• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. Ergo Hestia wypłaci odszkodowanie

VIK
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen.

Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował Kanał Sueski, a dziś jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie, są ładunki ubezpieczane przez towarzystwo Ergo Hestia. Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel.



23 marca jeden z największych kontenerowców świata płynący do portu w Rotterdamie wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach statek udało się zdjąć z mielizny, ale w dalszą drogę wciąż nie wyruszył, bo został tymczasowo zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.

Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel. Towary polskich importerów - klientów Ergo Hestii - znalazły się wśród innych kontenerów na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.

Czytaj też:

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT



- Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku. Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii.
Okazuje się, że ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa, jest złożonym i długotrwałym procesem.

- Przeprowadzi go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. Właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu - podkreśla Agnieszka Nowacka.

Gospodarka morska w Trójmieście



Ile wyniesie ubezpieczenie? Na ten moment trudno określić, jak wysokie koszty poniesie Ergo Hestia w związku z tzw. awarią wspólną. Będą one zależały od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.

Jak się okazuje to nie pierwsza tego typu sytuacja w przewozach morskich, w których Ergo Hestia wspiera swoich klientów. Podobne zdarzenie, choć na mniejszą skalę, miało miejsce w 2008 roku. Wówczas statek MSC Sabrina osiadł na mieliźnie na rzece Św. Wawrzyńca w Kanadzie. W ramach akcji ratowniczej przeładowano około 500 kontenerów na inny statek. Ostateczne koszty ratownictwa wyniosły 3 miliony dolarów, co dla Ergo Hestii przełożyło się na wypłatę odszkodowania w wysokości 900 dolarów.

VIK

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Pal licho Ergo Hestię. Mnie zastanawia jakim cudem Egipt wyliczył straty na blisko 1MLD $? Koszty akcji ratowniczej-ok. Brak z wpływów od statków co zdecydowały się opłynąć Afrykę-ok. Reszta czekała grzecznie i po udrożnieniu kanału się przeprawiła, zatem uiścili opłaty. Rekompensaty za opóźnienia to raczej nie dla Egiptu lecz konkretnych armatorów. Ogólnie jakaś z d*py kwota.

    • 29 1

    • Tyle sie zarabia na tym Kanale. Szokujace? Moze i tak, ale to niczego nie zmienia.

      • 0 0

    • dsd (1)

      Chyba w taki sam sposób, w jaki jest liczony koszt usług medycznych w USA - z wyobraźni.

      • 8 0

      • O to to. Znajomy w Turcji trafił do szpitala i za 12 godz. pobytu naliczyli mu ok. 4 tys. dolców i nie wypuścili dopóki szpital nie dostał kapuchy.

        • 0 0

  • Na 3 000 000 dolarów Hestia wypłaciła 900? Czyli jakieś 5 tysi. (7)

    • 38 0

    • Tez to czytam (6)

      I zastanawiam się czy to nie jakaś pomyłka ?

      • 10 0

      • Na statku bylo 20 tysiecy kontenerow, a Hestia ubezpieczala dwa. I co? Pomylka? Jak sondzisz?

        • 0 0

      • czytanie ze zrozumieniem, to chyba pierwsza klasa sp

        • 0 0

      • bo to nie tak (1)

        To jak rozumiem działa tak-dyspaszer mówi ile procent mają płacić klienci, których ładunki były na statku . Te procenty sa obliczone na podstawie tego ile kosztowała akcja ratunkowa. I płaci się procent ze swojego ładunku! Więc wszystko się zgadza, ale ciekawe ile teraz będą musieli dopłacić do ubezpieczenia

        • 0 0

        • Miliard pinćset

          • 0 0

      • 3 miliony baksów (1)

        do podziału na właściciela statku i właścicieli ładunków (ten mieści ok. 3 tysiące kontenerów) wg wartości statku i ładunków, licząc tylko ładunki po równo i pełno wychodzi tysiąc baksów na kontener, uwzględnij wartość statku - to zmniejszy odpowiednio kwotę na każdy kontener

        • 2 1

        • gdzie wy to widzicie ja widzę

          "Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów,"

          • 2 2

  • (4)

    "jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie jest były ładunki"
    ktoś to sprawdza przed publikacją?

    • 37 3

    • Nie. Ty to sprawdzisz, a oni na tym zarobia.

      • 0 0

    • Śmieszna sprawa bo nic tam miliard nie kosztuje, a towar sprzeda się i tak. Dziś Covid reguluje sprawy i rzekome straty to czysty zysk. Branże które świetnie się mają budownictwo z przemysłem wokół, maszyny, reszta udaje pokrzywdzonych.
      Tak naprawdę jedyni którzy stracili to pensjonaty, restauratorzy, kina, teatr, show biz, turystyka. A ci nie dostają wiele.

      • 0 0

    • Zgadzam się z tym

      Przez jakiś czas wrócił poziom artykułów ale ostatnio znów chyba nikt tego nie kontroluje. No i do tego pisane na kolanie z błędami,bez szacunku dla czytelników.

      • 9 0

    • Dzień udany, bo można było się przyczepić.

      • 3 15

  • Ile wyniesie ubezpieczenie? To juz sie zadzialo, strony umowy doskonale wiedza, ile skladki zaplacono za ubezpieczenie.

    • 0 0

  • Nie kumam o co chodzi z czepianiem się Hestii w tej sprawie. Pokryli koszty w oparciu o ilość ubezpieczonych towarów u nich i bardzo dobrze

    • 0 0

  • Dzwiwią mnie komentarze w style "Hestia mało zapłaciła". Lol. Zapłacili tyle ile potrafili. Każda pomoc się ceni

    • 0 1

  • co to znaczy ze ergo hestia wspiera klientow

    przeciez to jest jej biznes, za to bierze pieniadze. to nie jest zadne wsparcie tylko realizacja obowiazku z tytulu zawartej umowy ybezpieczenia

    • 1 0

  • Tak powinny wygladac artykuly sponsorowane, brawo! (2)

    • 8 1

    • 900 USD - ciekawe... (1)

      Armator zażądał od jednego z odbiorcy 125 tys USD za kontener z towarem wartości 110 tys USD...Hestia tutaj pojechała - 900 USD :) LOL

      • 1 0

      • bo widac taki miala udzial w ryzyku, poza tym jak wiekszosc nie masz pojecia, ze

        firmy ubezpieczeniowe tez sie ubezpieczaja. Slowo klucz to reasekuracja.
        Na pohybel komentujacym glabom!

        • 2 1

  • kasa (1)

    Przecież to tylko reklama tego ubezpieczyciela. Jak już to wypłacą drobny promil zebranych składek. Przecież załoga Hestii musi się nachapać. Popatrzcie jakimi kolumbrynami terenowymi jeżdżą szefowie nawet najniższego szczebla nie ruszający tyłka poza Trójmiasto. My to im opłacamy rosnącymi składkami

    • 4 0

    • Kia Optima i Toyota Corolla I Camry, to nie sa modele terenowe a na pewno kolumbryny

      • 0 1

  • 900 dolarów? Wow brawo Hestia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane