• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mniej TIR-ów na drogach dzięki inwestycji za 1,5 mld zł

Michał Sielski
27 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciężarówki nie tylko powiększają korki, ale też przyczyniają się do szybszego niszczenia nawierzchni. Ciężarówki nie tylko powiększają korki, ale też przyczyniają się do szybszego niszczenia nawierzchni.

Udało się rozstrzygnąć przetarg na rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz stacji Gdynia Port. Na zlecenie PKP PLK, Budimex wykona te prace za 1,5 mld zł. Ma to sprawić, że mniej ciężarówek wjedzie na przeciążoną Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, bo kontenery będą wyruszać w Polskę pociągami.



O remontach starszej części Trasy Kwiatkowskiego piszemy regularnie. Zazwyczaj skutkuje to utrudnieniami dla kierowców w wielu częściach miasta, bo korki rozlewają się także na alternatywne trasy.

Remontowane są kolejne przeguby, a w kolejce czeka ich jeszcze kilka. Drogowcy nie ukrywają, że przyczyną szybkiego zużycia jest ruch ciężarówek, niekiedy także przeładowanych.

Poprawiają przeguby estakady



Receptą na dewastację drogi może być często powtarzane hasło: "Tiry na tory". Tylko, że przez lata niewiele się w tym temacie działo, oprócz składania kolejnych deklaracji. Teraz mamy konkret. Budimex wygrał przetarg za 1,5 mld zł, choć w poprzednim - którego nie udało się rozstrzygnąć - startował z ceną 1,9 mld zł.

Na zmiany poczekamy, bo wykonawca ma 30 miesięcy na prace, więc skończy w 2022 roku.

Te linie kolejowe do Portu Gdynia zostaną przebudowane. Te linie kolejowe do Portu Gdynia zostaną przebudowane.
Co się zmieni? Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

- Poprawi się transport kolejowy. Efektem prac będzie sprawniejsza obsługa większej liczby towarów oraz możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Inwestycja jest elementem programu poprawy dostępu kolejowego do Morza Bałtyckiego - podkreśla spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w komunikacie.

Opinie (180) 10 zablokowanych

  • Naprawdę inwestycja PLK przeniesie TIR-y na tory?

    Ja bym obstawiał raczej właścicieli terminali, na których ładuje się kontenery, a nie kolej. No ale skoro Redaktor pisze, to znaczy że coś wie.

    • 17 1

  • i to mi się podoba! rowery na tiry - tiry na tory!

    alleluja i do przodu!

    • 19 1

  • A czy na BCT

    Będzie w końcu cywilizowana odprawa celna? Czy czekanie 2 dni na odprawę i nie odbieranie telefonów na bazie to już tak zostanie?

    • 11 4

  • W innym miejscu piszecie, że w tym miejscu PHN będzie budować apartamentowce, biurowce i park miejski

    a jeszcze dodatkowo poszła dzisiaj plotka o budowie portu 4 km w morzu
    to może Chińczycy na dżonkach będą dowozić drewno na statki?

    • 7 8

  • Tory na tory (6)

    Tiry na tory = podwyżka cen wszystkiego
    Tiry na tory tak ale ktos musi dowiesc te tiry na tory, i ktos musi te tiry na tory odebrac i zawieść do bazy / magazynu
    Ale grazynka z januszem wiecznie niezadowolona wiec i tak nie zrozunie

    • 20 20

    • Ciekawe w takim razie, jakim cudem już coś takiego u nas funkcjonuje? (5)

      To powiedz mi, jakim cudem firmy takie jak: PKP Cargo Connect, PCC Intermodal, Loconi Intermodal, Polzug, Spedcont, Erontrans i szereg innych funkcjonuje w tej branży i mają się bardzo dobrze? A firmy te właśnie ładują kontenery morskie w portach na pociągi, jadą z nimi na własne terminale w Polsce i tam przeładowują je dopiero na ciężarówki na tzw. ostatnią milę. Odpowiedz brzmi: kolej jest bardzo tanim (masowym) środkiem transportu i jednostkowy koszt przewozu kontenera na pociągu jest bardzo mały. Gdyby usprawnić przewozy kolejowe poprzez rozwój infrastruktury i taboru, tych kontenerów może jeździć koleją jeszcze wielokrotnie więcej. Potencjał kolei jest bardzo duży.

      • 14 1

      • (4)

        Zawiode cie transport londowy czyli tiry jest najtańszym i najszybszym transportem londowy
        Tabor kolejowy owszem dobry ale nie najlepszy

        • 1 11

        • (1)

          Londo to znany od XVIII w. otwarty powóz czterokołowy, dwu- lub czterokonny, z czterema miejscami dla pasażerów i z podwyższonym siedzeniem z przodu dla powożącego.

          • 9 0

          • a nie lando?

            ...

            • 0 0

        • Widać, że nie masz pojęcia ani o transporcie ani o języku polskim. (1)

          • 3 0

          • To jest taka gwara przybyszy z innego wymiaru: londopolski.

            • 0 0

  • wyborczy sh*t (4)

    Super! Budimex za 1,5 mld zł odrestauruje i wybuduje 2 wiadukty, położy 120km nowych torów i zelektryfikuje te linie.
    Ale po co????? Co to zmieni? Czy kontenery z portu będą wywożone gdzieś poza trójmiasto i tak przeładowywane na tiry? Super pomysł na wydanie 1,5 mld zł, który nic nie da oprócz nowych torów wokół portu. Jak już ktoś chciał się za to zabrać to mógł jechać na wycieczkę do Szwajcarii żeby zobaczyć jak wygląda cała infrastruktura do transportu tirów i kontenerów na pociągach.

    • 14 15

    • Stacja Gdynia Port musi zostać zmodernizowana. (3)

      Jej stan techniczny jest katastrofalny i po prostu wkrótce nie będzie można z niej korzystać. Jej niewydolność i archaiczne rozwiązania z okresu międzywojnia znacznie ograniczają rozwój gdyńskiego portu.

      • 8 0

      • (2)

        Ale modernizacja stacji, torów i elektryfikacja tego odcinka niczego nie zmienią.
        Co ta inwestycja ma zmienić? Nie widzę w tym sensu. Tak jak pisałem, gdyby to miała być linia gdzieś na obrzeże trójmiasta gdzie będzie hub przeładunkowy to super, ale takie działania w porcie niczego nie dadzą. i co z gtc, btc i innymi terminalami? Ciągniki z naczepami będą i tak w tych samych miejscach dostawać 30 stopowe kontenery i fru na estakadę i obwodnicę...

        • 2 6

        • Zmienią sporo.

          Wiele torów ma zostać zelektryfikowanych, dzięki czemu nie będą potrzebne dodatkowe, czasochłonne manewry spalinówkami. Tory mają zostać wydłużone, dzięki czemu będzie można zestawiać dłuższe pociągi - to znowu mniej manewrów i większą opłacalność przewozów - im dłuższy pociąg tym bardziej ekonomiczny staje się przewóz jednostki ładunkowej. Do tego większa będzie automatyzacja i sprawność rozrządu wagonów, a to podniesie bezpieczeństwo ładunków i znów skróci czas formowania pociągów. Trzeba zauważyć, że sam czas jazdy pociągu to jedno, natomiast bardzo czasochłonne są właśnie manewry na stacjach końcowych. Ich znaczne usprawnienie zdecydowanie podniesie konkurencyjność kolei i zmniejszy koszty przewoźników - nie będzie potrzeby użycia lokomotyw spalinowych, zmniejszy się zapotrzebowanie na maszynistów, manewrowych, rewidentów, dyżurnych ruchu, itd.

          • 7 1

        • Hub bedzie prawdopodobny w okolicach Bydgoszczy

          A moze Karsznice ozyja?

          • 3 0

  • Czyli agonia estakady zostanie tylko wydłużona.

    Chyba, że się sama rozpadnie do 2022.

    • 19 4

  • I co dalej ?

    Rozumiem ze dzięki temu ze towar będzie leciał na szynach to do dabka w godzinach szczytu będzie można na 4 biegu wjechać jadąc estakada ? Po X latach stwierdzam ze szczurek powinien odejść totalnie nic nie robi dla mieszkańców tfu Ci w twarz gosciu kłamliwy

    • 21 10

  • pewnie się nie znam, ale jak słyszę 1,5 miliarda.... (1)

    • 6 6

    • a mogło być 3

      • 1 0

  • Ruch kołowy nie spadnie (2)

    Poprawi się jakość kolei, ale to nie znaczy, że to co jeździ TIR-ami przesiądzie się na kolej.
    W tej chwili 50% kontenerów w Gdyni jeździ koleją, to bardzo duży udział, ciężko będzie go zwiększyć.
    Poza tym, nawet jak dojdziemy do 60%, to przy rosnących co rok obrotach, czeka nas zwiększenie ruchu na drogach. Kolej będzie rosła szybciej, ale TIR-y też w górę.
    Potrzebna jest Droga Czerwona dla Portu Gdynia, na pewno bardziej niż przekop Mierzei Wiślanej dla Elbląga.

    • 32 4

    • Tu nie chodzi tylko o kontenery.

      Ale też o inne towary jadące do/z portu. Bo wożenie ciężarówkami np. zboża, śruty sojowej czy węgla to patologia - te ładunki powinny być obsługiwane koleją do punktów dystrybucyjnych na terenie kraju, a niestety często jadą autami przez całą Polskę.

      • 10 0

    • Bo worzenie TIR_ow pociągow oplaca się tak po 300 kmkoleja czyli tak cos od warszawa po zakopane i dalej na poludnie europy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane