• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
27 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:28 (29 marca 2021)
OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki. OOCL United Kingdom nie czeka w korku przed Kanałem Sueskim i już wyruszył w trasę dookoła Afryki.

Pierwszy ze statków, który zmierza do Portu Gdańsk, został przekierowany na drogę morską wokół Afryki. OOCL United Kingdom przybędzie do terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, czyli 11 dni później. Armator podjął taką decyzję z powodu "zatkania" Kanału Sueskiego.



Aktualizacja, 29.03.2021

Kontenerowiec Ever Given, który na początku zeszłego tygodnia osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, został z niej ściągnięty - poinformowała wczesnym rankiem morska agencja transportowa Inchcape Shipping, na którą powołuje się agencja dpa. Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmowały pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagały przypływy. Niestety, na początku udało się tylko przemieścić statek, ale dalej blokował on ruch. Według szefa firmy wspierającej akcję uwalniania statku część dziobowa wciąż leżała na dnie, a kadłubowi, który tkwił pod kątem 30 stopni wobec osi kanału, brakowało do zwykłej pozycji 10 stopni. Dopiero po kilku godzinach udało się sprowadzić Ever Given na tor wodny. Jednostka udała się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddana badaniom technicznym. Teraz powoli powraca ruch w Kanale Sueskim. Rozładowanie korka jednak potrwa. W niedzielę na przejście oczekiwało co najmniej 369 statków.


Przypomnijmy. Kilka dni temu statek kontenerowy Ever Given armatora Evergreen został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła się o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Jednostka ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie. Utknął ok. 6 km na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jak wyliczają eksperci, przez tę wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków.

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?



Na początku osiem holowników próbowało obrócić giganta, potem koparka próbowała usunąć piach z brzegu. Zarządzający Kanałem Sueskim przekonują, że wydobyto już prawie 90 proc. piachu, ale... statek ani drgnie. Teraz poinformowano, że planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Jest też plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek.

Większość jednostek czeka na udrożnienie kanału, ale są też armatorzy, którzy już podjęli decyzję o zmianie trasy. Jednym z nich jest OOCL. Statek United Kingdom płynący do Gdańska już został przekierowany na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei w RPA. Niestety, taka podróż trwa o 11 dni dłużej niż przez Kanał Sueski. W tej sytuacji statek spodziewany jest w terminalu DCT dopiero 24 kwietnia, a miał być 13 kwietnia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

W najbliższych dniach w DCT pojawią się cztery duże statki kontenerowe - te, które przeprawiły się przez Kanał Sueski przed jego zakorkowaniem. W niedzielę, 28 marca, ma wpłynąć Manchester Maersk, 1 kwietnia OOCL Germany, 3 kwietnia Marit Maersk, a 6 kwietnia Cosco Shipping Galaxy. Potem według harmonogramu spodziewany jest kolejny statek armatora Maersk, ale nie wiadomo, kiedy faktycznie dopłynie (jest na kotwicowisku na Morzu Czerwonym). Wiele wskazuje na to, że potem DCT czeka przestój w przyjmowaniu dużych kontenerowców, aż do przybycia OOCL United Kingdom. Statek ten to jeden z największych kontenerowców - ma 400 m długości i 59 m szerokości. Sytuacja może ulec zmianie, gdyby Kanał Sueski został w ciągu najbliższych dni udrożniony. Wówczas może nastąpić kumulacja przeładunków, bo statki spóźnione spotkają się z tymi, które będą podróżować zgodnie z harmonogramem.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Sabotaż i celowe działanie. Nic nie dzieje się z przypadku i bez przyczyny (15)

    • 75 59

    • (3)

      Jest teoria, że to celowe. A zanim statek wpłynął do kanału, to kapitan narysował na mapie penisa, śmieszek z niego

      • 19 6

      • Teoria może sobie być. Teorii są miliony. Sęk w tym, żeby ją udowodnić.

        • 2 0

      • może i jest taka teoria, ale jest ona produktem jakiegoś (1)

        przypała, który znajduje poklask u innych przypałów i nie ma ona żadnego sensu, ani związku z rzeczywistością.

        • 9 3

        • Nie, to przypadek, bo kazdy sobie spaceruje po meiscie z tragarzami na podoredziu.

          Zamkniecie umyslu rzadko bywa cecha charakterystyczna osob wyrozniajacych sie intelektualnie.

          • 1 3

    • (2)

      Spiski wykryte przez antyszczepionkowców i płaskoziemców wkroczyły na wyższy poziom.

      • 36 17

      • To znowu ten oszołom od bezobjawowej pandemii? (1)

        Wracaj do piwnicy paranoiku. Tu jest temat o żegludze a nie o wirusie.

        • 15 21

        • Srogie piguły z rana, Sebastianie.

          • 1 0

    • Chińczyków chcą wykończyć (3)

      • 16 3

      • Chińczycy na tym raczej zarobią i to konkretnie.

        • 6 1

      • w sumie to Europę bo wiele towarów i ropy tamtędy płynie do Europy

        a Chińczyków to nic nie zatrzyma, żadna śmieszna przerwa w dostawie towarów, za które już i tak pewnie zapłacono. Natomiast odbiorcy czekają w Europie np na komponenty do produkcji i fabryka może stać nie jedna.

        • 22 0

      • heheeehhehe

        wykonczyć ,poczytaj kto ma najwiecej statkow.

        • 6 1

    • A najwięcej to ma do powiedzenia zapewne ma ten, który nigdy na statku nie pracował ani nawet nie pływał. Człowieku poczytaj trochę to może się czegoś dowiesz zanim napiszesz taki durny komentarz :)

      • 10 1

    • hahahaha

      ale żeś powiedział...

      • 3 0

    • chamska hydrodynamika

      rozczarowany?

      • 3 0

    • Takie samo celowe dzialanie co Covid

      • 6 3

  • Mówiłem że sasin da radę

    Następny sukces parti!
    To Polacy im wybudowali piramidy będąc na wakacjach... te patryjoty co muslimóf nie lubią, a teraz pomogli stateczek z mielizny sciągnąć! To jest naród wybrany!

    • 2 2

  • Nie wierze w takie przypadki. To celowa robota i najbardziej Europa na tm beknie gospodarczo... (3)

    • 7 3

    • (1)

      A jak Europa traci to kto z okolic najbardziej zyskuje? Kto chetny do odpowiedzi?

      • 0 0

      • Ten no....wielka Polska...

        • 0 1

    • Maliniak się z Chińczykami zorganizował...

      Teraz będzie że Polska da sobie radę lepiej od reszty...

      • 1 0

  • wypompuja wodę? teraz czekam, żeby się wywrócił jak straci stabilność (7)

    ciekawe jak to się skończy

    • 23 3

    • Sam jestem ciekawy jak to zrobią (5)

      1. Można próbować ściągnąć statek siłą (tego pewnie już próbowano)
      2. Można pogłębić brzegi (ale to potrwa, choć jest względnie tanie i mają do tego sprzęt na miejscu)
      3. Można statek rozładować (też wymaga czasu a w dodatku dużych dźwigów pływających i innego sprzętu który trzeba by sprowadzić)
      4. Można zbudować tymczasowe tamy po obu stronach, podnieść poziom wody a potem tamy rozebrać (chyba najbardziej karkołomna metoda)
      5. Inne pomysły?

      • 4 0

      • Inne? Bardziej ... niż nr 4? Proszę bardzo! - Pierwsza trójka poniżej

        1. Użycie ciągników z napędem antygrawitacyjnym
        2. Hol podpięty do Antonowa
        3. Zatrudnienie Marsjan

        • 2 0

      • Daniel Wszystko Może Brudna ...

        Ruszy z pomysłem

        • 2 0

      • Przestać kupować z Chin (1)

        • 4 1

        • A rope od Arabow i Iranu.

          • 1 0

      • najszybciej i bezpieczniej opcja 3, już by skończyli jakby od razu zaskoczyli

        tym bardziej że czas dokłada ryzyko wygięcia się statku

        • 2 1

    • stateczność

      • 5 0

  • PLO zostało "sprywatyzowane" (4)

    Przez słynnego "prywatyzatora" , metodą na bankructwo , niejakiego Janusza Lewandowskiego.
    Miedzy innymi , właśnie za takie zasługi , i wiele innych zasiada obecnie w Brukseli spijając śmietankę , pluje na Polskę i.nadstawia garb do POklepania przez wdzięczych beneficjentów rozwalenia Polskiej gospodarki.

    • 16 10

    • Czy pisanie przymiotników wielką literą, to jest już plucie na Polskę? (3)

      • 1 4

      • Prawdę Pisze (2)

        • 3 1

        • Ten... przypomnij z jakiej frakcji jest prezes PLO... (1)

          I gdzie prom pinokio?

          • 1 3

          • Coś nie tak? :D clowny partyjne...

            • 0 0

  • Ciekawe czy ? (3)

    Łódźie podwodne też tam pływają? Czy za płytko?

    • 2 5

    • Pływają... wynurzone. (2)

      • 5 0

      • I bez torped. (1)

        • 1 1

        • Ten typ to Polska będzie budowała dla Armii.. w Radomiu

          Antek

          • 1 0

  • Po wojnie Izraelsko Egipskiej Nasser zamknal kanal. (4)

    Bylo tam wiele statkow uwiezionych. Miedzy innymi dwa z PLO. Jednym z nich byla ms Jakarta. O ile pamietam to po osmiu latach zastoju juz nie odzyskalismy tych jednostek.

    • 8 1

    • Znowu wina narodu Kalksteina (3)

      • 2 3

      • Wieksza niz ci sie zdraje, trollu. (2)

        • 3 1

        • Zdrawać to się wam może na waszych zebraniach partyjnych...

          • 1 0

        • I narodu pinokia....

          • 2 3

  • "plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku" (5)

    Nie prościej napisać - wypompowania wody ze zbiorników balastowych?

    • 32 0

    • Ile wody jest w zbiornikach ballastowych full załadowanego statku?

      Snafco?

      • 0 0

    • Nie, zdecydowanie nie jest prosciej.

      Tak powinien byl napisac, ale nie zrobil tego, bo prosciej jest to nazwac wewnetrzymi pomieszczeniami statku.

      • 2 0

    • Statek nie moze stracic balansu i sie przechylic. (2)

      Bo wtedy kaplica...

      • 1 2

      • Żeby tak napisać to trzeba znać temat (1)

        A tu jak widać coś usłyszane coś dopisane i jest artykuł

        • 5 2

        • Jak statek straci balans to przechyli sie na jedna z burt.

          A wtedy uderzy krawedziami swojego dna w piaszczyste dno kanalu. Jak go wtedy sciagniesz. Pomysl troche zanim cos napiszesz.

          • 2 2

  • Uwazam ze zawinili ludzie przez swoj brak wyobrazni, chciwosc i lenistwo. (20)

    A dlaczego? Ten kanal zbudowany przez francuskiego inzyniera Ferdynanda Lessepsa od ponad 150 lat nie byl poszerzany ani dostatecznie poglebiany. Przeciez obecne jednostki tamtedy przeplywajace sa przeszlo 10 razy wieksze niz te w 1867. Ale nikomu przez te lata nie przyszlo na mysl ze koniecznym jest wspolne na swiecie finansowe zainwestowanie w znaczne poszerzenie i poglebienie kanalu. Ja uwazam ze wszystkie panstwa z dostepem do morza powinny wziac udzial w zbiorce pieniedzy aby oplacic wyselekcjonowane firmy specjalistyczne ktore wtedy zajely by sie koniecznymi pracami. Dlatego uwazam ze ten wypadek jest z winy ogolnoswiatowego niedbalstwa.

    • 15 16

    • zawsze jest tak ze gdy chodzi o kase to sa problemy pamietaj araby nigdy sie niedogadaja miedzy saba (1)

      i z innymi.

      • 4 1

      • Zupełnie jak Polacy!

        Nawet fanatyzm religijny często zbliżony

        • 1 0

    • Głupio uważasz, bo

      nic nie wiesz. A zwłaszcza o rozwoju Kanału od XIX wieku.
      Inwestycjach Egiptu w modernizację. Tak trudno poszukać w internecie?

      • 0 0

    • kasa za użytkowanie jest na tyle zacna, że powinna wystarczyć na inwestycję (5)

      Ale wtedy przez jakiś czas mniej się zarabia...

      Dopóki się nie wali, to się eksploatuje - tak działa własność prywatna

      • 7 0

      • (3)

        No i tu mamy przyklad Kanalu Panamskiego - OK, amerykanie go im zbudowali - jasne, ale "oddali" po wojnie wiec teraz im sie biznes kreci i buduja drugi.

        • 2 0

        • Jeden z najglupszych prezydentow amerykanskich (2)

          Jimmy Carter oddal kanal rzadowi Panamy. Kanal zreszta wedlug inicjalnej umowy powinien byc przekazany Panamie po 99 latach jego uzytkowania. Owczesny prezydent Panamy general Omar Torrijos Herrera inteligentnie wynegocjowal go od USA znacznie wczesniej bo juz w 1979 roku. Z tym ze zaloga kontrolujaca kanal nadal skladala sie z oficerow i specjalistow amerykanskich. Jednego z nich poznalem osobiscie kiedy mieszkalem tam przez kilka miesiecy w 1982 roku. Jak jest teraz to nie wiem.

          • 4 2

          • (1)

            Mieszkałeś z nim zapewne stad i wiedz@ głęboka jak odbyt?

            • 1 6

            • Tak, mieszkalismy tam.

              Ja i 42 naszych marynarzy z 5 polskich statkow jakie przeplywaly wtedy przez Kanal Panamski. To juz dzis stara historia i zupelnie mlodym nie znana. Aczkolwiek prawdziwa.

              • 2 0

      • A zacna to moze byc tylko twoja zona w domu kiedy ty plyniesz w tym feralnym rejsie.

        • 1 2

    • z tego co widzę na mapie to na większości są 2 kanały równolegle (2)

      i chyba tak nie było od początku, wiec coś tam kopią pewnie i teraz. A pech chciał że akurat zablokowało tam gdzie jedna nitka.
      wg wikipedii "W latach 2014-2015 na części długości kanału został zbudowany nowy tor wodny, równoległy do istniejącego, który pozwala na ruch statków w obu kierunkach jednocześnie, zwiększając przepustowość oraz skracając czas pokonania kanału z około 22 do 11 godzin i tym samym zwiększyć dochody. Łączna długość inwestycji wynosi 72 km. Wpływy Egiptu z eksploatacji kanału przed rozbudową wynosiły około 5 mld dolarów rocznie, koszt rozbudowy jest szacowany na 8 mld dolarów. "

      • 2 0

      • Problemy sa zawsze tam gdzie jest waskie gardlo. (1)

        • 2 0

        • Bo tylko tam byle awaria potrafi stworzyc globalny problem.

          • 0 0

    • (5)

      Hahaha... Dobre to to. Sam na to wpadles? Jakos Panamski druga nitke robia sami - za to sueski - oj nie... tam to sie wszyscy maja zrzucic - wyslij im swoja kase najpierw a potem bedziemy myslec. Royal we ku***.

      • 3 1

      • Starszy Panie

        Co to jest Royal we ku***. ?
        Piszesz jakimiś dziwnymi grypsami. Racz używać języka polskiego, jesteśmy w Polsce .

        • 1 2

      • Sam Egipt tego nie zrobi. Wszyscy uzywamy ten kanal to (3)

        w jakis sposob trzeba im pomoc. Chcial bys za darmo Starszy Panie?

        • 1 6

        • Wszyscy armatorzy płacą za Marlboro Canal

          • 3 0

        • (1)

          Ale ja przepraszam - to te statki (szczegolnie Polskie LOL) plywaja za darmo tym kanalem? Nastepnym razem jak bedziesz w restauracji i zaplacisz za posilek to zapytaj czy moze jeszcze podlog nie umyc, albo nowe okno wstawic. Lewaki to maja logike jprdl.

          • 8 1

          • Zrob sie troche mlodszy. Ja nie PO-lewak.

            • 2 3

    • Nie znam się ale się wypowiem. Typowy wiesniak z piecsetplusami i kompleksami wyborcy pissowni. Zacznij coś robić bo życie ci upłynie na oczekiwaniu manny z nieba i darmowo.

      • 1 5

    • My już mamy duże doświadczenie ;) przecież przekładaliśmy Mierzeje Wiślana przydałby się taki kontrakt dla poprawy budżetu

      • 1 2

  • Gdyby natura chciała przekop to by tam był... (5)

    Teraz natura się zemściła i zatkała przekop.....

    • 43 39

    • Brzozy by też nie było...

      Ale natura, putin i brat chcieli inaczej

      • 1 0

    • No widzisz, natura nie chciała, a przekop jest.

      Niebywałe, co?

      • 4 0

    • Niech im pomoze kopaczowa co teraz w Brukseli siedzi moze jak bedzie kamieniami rzucac w dinozaury

      to one przepchają ten kontenerowiec :)

      • 5 4

    • to samo będzie z naszym przekopem przez mierzeję

      • 1 8

    • Myślę, że Kidawa-Błońska najlepiej by doradziła

      jak wyciągnąć z mielizny wielki kontenerowiec.

      • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane