• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. Ergo Hestia wypłaci odszkodowanie

VIK
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen.

Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował Kanał Sueski, a dziś jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie, są ładunki ubezpieczane przez towarzystwo Ergo Hestia. Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel.



23 marca jeden z największych kontenerowców świata płynący do portu w Rotterdamie wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach statek udało się zdjąć z mielizny, ale w dalszą drogę wciąż nie wyruszył, bo został tymczasowo zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.

Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel. Towary polskich importerów - klientów Ergo Hestii - znalazły się wśród innych kontenerów na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.

Czytaj też:

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT



- Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku. Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii.
Okazuje się, że ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa, jest złożonym i długotrwałym procesem.

- Przeprowadzi go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. Właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu - podkreśla Agnieszka Nowacka.

Gospodarka morska w Trójmieście



Ile wyniesie ubezpieczenie? Na ten moment trudno określić, jak wysokie koszty poniesie Ergo Hestia w związku z tzw. awarią wspólną. Będą one zależały od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.

Jak się okazuje to nie pierwsza tego typu sytuacja w przewozach morskich, w których Ergo Hestia wspiera swoich klientów. Podobne zdarzenie, choć na mniejszą skalę, miało miejsce w 2008 roku. Wówczas statek MSC Sabrina osiadł na mieliźnie na rzece Św. Wawrzyńca w Kanadzie. W ramach akcji ratowniczej przeładowano około 500 kontenerów na inny statek. Ostateczne koszty ratownictwa wyniosły 3 miliony dolarów, co dla Ergo Hestii przełożyło się na wypłatę odszkodowania w wysokości 900 dolarów.

VIK

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • No i pyk ubezpieczenie na samochód pójdzie do góry

    • 0 0

  • Kto ma u nich cokolwiek ubezpieczone, niech się liczy z grubą podwyżką składek. (1)

    • 7 1

    • W ub. roku Hestia wypłaciła ponad 3 miliardy (tak, miliardy) złotych odszkodowań.

      Naprawdę myślisz, że pojedyncze kilkaset tysięcy robi jakąkolwiek różnicę?:)

      • 0 0

  • Przeprowadzi go dyspaszer (1)

    Kto?

    • 1 0

    • taki dysfunkcyjny paszer. Dokarmiacz paszą.

      • 3 0

  • Firmy ubezpieczeniowe nie są od wyplat odszkodowań (1)

    Tylko od zbierania składek od jelonków. Kiedy to sobie w końcu uzmysłowicie? Tam jest masa ludzi zatrudnionych do oplacenia więc o żadnych odszkodowaniach nie ma mowy. Zrobią wszystko, żeby nikomu noc nie zapłacić....

    • 6 2

    • tam się płaci za "poczucie bezpieczeństwa"

      coś jak płacenie na lotto za "poczucie emocji wygranej".

      • 3 0

  • Ciekawe co wymyślą, żeby ograniczyć wysokość odszkodowania lub w ogóle go nie zapłacić. (1)

    • 6 0

    • umowa i jej warunki jest tak skonstruowana, że nic nie muszą wymyślać żeby nie płacić odszkodowania

      • 1 0

  • na logikę

    przecież skoro dyszpastera wybiera właściciel statku to wybiorą tak by było im to na rękę. ciężko przewidzieć jak to będzie dla Hestii, ale przy takim biznesie raczej obie strony się dogadają tak jak zawsze przy takiej skali biznesu.

    • 7 0

  • W kanale na każdym statku jest obowiązkowo pilot

    za którego słono się płaci. A na pogodę mocnych nie ma. Nagły silny powiew wiatru na taką powierzchnię może zepchnąć z kursu. A tam wąsko i o żadnym manewrze mowy nie ma.

    • 3 0

  • Czytajcie tekst i wtedy wyciągajcie wnioski! "Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów", a jaki to koszt będzie to jeszcze ustalają. Nie wiem skąd wzięło się to 900. Mam wrażenie, że ktoś tak sobie napisał i reszta go głupio powiela?

    • 3 2

  • Hhhaaa. W Kanadzie Ergo wyplacila 900 dolarow

    Z 3 mln odszkodowania. No to stratni byli jak ch...

    • 0 0

  • no

    i znowu wzrosnie oc

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane