• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. Ergo Hestia wypłaci odszkodowanie

VIK
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen.

Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował Kanał Sueski, a dziś jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie, są ładunki ubezpieczane przez towarzystwo Ergo Hestia. Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel.



23 marca jeden z największych kontenerowców świata płynący do portu w Rotterdamie wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach statek udało się zdjąć z mielizny, ale w dalszą drogę wciąż nie wyruszył, bo został tymczasowo zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.

Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel. Towary polskich importerów - klientów Ergo Hestii - znalazły się wśród innych kontenerów na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.

Czytaj też:

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT



- Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku. Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii.
Okazuje się, że ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa, jest złożonym i długotrwałym procesem.

- Przeprowadzi go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. Właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu - podkreśla Agnieszka Nowacka.

Gospodarka morska w Trójmieście



Ile wyniesie ubezpieczenie? Na ten moment trudno określić, jak wysokie koszty poniesie Ergo Hestia w związku z tzw. awarią wspólną. Będą one zależały od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.

Jak się okazuje to nie pierwsza tego typu sytuacja w przewozach morskich, w których Ergo Hestia wspiera swoich klientów. Podobne zdarzenie, choć na mniejszą skalę, miało miejsce w 2008 roku. Wówczas statek MSC Sabrina osiadł na mieliźnie na rzece Św. Wawrzyńca w Kanadzie. W ramach akcji ratowniczej przeładowano około 500 kontenerów na inny statek. Ostateczne koszty ratownictwa wyniosły 3 miliony dolarów, co dla Ergo Hestii przełożyło się na wypłatę odszkodowania w wysokości 900 dolarów.

VIK

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Współczuję klientom tej firmy

    składki im wzrosną drastycznie.

    • 4 0

  • a to nie jest okręt Hillary Clinton? Zobaczcie na jutubie na kanał Hanna Kazahari,mówi ona,że (1)

    tam są przemycane dzieci na organy i na składanie ofiar z nich...

    • 1 1

    • dobry żarcik, ale mało kto tu rozumie ironię

      • 0 0

  • HEstia a inne TUiR

    Z moich doświadczeń wynika, iż Hestia jest najgorszym we współpracy towarzystwem. Pamiętam słynne tsunami w 2004 roku, gdzie Warta/Allianz wypłacali cargo od ręki, z Hestią trzeba było się sądzić. Masakra. Pierwsi do brania kasy, ostatni do wypłaty odszkodowań.

    • 9 1

  • EverGringer jest kryty. Hestia opłaci straty jakie wywołał EverGeena. (1)

    • 5 6

    • na jutubie Hanna Kazahari mowi,że to okręt Hilary Clinton i że tam przemycane są dzieci w tych kontenerach...

      • 1 0

  • 900 dolarów odszkodowania (1)

    Mala kwota w porównaniu do 3 milionów usd

    • 2 1

    • Gruby, nie ogarnales ale komentujesz. Przeczytaj powoli moze zalapiesz.

      • 2 1

  • ubezpieczenie nie obejmuje konfiskaty towaru :) (1)

    • 1 0

    • Sea

      Fakt. Neptun skonfiskował.

      • 0 0

  • Przestój (1)

    Egipt powinien zapłacić za przestój statku który nie pływając nie zarabia... I to są ogromne straty. A te statki które czekały, przepłynęły w końcu kanał suezki i zapłaciły opłatę, więc o co chodzi?

    • 8 0

    • Z pewnością zostanie ten argument podniesiony podczas rozprawy.

      • 2 1

  • Jak Ergo Hestia się wypnie i nie wypłaci odszkodowania to ubezpieczone kontenery trafią na licytację

    • 0 0

  • 900 dolarów... to chyba więcej poszkodowany zapłacił za ubezpieczenie.

    "Ostateczne koszty ratownictwa wyniosły 3 miliony dolarów, co dla Ergo Hestii przełożyło się na wypłatę odszkodowania w wysokości 900 dolarów."

    • 4 0

  • :( (1)

    ojej.
    Może powinniśmy się zrzucić na odszkodowanie?

    • 1 1

    • Zrzucisz się w OC

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane