• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty. W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty.

Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty



Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Gospodarka morska w Trójmieście



Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.

- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.

Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.

Miejsca

Opinie (91)

  • (2)

    Będzie przestawiał Gawrona od nabrzeża do nabrzeża. Manewry na miarę polskiej MW :D

    • 67 8

    • (1)

      Jesli juz mamy miec jakas MW to powinny to byc wlasnie takie stateczki. Z tym ze uzbrojone w rakiety i torpedy i powinno ich byc przynajmniej 100. Jesli nas na to nie stac to lepiej dac sobie spokoj z MW i kase przeznaczyc na rakiety. Najlepiej balistyczne, a jeszcze lepiej jadrowe.

      • 6 2

      • Po jaki dzwon nam okręty?

        Takie holowniczki w zupełności wystarczą. Nigdy nie byliśmy potęgą morską na Bałtyku i nigdy nie będziemy.

        • 10 2

  • Kary umówne (8)

    Pytanie do Pani redaktor - jaką karę umowną za niezrealizowanie kontraktu w terminie nałożona na wykonawcę za:
    - gawrona?
    - ropax dla PŻB?
    - ratownika?

    Tak tylko się pytam.

    • 64 4

    • (1)

      Ale to chyba nie są pytania do Pani redaktor. Zadaj je np pomorskim posłom zjednoczonej prawicy.

      • 16 3

      • O prom... bezpośrednio pinokio!

        • 16 2

    • Stocznie

      Tamte jednostki państwo zamówiło w swoich stoczniach. Przecież swoich nie będą karać. Karać to można prywaciarzy :-)

      • 16 0

    • Ratownika? (2)

      Nic się nie należy, nie podpisano nawet kontraktu

      • 3 0

      • Ratownik niepodpisany? (1)

        Na Ratownika była podpisana umowa ale stocznia zbyt długo nie mogła sobie poradzić z projektem i przekroczył wszelkie dopuszczalne umową terminy. To spowodowało że MON zerwał umowę.

        • 3 1

        • jaka stocznia za projekt odpowiedzialne było prywatne biuro MMC te od Artemisa co to do Szwecji w nocy połynął.
          Swoją droga trzeba robić interesy jak MMC - uczcie się.

          • 0 0

    • tzn w remontowej

      nie potrafię czytać? Nie wiedzieli co podpisują? Ta kara została wliczona w koszt projektu od początku.

      • 0 6

    • Kary za Gawrona

      Karę za Gawrona w pierwszej kolejności powinien ponieść ten co podpisał kontrakt nie mają na to pieniędzy. Bo problemy z Gawronem od tego się zaczęły. A tak na marginesie to sprawa budowy jest chyba już w sądzie.

      • 3 0

  • Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska nałożono karę finansową za nieterminowe (4)

    Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość określono zgodnie z warunkami zapisanymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Na jej mocy wszystkich sześć holowników miało trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln złotych brutto. Ostatecznie pierwszy z nich, H-11 Bolko, odebrano dopiero 10 stycznia 2020 r. W kolejnych miesiącach stoczni udało się dostarczyć także: H-1 Gniewko (marzec ub.r.), H-2 Mieszko (lipiec) i H-12 Semko (listopad).

    Czytaj także: Marynarka Wojenna odebrała pierwszy nowy holownik

    W bieżącym roku zaplanowano przejęcie dwóch ostatnich H-3 Leszko (rozpoczął próby morskie pod koniec stycznia) i H-13 Przemko.

    Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej. Wszystko zależy do zapisów kontraktowych i ewentualnych negocjacji pomiędzy stronami odnośnie rozwiązania problemu. Nie można wykluczyć, że problemy z realizacją umowy były także powodem zmian z zarządzie Remontowa Shipbuilding na początku bieżącego roku.

    Czytaj także: Chrzest holownika Leszko

    Obecnie, obok holowników typu B860, stocznia z Gdańska realizuje także budowę dwóch seryjnych niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej. Także w tym przypadku odnotowano już przesunięcie terminów zapisanych w kontrakcie z grudnia 2017 r. Bazowa umowa była w ostatnich miesiącach aneksowana i zamawiający zgodził się na zmianę terminu ukończenia budowy okrętów.

    • 3 12

    • Śmieszne (1)

      Mieli zakończyć projekt Holownik w 2020, zakończą w maju 2021, więc trzeba im dowalić karę. Paranoja. A przesunięcie terminu Albatrosa wynika z tego, że MW zrezygnowała m.in. z jednego sonaru i zażyczyła sobie inny. Ale o tym, że cytowane przez Ciebie info przeklejone tu z portalu rp nie wspomina, bo zamiast wyjaśnić powód aneksowania, lepiej poszczuć na stocznię.

      • 15 1

      • RSB to jednak zawsze statki w terminie buduje...

        nawet kilka jeszcze stoi nie sprzedanych...
        To tak o terminowosci tej stoczni...

        • 2 7

    • I zaraz to przeleją na konto (1)

      Stoczni Wojennej Radom

      • 4 1

      • wyluzuj

        • 0 1

  • Jednostka Marynarki Wojennej H-3.. (2)

    czyli okręt, a z czego oni tam strzelają ? Czy to jeden z tych zapowiedzianych dwóch przez Paszczaka ?

    • 24 11

    • Jak to jest? (1)

      To jest jednostka pomocnicza mar.woj. więc jest nieuzbrojona i powinna nosić banderę wojenną RP na niebieskim tle. Na foto ma normalną więc i tak coś nie jest tak.

      • 5 0

      • Widocznie ktoś z załogi posiada na pokładzie kropidło bojowe im Antoniego M.

        • 1 0

  • Bolko to chyba na pamiątkę (7)

    tej motorówki Marynarki Wojennej, co zaczęła strajk w stoczni

    • 42 12

    • Paradoks (2)

      Gdyby nie tamta motorówka (o ile to zdarzenie w ogóle miało miejsce) to dzisiaj po takim wpisie do twoich drzwi zapukali by smutni panowie....

      • 9 13

      • (1)

        20 lat po wszystkim, a ciągle są ludzie którzy wierzą że bolek coś zmienił poza flaszką w arłamowie

        • 18 5

        • Nie TW Balbina wszystko zmieniła

          I zmienia

          • 5 1

    • Wiem... wolałbyś Balbinka... (2)

      Ten co z bratem ( którego się pozbył ) komunizm zwalczył...

      • 4 0

      • Balbinka to ta która z Antosią dzieci lubi? (1)

        • 2 0

        • I misie...

          • 0 0

    • głupkiem jesteś i głupkiem zostaniesz

      • 1 0

  • Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie.

    Jak zwykle. wszystko jasne.

    • 28 1

  • Tak naprawdę każdy wie, że Polska nie posiada Marynarki Wojennej, ale nikt nie powie tego głośno.

    • 45 4

  • Nazwy holowników (5)

    H1 - Leszko, H2 - Jarko, H3 - Antonio, H3 - Krystyno, H4 - Zbyszko, H5 - Beato, H6 - Tadeuszo

    • 38 9

    • Dobre!

      Ale zamiast Zbyszko powinno być Donaldo, za Tadeuszo; może Lemparto? xD

      • 4 6

    • H7 - Pinokio,

      • 8 1

    • ORP Jarko

      To niszczyciel, a nie holownik.

      • 8 0

    • H7

      Śmieszko !!

      • 3 0

    • A Obajtko ? Danielo ?

      • 0 0

  • Mamy holowniki ! Drżyj Rosjo !!!

    • 27 6

  • Nowa strategia

    Kiedyś ostrzeliwano i torpedowano wrogie jednostki, a teraz będą odholowywać!

    • 32 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane