarowania nabrzeża, jak na wizualizacji wyklucza na zawsze możliwość przeładunku towarów przy pomocy żurawi samojezdnych i ładowarek.
    A może właśnie chodzi o to, by zlikwidować port morski i wprowadzić przystanie dla WIELKICH PAŃSTWA, a grunty sprzedać deweloperom.
    Zamiast "estetyzować" port trzeba zapewnić przejazd ul. Kujawską i Przetoczną oraz dojazd na nabrzeże Bytomskie, lub Przemysłowe. Nawierzchnia tam jest znacznie gorsza, niż bezpośrednio po zakończeniu wojny.
    Zamiast cudować należy pobudować parkingi dla ciężarówek z toaletami, bo teraz kierowcy chodzą za potrzebą w krzaki i "estetyzują" okołoportowe tereny

    • 38 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane