• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński terminal drobnicowy i baza masowa na sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
14 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rozpoczęcie prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia planowane jest na drugą połowę tego roku. Rozpoczęcie prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia planowane jest na drugą połowę tego roku.

Gdyński port szykuje się do prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Z kolei proces prywatyzacyjny Bałtyckiej Bazy Masowej trwa. To już ostatnie spółki, dla których zarząd portu szuka właścicieli.



Zarząd portu chce sprzedać w tym roku 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Zarząd portu chce sprzedać w tym roku 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej.

Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?

W 2011 r. gdyński port osiągnął rekordowy zysk netto w wysokości 95 mln zł. Jest to drugi wynik w historii portu i skok o prawie 120 proc. w porównaniu do 2010 r. - Przyznajemy jednak, że na ten wynik wpłynęła głównie prywatyzacja dwóch spółek portowych, czyli Morskiego Terminalu Masowego Gdynia SA oraz Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o. (WUŻ)- powiedziała Krystyna Szambalańczyk, wiceprezes ds. finansowych ZMPG SA. Ze sprzedaży swoich udziałów ZMPG SA uzyskał 57,7 mln zł.

Zarząd portu przyznaje, że taki zysk z prywatyzacji pewnie trudno będzie powtórzyć, choć do sprzedania ma jeszcze dwa atrakcyjne kąski. Na ile, okaże się kiedy wpłyną pierwsze oferty. Zarząd portu chce sprzedać w tym roku m.in. 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Drugim udziałowcem BBM są Zakłady Azotowe Puławy SA.

- W tym wypadku mamy do czynienia z prawem pierwokupu - wyjaśnia Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Albo Zakłady Azotowe Puławy skorzystają z prawa pierwokupu naszych 50 proc., albo kupi je inny inwestor, który zresztą już jest. Transakcje sprzedaży naszej części powinniśmy zakończyć w drugiej połowie tego roku.

Z kolei w drugiej połowie roku planowane jest rozpoczęcie prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. - Dziś - wbrew nazwie - poza typową drobnicą, terminal wszedł w nową sferę działalności, czyli w ładunki masowe (węgiel, śrut i koks). Mamy nadzieję, że dzięki temu umocni swoją pozycję i będzie łatwiej znaleźć dla niego inwestora. BTDG to też prawie 90 proc. obsługi ro-ro jeżeli chodzi po polskie porty - mówi prezes Jarosiński.

Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znacząca drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób.

- Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówi prezes Jarosiński. - Choć może nie jest to najlepszy moment i obawiamy się, że nie będzie to łatwa prywatyzacja. Aczkolwiek jak spoglądamy za siebie, też niełatwo było znaleźć inwestorów dla innych spółek, a udało się pozyskać znaczące firmy, które dziś budują pozytywny wizerunek gdyńskiego portu.

W ubiegłym roku port zakończył prywatyzację Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. Do udziału w negocjacjach dotyczących nabycia terminalu zgłosiło się dziewięć firm. Spośród nich najlepszą ofertę złożył francuski koncern Atic Services, który nabył 100 proc. udziałów MTMG. Ubiegły rok to także niełatwa prywatyzacja WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o. Niełatwa, bo prywatyzacji ostro sprzeciwiały się związki zawodowe. Spółkę kupiła holenderska firma Fairplay BV, należąca do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. W poprzednich latach sprzedano Portowy Zakład Techniczny (2010 r.), Bałtycki Terminal Zbożowy (2005 r.) , PZT - Trans-Port (2004 r.) i BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy (2003 r.).

Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 r. przez Port Gdynia Holding SA oraz Zakłady Azotowe Puławy SA w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W latach 1997-1999 w ramach działalności wybudowane zostały dwa terminale przeładunkowo-składowe, jeden do obsługi ładunków masowych płynnych, drugi do obsługi ładunków masowych sypkich luzem. Terminale BBM usytuowane są w najstarszej części portu, w rejonie basenu III, przy Nabrzeżu Szwedzkim i Nabrzeżu Inżyniera Wendy zobacz na mapie Gdańska.

Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia zobacz na mapie Gdańska.
Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (39) 3 zablokowane

  • praca

    grunt aby była praca dla ludzi.

    • 1 0

  • populisci i krzykacze z pod znaku homo sovietcus nie sa w stanie pojac ,że państwowe to znaczy niczyje

    Państwowe w polskiej rzeczywistości to firmy wydane na łup politykom. Przy kazdej wymianie ekipy do zarzadów i rad nadzorczych wsadzani sa swoi ludzie a ci z kolei wpychaja tam swoich znajomkow i pociotów . Tak się rozwija,,państwowa " patologia.

    • 6 3

  • no ci idioci z PO chcą całą Polskę sprzedać

    • 2 5

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane