- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (19 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
Gdyński terminal drobnicowy i baza masowa na sprzedaż
Gdyński port szykuje się do prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Z kolei proces prywatyzacyjny Bałtyckiej Bazy Masowej trwa. To już ostatnie spółki, dla których zarząd portu szuka właścicieli.
Zarząd portu przyznaje, że taki zysk z prywatyzacji pewnie trudno będzie powtórzyć, choć do sprzedania ma jeszcze dwa atrakcyjne kąski. Na ile, okaże się kiedy wpłyną pierwsze oferty. Zarząd portu chce sprzedać w tym roku m.in. 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Drugim udziałowcem BBM są Zakłady Azotowe Puławy SA.
- W tym wypadku mamy do czynienia z prawem pierwokupu - wyjaśnia Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Albo Zakłady Azotowe Puławy skorzystają z prawa pierwokupu naszych 50 proc., albo kupi je inny inwestor, który zresztą już jest. Transakcje sprzedaży naszej części powinniśmy zakończyć w drugiej połowie tego roku.
Z kolei w drugiej połowie roku planowane jest rozpoczęcie prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. - Dziś - wbrew nazwie - poza typową drobnicą, terminal wszedł w nową sferę działalności, czyli w ładunki masowe (węgiel, śrut i koks). Mamy nadzieję, że dzięki temu umocni swoją pozycję i będzie łatwiej znaleźć dla niego inwestora. BTDG to też prawie 90 proc. obsługi ro-ro jeżeli chodzi po polskie porty - mówi prezes Jarosiński.
Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znacząca drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób.
- Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówi prezes Jarosiński. - Choć może nie jest to najlepszy moment i obawiamy się, że nie będzie to łatwa prywatyzacja. Aczkolwiek jak spoglądamy za siebie, też niełatwo było znaleźć inwestorów dla innych spółek, a udało się pozyskać znaczące firmy, które dziś budują pozytywny wizerunek gdyńskiego portu.
W ubiegłym roku port zakończył prywatyzację Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. Do udziału w negocjacjach dotyczących nabycia terminalu zgłosiło się dziewięć firm. Spośród nich najlepszą ofertę złożył francuski koncern Atic Services, który nabył 100 proc. udziałów MTMG. Ubiegły rok to także niełatwa prywatyzacja WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o. Niełatwa, bo prywatyzacji ostro sprzeciwiały się związki zawodowe. Spółkę kupiła holenderska firma Fairplay BV, należąca do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. W poprzednich latach sprzedano Portowy Zakład Techniczny (2010 r.), Bałtycki Terminal Zbożowy (2005 r.) , PZT - Trans-Port (2004 r.) i BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy (2003 r.).
Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 r. przez Port Gdynia Holding SA oraz Zakłady Azotowe Puławy SA w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W latach 1997-1999 w ramach działalności wybudowane zostały dwa terminale przeładunkowo-składowe, jeden do obsługi ładunków masowych płynnych, drugi do obsługi ładunków masowych sypkich luzem. Terminale BBM usytuowane są w najstarszej części portu, w rejonie basenu III, przy Nabrzeżu Szwedzkim i Nabrzeżu Inżyniera Wendy .
Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia .
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (39) 3 zablokowane
-
2012-02-14 12:27
praca
grunt aby była praca dla ludzi.
- 1 0
-
2012-02-14 13:15
populisci i krzykacze z pod znaku homo sovietcus nie sa w stanie pojac ,że państwowe to znaczy niczyje
Państwowe w polskiej rzeczywistości to firmy wydane na łup politykom. Przy kazdej wymianie ekipy do zarzadów i rad nadzorczych wsadzani sa swoi ludzie a ci z kolei wpychaja tam swoich znajomkow i pociotów . Tak się rozwija,,państwowa " patologia.
- 6 3
-
2012-02-14 13:31
no ci idioci z PO chcą całą Polskę sprzedać
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.