• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy. Nie ma kto bunkrować kontenerowców

Robert Kiewlicz
28 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku? Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku?

Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę operator logistyczny, firma Maersk, zapowiedział zaprzestanie kupna rosyjskiej ropy dla swoich statków. Gigantyczne kontenerowce, które cumują w naszych portach, paliwo bunkrowały (tankowały) dotychczas na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu w Trójmieście. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Czy to szansa, aby bunkrowanie odbywało się teraz w Gdańsku?



Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie



Czy powinniśmy zakończyć zakupy ropy z Rosji?

Kontenerowce zawijające do Gdańska nie korzystają z usług firm rosyjskich w czasie postoju w porcie w Gdańsku, lecz część armatorów decyduje się bunkrować paliwo na redzie portu w Kaliningradzie. Po zapowiedzi Maerska o odejściu od rosyjskiej ropy otworzyła się furtka dla lokalnych dostawców.

Paliwo żeglugowe bezpieczniejsze i droższe



W 2020 roku weszły w życie nowe przepisy, opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), które obniżyły globalny limit zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc.

- Odpowiedzią Lotosu na nowe regulacje był m.in. projekt EFRA, wraz z uruchomieniem którego rafineria w Gdańsku w praktyce przestała produkować ciężkie oleje opałowe. Lotos skupiony jest przede wszystkim na wytwarzaniu komponentów oraz produktów o niskiej zawartości siarki. Jest jedynym w Polsce producentem niskoemisyjnego paliwa żeglugowego MGO (o zawartości siarki 0,1 proc.). Produkt ten jednak, spełniający teraźniejsze i przyszłe wymagania w zakresie niskiej emisji siarki, nie jest stosowany do napędu silników głównych na statkach oceanicznych - informuje Grupa Lotos.

Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć



Jednak kontenerowce oceaniczne na świecie, w tym te zawijające do terminala DCT Gdańsk, zasadniczo spalają w dalszym ciągu ciężkie oleje opałowe: o zawartości siarki 3,5 proc. (tylko jednostki wyposażone w system oczyszczania spalin, tzw. scrubbery) lub o zawartości siarki 0,5 proc. Szacowany wolumen ww. paliw ciężkich wynosi ponad 1 mln tony rocznie.

Lotos nie produkuje ciężkiego oleju opałowego. Orlen nie ma bunkierek



- Należy zauważyć, że jest wiele rafinerii, w tym również europejskich, które nie są tak wysoce zmodernizowane i nowoczesne technologicznie jak Lotos. Zakłady te, nie mając odpowiednich instalacji, wciąż produkują duże wolumeny ciężkiego oleju opałowego, a najwięksi armatorzy świata, mając tę wiedzę, zainwestowali w scrubbery i kupują ciężki olej opałowy do napędu silników głównych. Co istotne, ciężki olej opałowy jest wielokrotnie tańszy od niskoemisyjnego paliwa MGO - twierdzą przedstawiciele Lotosu. 
W związku z tym Lotos nie rozważa powrotu do produkcji ciężkiego oleju opałowego w celu zaopatrywania kontenerowców oceanicznych.

Trójmiejskie porty bunkrują LNG



Takie zadania mogłaby przejąć spółka PKN Orlen, jednak jest to obecnie niemożliwe, bo... PKN Orlen nie zajmuje się bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe. Spółka Ship-Service, która przez 64 lata zajmowała się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana, a żaden podmiot w Grupie Orlen nie przejął jej kompetencji.

Brak chętnych do bunkrowania kontenerowców w Gdańsku



Bunkrowanie statków odbywa się w Porcie Gdańsk na bieżąco, są to usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty, w oparciu o trzy bunkierki (jednostki pływające zasilające w paliwo drugą jednostkę pływającą).

Port Gdynia wchodzi w projekt LNG



- Bunkrowanie odbywa się jednak tylko tzw. paliwem lekkim, natomiast Port w Gdańsku cały czas ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podmiot, który będzie oferował również bunkrowanie tzw. paliwem ciężkim, czyli takim jakie było dostępne na redach portów federacji rosyjskiej - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Portowi zależy, aby możliwy wachlarz dostępnych usług na terenie portu był jak największy, gdyż one wpływają m.in. na konkurencyjność portu. W Porcie Gdańsk jest również bunkrowanie LNG. Na tym etapie z autocystern, natomiast w planach mamy mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy, ale nie zmienia miejsc bunkrowania



Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.

PGNiG i Lotos ze wspólną ofertą na LNG



Czy zapowiedź odejścia od rosyjskiej ropy jaką złożył Jim Hagemann Snabe - prezes Maerska na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy to szansa dla polskich podmiotów, niekoniecznie zobowiązanych z Lotosem, czy Orlenem?

- Należy pamiętać, że nasze ogólne lokalizacje bunkrowania nie zmieniają się, a chodzi raczej o to, skąd pochodzi ropa i paliwo - mówi Concepción Boo Arias regionalna rzeczniczka prasowa A.P. Moller - Maersk. - Obecnie naszymi głównymi lokalizacjami bunkrowania w Europie są Rotterdam (obszar ARA), Algeciras i w mniejszym stopniu Hamburg.
Na nasze pytania o to, czy kontenerowce zawijające do DCT zamierzają korzystać z usług firm polskich, a nie firm rosyjskich i czy zaprzestaną tankowania na terytorialnych wodach Rosji firma nie odpowiedziała.

Miejsca

Opinie (210) 6 zablokowanych

  • Ruskie trolle wciąż nadają to samo. (5)

    "USA złe, rassija dobra"

    Naprawdę myślicie że ktoś jeszcze w to uwierzy? Po ponad 100 latach komunizmu i totalitaryznu w rosji? Po tych wszystkich zbrodniach?
    Sorry, ale chyba coś wam się w głowach pomieszalo.

    • 16 7

    • (4)

      lol, usa walczą o pokój, do ostatniego ukraińskiego dziecka! Te pierdy to sa dobre, ale w republikańskim przedszkolu gdzieś w Ohio. Państwa nie sa ani "dobre", ani "złe", walczą o wpływy, ot i wszystko.

      • 3 1

      • To prawda (1)

        z tym że niektóre państwa mordują wielokrotnie mniej cywili, niże państwo putina

        • 2 0

        • Niektore tak, ale USA wielokrotnie wiecej.

          • 0 0

      • Trafiłeś w sedno! (1)

        rosja walczy o wpływy ale poza bandytyzmem nie ma światu nic do zaproponowania. Chińczycy są nieskończenie mądrzejsi od onuc.

        • 1 1

        • I coz oni ci takiego zaproponowali, pochwal sie? A wiesz, ze niedlugo najada Tajwan?

          • 0 0

  • U.k.r

    Co z sąsiadem który bierze pieniądze za tranzyt i sam bierze od nich wszystko a na nas że łzami w oczach wymusza sankcje

    • 5 3

  • Problem sowiecki trzeba raz na zawsze zamknąć!!! (5)

    Żadnych umów z kacapami, bo oni prędzej czy później wykorzystają to przeciw nam, my ich znamy od setek lat,jak mnie obudzicie za sto lat i spytajcie się co w Rosji się dzieje,to wam odpowiem ,to samo piją,kradną i zabijaja

    • 10 5

    • nikt przy zdrowych zmyslach kogos takiego jak ty, nie bedzie budzil. Dazymy do lepszego swiata

      • 1 1

    • i ćpią (1)

      • 0 1

      • Śpia?

        • 0 0

    • Zamknąć onuce w rezerwacie. (1)

      Jedyne wyjście, żeby przestali się mieszać w życie cywilizowanych narodów.

      • 1 1

      • Ta cywilizacja to Ukraina? :D

        • 0 1

  • Dalej będziemy jeździć na rosyjskiej ropie... (3)

    Tylko kupimy ją za pośrednictwem krajów trzecich ktore zarobia na posrednictwie. To jak z praniem pieniedzy. My niby protestujemy, dalej jezdzimy na ruskiej ropie ..tylko ze 8-9 pln za litr. Mentalnosc hipokryty;) Amerykanie od razu widza interes i na ropie i na broni:)

    • 17 4

    • No i? Nie stać nas. Robimy, co możemy, ale nie mamy

      Niewyczerpanych zapasów.

      • 3 1

    • Tak myślisz? (1)

      Sądzisz, że ropę pozyskuje się wyłącznie w rosji? Jesteś w potężnym błędzie. Nawet w Polsce trochę jej wydobywamy, choć są to naturalnie minimalne wielkości. Słyszałeś o krajach arabskich lub Wenezueli, USA lub Kanadzie?

      • 1 2

      • Boze, czemu naslales na te ziemie tylu imbe-cyli?

        • 1 0

  • Najzabawniejsze jest to.. (2)

    ..że ci co najwięcej krzyczą ..zużywają najwięcej ropy. I to uzależnienie od ropy powoduje że ich krzyk ma zerową moc sprawczą. Musieliby zrezygnować z wygodnego życia a to niestety nie wchodzi w rachubę. Stąd ropa z rosji będzie dalej płynęła... Tyle ich co sobie pogadają;)

    • 7 1

    • embargo na ropę nie jest wykluczone (1)

      zapłacimy za to wszyscy paliwem droższym o kolejne 20%, ale moze przynajmniej niektórych odklei od fotela w aucie.
      A putina odklei od finansowania w dewizy w krótkim okresie (brak infrastruktury, żeby od razu wszystko łyknęły Chiny i Indie).

      • 1 1

      • Ha, ha...20%! Czy 200-250 za baryłkę to 120% stówki?

        • 0 0

  • Macie jakąś jazdę z tymi amerykanami. Zamiast ich zwalczać przyłączcie się. (3)

    Zamiast z powodu rywalizacji wywoływać wojny, można razem żyć, robić interesy, zarabiać. Oni nie chcą zająć Moskwy, to chyba już jasne. Więc po co to wszystko?

    • 3 3

    • USA moze tylko wtedy dzialac rentownie, jesli moze na kogos napasc, okrasc albo niszczyc za pomoca sankcji (2)

      a jak juz wszyscy beda mieli demokracje z USA bo bedzie trzeba chyba robic militarna aktualizacje na "USA-DEmokracja 2.0" ?
      Aby robic interesy, musisz miec najpierw kogos, kto na nich straci

      • 2 3

      • Oj, biedaku... (1)

        Nie słyszałeś o synergii. We wzajemnie korzystną współpracę nie wierzysz. Mentalność ruska, który podejrzewa, że cały świat chce go okraść. Sądzi po sobie...

        • 0 3

        • z USA juz ja mielismy, razem okupowalismy Irak, tyle ze nam sektor przydzielono, gdzie irackiej ropy krasc nie moglismy, bo

          Pozniej mielismy synergie w Szymanach

          • 4 0

  • Zachod ma wywalone w te sankcje (5)

    Tylko tu spina widzialem jak zaopatrzone sa np sklepy w rosji po kilku tygodniach sankcji to byscie tak u siebie chcieli . Masa sie wszedzie specjalistow od wyklinania innych od troli zrobila masa specjalistow od ekonomii finansow stosunkow zagranicznych od prowadzenia dzialan wojennych itd itp macie juz szkolenie wojskowe odbyte ludzie odstawcie telewizje i radio i pamietajcie jedno jak telewizja mowie ze jest dobrze to zawsze jest odwrotnie ci co w prl zyli to jeszcze pamietaja

    • 3 3

    • My też widzieliśmy sklepy w Rosji. Są puste. (4)

      • 3 4

      • Daj link chetnie popatrze

        • 2 1

      • (2)

        Sa pełne. To, że jakis konkretny rynek, np. cukru, ma przez chwile czkawkę w związku ze zmianą łańcucha dostaw, to nie są "puste sklepy". Pamiętaj głupcze: za każdy polski tshirt z Chin w Moskwie wejdzie tshirt chiński albo indyjski.

        • 1 2

        • Nie znasz mentalności ruskich (1)

          Ci z dużych miast uwielbiają markowe produkty. Dają onucom miłe złudzenie, że są Europejczykami. Brak światowych sieci bardzo ich boli.

          • 0 2

          • Nonsensik. Kupia via emiraty albo Pekin.

            • 0 0

  • kiedy

    ten mąciciel odejdzie, razem z całym jatrzącym pisem?

    • 3 4

  • Ja sądzę że LOTOS jest dobrą firmą i sobie dobrze poradzi z tym problemem

    • 1 0

  • a podobno - nasz klient

    nasz pan...

    I popatrz, nie ma ropy kosher??!
    Przecież mają bliżej do Norwegii...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane