• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu po fuzji z PKN Orlen?

Robert Kiewlicz
15 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W Lotosie trwają negocjacje z załogą ws.  pakietów gwarancji pracowniczych po konsolidacji z Orlenem. W Lotosie trwają negocjacje z załogą ws.  pakietów gwarancji pracowniczych po konsolidacji z Orlenem.

Na polskim rynku nie było jeszcze transakcji, która wzbudzałaby większe emocje. Połączenie Grupy Lotos z PKN Orlen to jednak nie tylko miliardowa transakcja, ale przede wszystkim wielka zmiana mająca tyle samo przeciwników, co zadeklarowanych zwolenników. W samym środku pozostają pracownicy Lotosu, którzy z niepokojem spoglądają w przyszłość. O postępie negocjacji pakietów gwarancji pracowniczych, ryzyku utraty pracy i konsolidacji spółek po połączeniu z Orlenem rozmawiamy z Krzysztofem Nowickim, wiceprezesem zarządu Grupy Lotos ds. fuzji i przejęć.



Każde przejęcie, fuzja, połączenie wzbudzają niepokój. Szczególnie wśród pracowników przejmowanych firm. Czy pracownicy Lotosu i spółek zależnych mogą obawiać się o swoje miejsca pracy?
Deklarujemy, iż nie będzie jakichkolwiek ruchów związanych ze zwolnieniami grupowymi. To jednoznacznie wskazuje, iż stanowiska pracy nie są zagrożone. Nie oznacza to oczywiście, że nie będziemy się dostosowywać do otaczającej nas rzeczywistości.

Krzysztof Nowicki: - Zarząd Grupy Lotos od 14 maja, tj. od chwili ostatecznego ukształtowania się koncepcji, w jakiej dojdzie do koncentracji z PKN Orlen, w trybie ciągłym (średnio co 10 dni) spotyka się ze związkami zawodowymi. Strony wspólnie przyjęły zasady dialogu, wskazując, iż inne zagadnienia dotyczą pracowników przechodzących wewnątrz grupy, inne tych, którzy w wyniku realizacji środków zaradczych będą wychodzili poza grupę kapitałową, a jeszcze inne dla pracowników pozostających w docelowym koncernie multienergetycznym.

Żaden z tych procesów nie wiąże się ze zidentyfikowanymi rzeczywistymi ryzykami utraty miejsc pracy. Jednakże mając na uwadze ograniczenia oraz trafnie wskazane w pytaniu obawy związane z procesem, podjęliśmy zobowiązanie, do którego realizacji dążymy w sposób jednoznaczny, iż wychodzący poza grupę kapitałową pracownicy będą mieli zabezpieczone stosunki pracy.

Jaki jest plan zatrudnienia we wszystkich spółkach Grupy Lotos, jakie pozostaną po fuzji, w porównaniu do dotychczasowego poziomu zatrudnienia?

Zagadnienie operacyjnego łączenia spółek Grupy Kapitałowej Lotos ze spółkami Grupy Orlen przebiegać będzie według zasad określonych dla ukształtowania optymalnego modelu operacyjnego grupy kapitałowej koncernu multienergetycznego. Jesteśmy pewni, iż model ten będzie przewidywał istnienie, komunikowanych już obecnie, a powiązanych z naszą działalnością centrów kompetencyjnych, tak dla obszaru olejowego, zielonego wodoru, paliw żeglugowych, logistyki kolejowej czy serwisowania morskich farm wiatrowych. W oczywisty sposób nie oznacza to zaniku pozostałej działalności.

Połączenie Lotosu z Orlenem. Akcjonariusze zadecydują o fuzji



Będziemy przecież dalej prowadzić produkcję rafineryjną, serwisować nasze aktywa, chronić je czy też badać jakość produktów. Deklarujemy, iż nie będzie jakichkolwiek ruchów związanych ze zwolnieniami grupowymi. To jednoznacznie wskazuje, iż stanowiska pracy nie są zagrożone. Nie oznacza to oczywiście, że nie będziemy się dostosowywać do otaczającej nas rzeczywistości, jednakże nasze działania będą miały na celu sprostanie rozwojowi podmiotu, jaki powstanie po połączeniu, a nie zwijaniu jakichkolwiek obszarów zatrudnienia.

Na jakim obecnie etapie są konsultacje Pakiet Gwarancji, który przedstawiły związki zawodowe działające w spółkach Grupy Lotos zarządowi?

- W rozmowach dotyczących zagadnień Grupy Kapitałowej Lotos, a więc naszej wewnętrznej reorganizacji, wspólnie ze związkami zawodowymi nie przewidujemy konieczności angażowania naszego akcjonariusza większościowego oraz podmiotu konkurencyjnego - mówi wiceprezes Grupy Lotos Krzysztof Nowicki. - W rozmowach dotyczących zagadnień Grupy Kapitałowej Lotos, a więc naszej wewnętrznej reorganizacji, wspólnie ze związkami zawodowymi nie przewidujemy konieczności angażowania naszego akcjonariusza większościowego oraz podmiotu konkurencyjnego - mówi wiceprezes Grupy Lotos Krzysztof Nowicki.

Jak wskazałem, procesowi negocjacji podlegają trzy osobne pakiety. Bardzo zaawansowane prace mamy co do osób przechodzących z Grupy Lotos do Lotos Asfalt. Podkreślam raz jeszcze, że jest to działanie wewnątrzgrupowe, niezależne od procesu łączenia się z PKN Orlen. Także negocjacje związane z wyjściem pracowników poza grupę mają istotny poziom szczegółowości i zaawansowania. Rozmawiamy nad kilkoma dokumentami jednocześnie, przy czym założenia merytoryczne do wszystkich z nich winny być znacząco zbliżone. Wspólną decyzją nie rozpoczęliśmy jeszcze rozmów społecznych dotyczących tworzenia multienergetycznego koncernu. Mamy na to jeszcze czas, chociażby w okresie, kiedy KE będzie analizować dokumentację potwierdzającą wypełnienie zobowiązań z decyzji z 14 lipca 2020 r.
Rozmawiamy o przyjęciu legalnych i skutecznych norm ograniczających możliwość obaw pracowników co do skutków zmian. Nie ma to jednak charakteru ustaleń, które moglibyśmy porównać do tych toczących się w branżach objętych aktywnościami likwidacyjnymi związanymi z procesem dekarbonizacji.

Czy w negocjacjach uczestniczą przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych i Orlenu?

W rozmowach dotyczących zagadnień Grupy Kapitałowej Lotos, a więc naszej wewnętrznej reorganizacji, wspólnie ze związkami zawodowymi nie przewidujemy konieczności angażowania naszego akcjonariusza większościowego oraz podmiotu konkurencyjnego. W obszarze realizacji środków zaradczych zaangażowanie PKN Orlen, jako wnioskodawcy w procesie łączenia, odbędzie się na zasadach, jakie określiła w swoim zaproszeniu strona społeczna, ale jednocześnie z poszanowaniem obowiązujących norm antymonopolowych. Natomiast rozmowy o tworzeniu koncernu przed nami i nie mogę rozstrzygać, kto i na jakich zasadach będzie brać w nich udział.

Jakie kwestie są podnoszone przez stronę społeczną? Czy gwarancje zatrudnienia będą podobne do ustaleń dokonanych z pracownikami górnictwa czy energetyki?

W trakcie rozmów dotyczących wyjścia pracowników poza grupę kapitałową mamy wspólne postrzeganie większości zagadnień. Jesteśmy przekonani o uzasadnieniu dla wprowadzenia postanowień stabilizujących sytuację pracowników u nowych inwestorów. Chcemy, aby zabezpieczone były także warunki świadczenia pracy, zagadnienia wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy, świadczeń socjalnych i medycznych, a nadto nie widzimy przeciwwskazań do potwierdzenia, o ile to formalnie dopuszczalne, warunków działalności organizacji związkowych. Natomiast nasze uzgodnienia muszą być dostosowane do obowiązujących nas zasad prawnych, tak na gruncie prawa krajowego, jak i prawa europejskiego, zasad ekonomicznych i transakcyjnych takiego procesu.

Inwestor dla rafinerii w listopadzie. Zainteresowanie kapitału arabskiego



Uwzględniając więc wszystkie kierunki oczekiwań społecznych, rozmawiamy o przyjęciu legalnych i skutecznych norm ograniczających możliwość obaw pracowników co do skutków zmian. Nasz proces nie ma jednak w żadnym wypadku charakteru ustaleń, które moglibyśmy porównać do tych toczących się w branżach objętych aktywnościami likwidacyjnymi, związanymi z procesem dekarbonizacji czy też co najmniej postrzeganymi jako zanikające w swojej aktywności.  

Związkowcy postulują o 120 miesięcy, czyli 10 lat gwarancji zatrudnienia dla pracowników Grupy Lotos. Czy mają na to szanse? Tym bardziej że Lotos ma ogromne plany inwestycyjne na najbliższe kilkadziesiąt lat.

Pierwsze postulaty strony związkowej były ukształtowane na poziomie żądań, których realizacja kosztowałaby ponad 16 mld zł. To dużo, zważywszy na kapitalizację Lotosu, która waha się między 9 a 12 mld zł. Uważamy więc, że były one próbą zablokowania zmian. Rozumiemy obawy, ale jesteśmy przekonani, że otwartość w dialogu, a także postrzeganie procesu łączenia jako szansy dla rozwoju i rzeczywistej realizacji inwestycji spowodują, iż finalne uzgodnienia będą skuteczne i rzeczywiste, a nie będą jedynie wyrazem eskalacji nieuzasadnionych lęków.
Wspólną decyzją nie rozpoczęliśmy jeszcze rozmów społecznych dotyczących tworzenia multienergetycznego koncernu. Mamy na to jeszcze czas.

Negocjacje dotyczą nie tylko pracowników Grupy Lotos, którzy będą przechodzili do innych spółek Grupy czy też przejdą bezpośrednio do PKN Orlen, ale także tych, którzy znajda się poza koncernem. Jakie gwarancje obejmą pracowników tych spółek, które zgodnie z realizacją środków zaradczych Komisji Europejskiej zostaną zbyte na rzecz zewnętrznych inwestorów?

Tak jak już wspominałem, prace nad tymi gwarancjami są w toku. W przypadku tych pracowników jesteśmy zmotywowani, żeby zabezpieczyć ich interesy zarówno pod kątem trwałości stosunku pracy, jak i trwałości warunków, na których ten stosunek będzie świadczony. Musimy jednak zabezpieczyć ich w sposób odpowiedzialny, uwzględniając uwarunkowania ekonomiczne i prawne, w jakich funkcjonujemy. Istotne są chociażby ograniczenia wynikające z regulacji unijnych mówiących o nieuprawnionej pomocy publicznej czy też potwierdzona utrwaloną linią orzeczniczą Sądu Najwyższego możliwość miarkowania przez sądy gwarancji uznanych jako nieadekwatne.

Jakie będą ewentualne koszty finansowe wynikające z negocjowanego ze związkami pakietu gwarancji?

Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej



W zależności od pakietu szacujemy, iż wyniosą one od kilku do kilkunastu procent wartości ceny za zbywane aktywa. Propozycje związków oscylują natomiast wokół kilkudziesięciu procent, co przesądza o ich nierynkowości.

W jakich kwestiach udało się już uzyskać porozumienie, a co do których są największe rozbieżności?

Faktycznie niektóre punkty zostały już zaakceptowane przez wszystkie strony, natomiast zważywszy na dobro procesu negocjacji, nie podajemy szczegółów tych rozmów.
 
Część spółek Lotosu i Orlenu się dubluje. Czy wiadomo już, które ze spółek Grupy Lotos zostaną wchłonięte czy połączone z ich odpowiednikami w Orlenie? Pojawiają się informacje, że w ramach przekształceń sektora naftowego zlikwidowana zostanie produkcja asfaltu?

Ile zarabiają prezesi Lotosu? Zarobki, premie, odprawy



Analizy w tej sprawie trwają, a ich rezultat poznamy najwcześniej po tym, jak KE ustosunkuje się do dokumentów złożonych przez PKN Orlen. Innymi słowy, za wcześnie jeszcze na szczegóły związane z kształtem docelowego koncernu multienergetycznego. Z drugiej strony, choć staramy się nie dzielić skóry na niedźwiedziu, to podtrzymujemy zapowiedzi, które już padły odnośnie do wszystkich centrów kompetencyjnych.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (181) ponad 10 zablokowanych

  • Zawsze zarabiali bardzo dużo nieadekwatnie do swojej pracy. Czas z tym skonczyc (1)

    • 5 19

    • Braindead

      Zapraszamy do Lotosu w takim razie.

      • 6 0

  • Związki (2)

    Bronią dziadostwa Wszyscy z Lotosu powinni pójść na rok do innych zakładów pracy zderza się z rzeczywistością

    • 32 57

    • Braindead

      Przyjdź w takim razie do Lotosu, o ile Cię będą chcieli. Na start testy wiedzowe, na inteligencję i na spostrzegawczość. Najlepiej po studiach na PG. Skoro uważasz, ze nic sie nikomu nie należy, to tak samo w Twoim przypadku - nie podoba się w firmie, to zmień. W Lotosie praca zmianowa, urlopu 2 tyg w wakacje, bo każdy chce wtedy wziąć i trzeba sie dzielić. Na święta losowanie, kilku szczęśliwców, którzy mogą iść na urlop. Dodatkowo jak masz czas wolny, to mnóstwo wiedzy do przyswojenia, z czego bardzo dużo typowo pamięciowej, jak wartości alarmowe, blokadowe, numery zaworów itd. No chyba, że nie chcesz zakuwać, to zostajesz z 4300 brutto, jakie daja na start. A no i ciśnienia sięgają 200 atmosfer, nie chciałbyś być obok przy rozszczelnieniu. 1,3mld zysku netto rocznie przynoszą pracownicy na produkcji, bez nich nie ma rafinerii. Żartem jest mówienie, że nic im sie nie należy i niech sie cieszą, że maja pracę.

      • 21 5

    • W naszym zakładzie

      W naszym zakładzie nie ma związków. To luksus ale ich zadania to kuriozum.

      • 5 9

  • "Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu"

    Jak to u nas bywa po tego typu akcjach zapewne nieciekawa.

    • 4 4

  • (10)

    Ja piernicze taki kawał Lotosu przejdzie w posiadanie zagranicznego inwestora załamka

    • 99 9

    • (5)

      tak bronią polski kapitał - im się kwota zgodzi. Stocznię też tak odzyskali, gangsterzy

      • 17 2

      • (4)

        Boli powrót silnej Polski? Dobrze ma bolec ;)

        • 2 27

        • :D :D :D

          powrót silnej Polski.... dobre... masz wiecej takich?

          • 7 0

        • przymusowewe oddanie calej sieci stacji benzynowych obcemu kapitalowi to silna Polska? (1)

          czy ty sie z koniem na leb zamieniles? Przeciez UE celowo dala taki warunek ,zeby nawet najwiekszy i**ota w rzadzie RP odstapil od pomyslu fuzji.Do glowy im nie przyszlo ,ze PiS zaakceptuje tak skrajnie niekorzystne warunki! Ze strata dla Polski,ze strata dla Gdanska.Jedynie warszawka sie wzbogaci o kolejny wiezowiec dla darmozjadow.

          • 28 0

          • szkoda klawiatury na trola

            • 6 1

        • jedno mówią drugie robią a głupiemu radość

          • 15 0

    • Chłopie z płaską wieedzą. Część udziałów musiało być sprzedana za ganicę bo tak chciała

      mumia europejska pod przewodnictwem foksdojczów czyli szkopów. Gdyby nie kazali tego zrobić żadne akcje nie byłyby sprzedane.

      • 2 7

    • I koniec spania po kątach, albo zmiana roboty. (1)

      • 3 29

      • jak stołkowy pisowiec wyrwany z innego temtu może ogranac coś na czym się nie zna - bądźmy realistami a nie fantastami jak nasz premier

        • 15 1

    • Chcą rozwijać podmiot sprzedając jego części

      brednie pisowskie

      • 19 2

  • Proste. Wywalą tych co potrafili coś zrobić a na ich miejsce swoich pisowskich cwaniaków +

    zasłużeni działacze PIS , trochę katechetów od Rydzyka, innych rodzin pisoskich, z kółek różańcowych, innych żołnierzy walczących o koryta. No i gra gitara .
    Jak to było ?
    Socjalizmu ( pisowskiego ) będziemy bronić jak niepodległości .
    Komuna wróciła ?
    Komuna już tu jest na dobre

    • 10 4

  • dialog to słabo wygląda strona związkowa mówi o zagrożeniach a zarząd swoje mają ludzi w nosie pracownicy nic nie znaczą liczy się tylko góra

    • 3 2

  • Prawda jest taka, że cała dyrekcja pewnie do wymiany (1)

    Biura itp, przeniosą się do Warszawy, także podatki...

    • 22 3

    • Skoro dyrekcja do wymiany to jakie odprawy?

      • 0 1

  • związkowcy (1)

    Każdy chciałby mieć tak ja towarzystwo w Lotosie Ludzie chcą 96 miesięcy gwarancji zatrudnienia !!!! hit

    • 27 24

    • sprytny plan

      8 lat zatrudnienia - tyle ile trzeba związkowcom aby przejść na zasłużone emerytury.

      • 8 2

  • POwskich malwersantów i POciotków (1)

    na bruk !

    • 9 14

    • I tylko nieudaczników z PIS .Mafia !!!

      • 2 5

  • Nie cierpie czerwonego kuraka orlenu

    To pazerny ptak, wszystko chce pozrec, unikam, nie kupuje na orlenie, paskudna zakala

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane