• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mniej TIR-ów na drogach dzięki inwestycji za 1,5 mld zł

Michał Sielski
27 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciężarówki nie tylko powiększają korki, ale też przyczyniają się do szybszego niszczenia nawierzchni. Ciężarówki nie tylko powiększają korki, ale też przyczyniają się do szybszego niszczenia nawierzchni.

Udało się rozstrzygnąć przetarg na rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz stacji Gdynia Port. Na zlecenie PKP PLK, Budimex wykona te prace za 1,5 mld zł. Ma to sprawić, że mniej ciężarówek wjedzie na przeciążoną Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, bo kontenery będą wyruszać w Polskę pociągami.



O remontach starszej części Trasy Kwiatkowskiego piszemy regularnie. Zazwyczaj skutkuje to utrudnieniami dla kierowców w wielu częściach miasta, bo korki rozlewają się także na alternatywne trasy.

Remontowane są kolejne przeguby, a w kolejce czeka ich jeszcze kilka. Drogowcy nie ukrywają, że przyczyną szybkiego zużycia jest ruch ciężarówek, niekiedy także przeładowanych.

Poprawiają przeguby estakady



Receptą na dewastację drogi może być często powtarzane hasło: "Tiry na tory". Tylko, że przez lata niewiele się w tym temacie działo, oprócz składania kolejnych deklaracji. Teraz mamy konkret. Budimex wygrał przetarg za 1,5 mld zł, choć w poprzednim - którego nie udało się rozstrzygnąć - startował z ceną 1,9 mld zł.

Na zmiany poczekamy, bo wykonawca ma 30 miesięcy na prace, więc skończy w 2022 roku.

Te linie kolejowe do Portu Gdynia zostaną przebudowane. Te linie kolejowe do Portu Gdynia zostaną przebudowane.
Co się zmieni? Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

- Poprawi się transport kolejowy. Efektem prac będzie sprawniejsza obsługa większej liczby towarów oraz możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Inwestycja jest elementem programu poprawy dostępu kolejowego do Morza Bałtyckiego - podkreśla spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w komunikacie.

Opinie (180) 10 zablokowanych

  • Jak równolegle nie zainwestuje się w infrastrukturę drogową to nic się nie zmieni! Prawda jest taka, że kasę z Unii na kolejnictwa trzeba wydać w terminie bo przepadnie

    • 17 1

  • ale w Gdyni wszystko się ciągnie...

    • 13 4

  • OPAT! OPAT! OPAT!

    Trudno nadrobić 30 lat zaniedbań w jeden rok ale i tak świetnie, że coś się wokół portu rusza.
    Jednak sama kolej to nie wszystko, nawet po uruchomieniu zmodernizowanej "węglówki". Rosnące obroty zjedzą przepustowość a mniejsi transportowcy raczej na kolej sie nie przesiądą. Chyba, że "pudła" będą natychmiast wywożone do dużego centrum logistycznego gdzieś za Borami Tucholskimi. I, popuszczając wodzy fantazji, kolejowe połączenie Skorzewa z Sierakowicami i komunikacja od Rumi bez "zawijasów" przez centrum miasta...

    Wspominane wiadukty to pewnie ruiny w okolicach wejscia do stoczni i przystanku Stocznia?
    Nic o Hutniczej i Puckiej? Bieda...

    • 15 2

  • Za tą ceną można zrobić tunel do obwodnicy z portu. (3)

    trochą chyba za dużo wyszła ta "przebudowa:.

    • 15 7

    • Drogę czerwoną z połączeniem do obwodnicy wyceniono na 900Mpln (2)

      Wiec jeszcze by zostało na viaMaris...
      Ale to dotacja "celowa", Unia stawia na kolej...

      • 6 1

      • (1)

        Nie viamaris a opat

        • 1 0

        • OPAT to północna obwodnica Gdyni, Rumi i Redy

          viaMaris to koncept drogi do Władysławowa przez dolinę Redy, mający wpłynąć na wyobraźnię warszawiaków. Oni nie wiedzą co to Reda ale wiedzą co to plaża nad morzem, czyli Hel ;) I jak mozolnie się tam dojeżdża. Raczej tego nie będzie, bo Kaszubska spowoduje, że zaczną jeżdzić przez Krokową... ;)
          OPAT jest krótszy więc na niego wystarczyłoby jeszcze pewniej... ;)

          Częścią wspólną tych dwóch różnych pomysłów jest przedłużenie obwodnicy na drugą stronę torowisk i terenów przemysłowych zajmujących dno doliny w której wykopano port. To zasadnicza trudność, bo jest tam mnóstwo kolizji z innymi obiektami. Za torami OPAT i viaMaris miały skręcać na lewo a do portu w prawo "droga czerwona".

          • 2 0

  • Estakadę nie niszczą tak kontenery jak ciągniki z drzewem które dobra zmiana zabroniła ważyć! (3)

    • 14 8

    • Uwierz mi, że waga niektórych kontenerów wywożonych nielegalnie z portu jest zatrważająca. (2)

      Są to często kontenery, których przewozu nie chce się podjąć nawet kolej.

      • 5 0

      • To co w nich się wozi? (1)

        • 0 0

        • Wszystko, jak to w kontenerach.

          • 3 0

  • tory w Gdyni wokół portu są... (4)

    Ale nie ma ich przy obecnych terminalach kontenetrowych.

    • 5 6

    • Mylisz się.

      • 2 0

    • Co ty chrzanisz? (1)

      Oba gdyńskie terminale mają zmodernizowane bocznice.

      • 3 0

      • to są popierdułki

        a nie bocznice...

        • 0 2

    • Ale dałeś plamę

      • 0 0

  • zaznaczony kawałek torowiska to najkrótsza trasa PKM na Pólnoc Gdyni

    Moze warto przypilnować aby mozliwy tam był ruch pasażerski?
    Miasto do dzieła!

    • 16 3

  • Estakada (2)

    Panie Redaktorze,

    A może by tak jakiś materiał o tym, że prawie każda ciężarówka z kontenerem jedzie tamtędy nielegalnie? A władze portu udają, że sprawy nie ma.

    Pozdrawiam,

    K.

    • 21 0

    • to niech zarządca postawi wagę i szlaban (1)

      może z mandatów zarobi na remonty... Albo nową trasę?

      • 8 0

      • Proste.
        Jak masz ciezkie pudło to ladujesz sie nocą. Zmieniasz dowod reje na taki co pozwala ci na wyjechanie. Czyli zawsze jest tska naczepa ktora stoi na placu wazy tyle co sam szkielet bez kół. Czyli nic wazysz ja rejestrujesz i zmieniarz blachy.
        I tak o to w nocy zabierasz pudlo vgm 33000 kg jedziesz na hutnicza pi bramie wkładasz swoje blachy i jedziesz krajowka lub nawet powiatowa i az na poludnie. Stawka z kosmosu ale odbiorca zadowolony.

        • 6 0

  • Tirów będzie mniej niż mogło by być ale więcej niż jest teraz

    bo przeładunki rosną

    • 10 1

  • (1)

    Ta na pewno. To niech firmy kolejowe wydłużą trochę dni wolne.
    I niech te pociągi wyjeżdżają częściej.
    Kolej jedzie tam gdzie jest najlepszy kierunek i wtedy wychodzi taniej na ciężarówce.
    A jak masz kijowy kierunek to kolej nie pojedzie tam i ciężarówka pojedzie.

    • 5 4

    • Zawsze tak będzie.

      To chyba oczywiste, że transport drogowy i kolejowy zawsze będą współistnieć obok siebie. Pociąg z natury rzeczy nie wszędzie dojedzie, dowóz do miejsc docelowych to zazwyczaj domena transportu drogowego. Chodzi o to, by ładunki wyjeżdżały na pociągach w Polskę do dużych centrów dystrybucyjnych i tam dopiero były przeładowywane na auta. A że takich terminali mamy niewiele... Cóż, w większości krajów cywilizowanych takie terminale mają charakter publiczny i ich sieć jest budowana przez państwo. U nas kolej od lat jest traktowana jak piąte koło u wozu - zbyt wielu "wpływowych" ludzi ma własne firmy transportowe - im nigdy nie będzie zależało na silnej kolei.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane