• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. Ergo Hestia wypłaci odszkodowanie

VIK
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen.

Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował Kanał Sueski, a dziś jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie, są ładunki ubezpieczane przez towarzystwo Ergo Hestia. Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel.



23 marca jeden z największych kontenerowców świata płynący do portu w Rotterdamie wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach statek udało się zdjąć z mielizny, ale w dalszą drogę wciąż nie wyruszył, bo został tymczasowo zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.

Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel. Towary polskich importerów - klientów Ergo Hestii - znalazły się wśród innych kontenerów na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.

Czytaj też:

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT



- Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku. Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii.
Okazuje się, że ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa, jest złożonym i długotrwałym procesem.

- Przeprowadzi go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. Właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu - podkreśla Agnieszka Nowacka.

Gospodarka morska w Trójmieście



Ile wyniesie ubezpieczenie? Na ten moment trudno określić, jak wysokie koszty poniesie Ergo Hestia w związku z tzw. awarią wspólną. Będą one zależały od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.

Jak się okazuje to nie pierwsza tego typu sytuacja w przewozach morskich, w których Ergo Hestia wspiera swoich klientów. Podobne zdarzenie, choć na mniejszą skalę, miało miejsce w 2008 roku. Wówczas statek MSC Sabrina osiadł na mieliźnie na rzece Św. Wawrzyńca w Kanadzie. W ramach akcji ratowniczej przeładowano około 500 kontenerów na inny statek. Ostateczne koszty ratownictwa wyniosły 3 miliony dolarów, co dla Ergo Hestii przełożyło się na wypłatę odszkodowania w wysokości 900 dolarów.

VIK

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Kanal Suski

    maja rozmach...

    • 1 0

  • :( (1)

    ojej.
    Może powinniśmy się zrzucić na odszkodowanie?

    • 1 1

    • Zrzucisz się w OC

      • 3 0

  • 900 dolarów... to chyba więcej poszkodowany zapłacił za ubezpieczenie.

    "Ostateczne koszty ratownictwa wyniosły 3 miliony dolarów, co dla Ergo Hestii przełożyło się na wypłatę odszkodowania w wysokości 900 dolarów."

    • 4 0

  • Przestój (1)

    Egipt powinien zapłacić za przestój statku który nie pływając nie zarabia... I to są ogromne straty. A te statki które czekały, przepłynęły w końcu kanał suezki i zapłaciły opłatę, więc o co chodzi?

    • 8 0

    • Z pewnością zostanie ten argument podniesiony podczas rozprawy.

      • 2 1

  • Jak Ergo Hestia się wypnie i nie wypłaci odszkodowania to ubezpieczone kontenery trafią na licytację

    • 0 0

  • Ciekawe co wymyślą, żeby ograniczyć wysokość odszkodowania lub w ogóle go nie zapłacić. (1)

    • 6 0

    • umowa i jej warunki jest tak skonstruowana, że nic nie muszą wymyślać żeby nie płacić odszkodowania

      • 1 0

  • Firmy ubezpieczeniowe nie są od wyplat odszkodowań (1)

    Tylko od zbierania składek od jelonków. Kiedy to sobie w końcu uzmysłowicie? Tam jest masa ludzi zatrudnionych do oplacenia więc o żadnych odszkodowaniach nie ma mowy. Zrobią wszystko, żeby nikomu noc nie zapłacić....

    • 6 2

    • tam się płaci za "poczucie bezpieczeństwa"

      coś jak płacenie na lotto za "poczucie emocji wygranej".

      • 3 0

  • Kto ma u nich cokolwiek ubezpieczone, niech się liczy z grubą podwyżką składek. (1)

    • 7 1

    • W ub. roku Hestia wypłaciła ponad 3 miliardy (tak, miliardy) złotych odszkodowań.

      Naprawdę myślisz, że pojedyncze kilkaset tysięcy robi jakąkolwiek różnicę?:)

      • 0 0

  • ubezpieczenie nie obejmuje konfiskaty towaru :) (1)

    • 1 0

    • Sea

      Fakt. Neptun skonfiskował.

      • 0 0

  • 900 dolarów odszkodowania (1)

    Mala kwota w porównaniu do 3 milionów usd

    • 2 1

    • Gruby, nie ogarnales ale komentujesz. Przeczytaj powoli moze zalapiesz.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane