• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy. Nie ma kto bunkrować kontenerowców

Robert Kiewlicz
28 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku? Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku?

Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę operator logistyczny, firma Maersk, zapowiedział zaprzestanie kupna rosyjskiej ropy dla swoich statków. Gigantyczne kontenerowce, które cumują w naszych portach, paliwo bunkrowały (tankowały) dotychczas na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu w Trójmieście. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Czy to szansa, aby bunkrowanie odbywało się teraz w Gdańsku?



Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie



Czy powinniśmy zakończyć zakupy ropy z Rosji?

Kontenerowce zawijające do Gdańska nie korzystają z usług firm rosyjskich w czasie postoju w porcie w Gdańsku, lecz część armatorów decyduje się bunkrować paliwo na redzie portu w Kaliningradzie. Po zapowiedzi Maerska o odejściu od rosyjskiej ropy otworzyła się furtka dla lokalnych dostawców.

Paliwo żeglugowe bezpieczniejsze i droższe



W 2020 roku weszły w życie nowe przepisy, opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), które obniżyły globalny limit zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc.

- Odpowiedzią Lotosu na nowe regulacje był m.in. projekt EFRA, wraz z uruchomieniem którego rafineria w Gdańsku w praktyce przestała produkować ciężkie oleje opałowe. Lotos skupiony jest przede wszystkim na wytwarzaniu komponentów oraz produktów o niskiej zawartości siarki. Jest jedynym w Polsce producentem niskoemisyjnego paliwa żeglugowego MGO (o zawartości siarki 0,1 proc.). Produkt ten jednak, spełniający teraźniejsze i przyszłe wymagania w zakresie niskiej emisji siarki, nie jest stosowany do napędu silników głównych na statkach oceanicznych - informuje Grupa Lotos.

Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć



Jednak kontenerowce oceaniczne na świecie, w tym te zawijające do terminala DCT Gdańsk, zasadniczo spalają w dalszym ciągu ciężkie oleje opałowe: o zawartości siarki 3,5 proc. (tylko jednostki wyposażone w system oczyszczania spalin, tzw. scrubbery) lub o zawartości siarki 0,5 proc. Szacowany wolumen ww. paliw ciężkich wynosi ponad 1 mln tony rocznie.

Lotos nie produkuje ciężkiego oleju opałowego. Orlen nie ma bunkierek



- Należy zauważyć, że jest wiele rafinerii, w tym również europejskich, które nie są tak wysoce zmodernizowane i nowoczesne technologicznie jak Lotos. Zakłady te, nie mając odpowiednich instalacji, wciąż produkują duże wolumeny ciężkiego oleju opałowego, a najwięksi armatorzy świata, mając tę wiedzę, zainwestowali w scrubbery i kupują ciężki olej opałowy do napędu silników głównych. Co istotne, ciężki olej opałowy jest wielokrotnie tańszy od niskoemisyjnego paliwa MGO - twierdzą przedstawiciele Lotosu. 
W związku z tym Lotos nie rozważa powrotu do produkcji ciężkiego oleju opałowego w celu zaopatrywania kontenerowców oceanicznych.

Trójmiejskie porty bunkrują LNG



Takie zadania mogłaby przejąć spółka PKN Orlen, jednak jest to obecnie niemożliwe, bo... PKN Orlen nie zajmuje się bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe. Spółka Ship-Service, która przez 64 lata zajmowała się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana, a żaden podmiot w Grupie Orlen nie przejął jej kompetencji.

Brak chętnych do bunkrowania kontenerowców w Gdańsku



Bunkrowanie statków odbywa się w Porcie Gdańsk na bieżąco, są to usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty, w oparciu o trzy bunkierki (jednostki pływające zasilające w paliwo drugą jednostkę pływającą).

Port Gdynia wchodzi w projekt LNG



- Bunkrowanie odbywa się jednak tylko tzw. paliwem lekkim, natomiast Port w Gdańsku cały czas ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podmiot, który będzie oferował również bunkrowanie tzw. paliwem ciężkim, czyli takim jakie było dostępne na redach portów federacji rosyjskiej - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Portowi zależy, aby możliwy wachlarz dostępnych usług na terenie portu był jak największy, gdyż one wpływają m.in. na konkurencyjność portu. W Porcie Gdańsk jest również bunkrowanie LNG. Na tym etapie z autocystern, natomiast w planach mamy mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy, ale nie zmienia miejsc bunkrowania



Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.

PGNiG i Lotos ze wspólną ofertą na LNG



Czy zapowiedź odejścia od rosyjskiej ropy jaką złożył Jim Hagemann Snabe - prezes Maerska na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy to szansa dla polskich podmiotów, niekoniecznie zobowiązanych z Lotosem, czy Orlenem?

- Należy pamiętać, że nasze ogólne lokalizacje bunkrowania nie zmieniają się, a chodzi raczej o to, skąd pochodzi ropa i paliwo - mówi Concepción Boo Arias regionalna rzeczniczka prasowa A.P. Moller - Maersk. - Obecnie naszymi głównymi lokalizacjami bunkrowania w Europie są Rotterdam (obszar ARA), Algeciras i w mniejszym stopniu Hamburg.
Na nasze pytania o to, czy kontenerowce zawijające do DCT zamierzają korzystać z usług firm polskich, a nie firm rosyjskich i czy zaprzestaną tankowania na terytorialnych wodach Rosji firma nie odpowiedziała.

Miejsca

Opinie (210) 6 zablokowanych

  • Ship Service należący do Orlenu właśnie pozbył się dwóch barek-bunkierek. Może za to da się kogoś posadzić na ławie oskarżonych? (2)

    Trzeba sprawdzić, kto teraz przejmie ten interes. Może jakiś pociotek Rydzyka? Albo inny partyjny towarzysz z PiS?

    • 12 3

    • Twój Tyfusek

      • 1 1

    • Maliniak

      ty nie na Ukrainie, nie walczysz za swojego caru putleru ?

      • 0 1

  • Jeżeli paliwo ciężkie (1)

    jest niezgodne z przepisami, to dlaczego firmy dostarczające paliwo mają się przestawiać na łamanie prawa

    • 2 1

    • Jprdl. Nie paliwo jest nielegalne tylko emisje. Na okreslonym akwenie. Scrubber. Pomocy!

      • 0 0

  • A po hugo komu paliwo? (1)

    To rowerów niw ma?

    • 2 1

    • Właśnie. Wodnych.

      • 0 0

  • ale dowiedziałem się

    że..paliwo z Lotosu..o niskiej zawartości siarki nie jest stosowany do napędu silników głównych..
    a ile rzy Pryzes polskicj koncernów tłumaczyli że dizel zdrożał bo... idzie na statki..
    więc ..jak to jest..
    a dlaczego nasze rafinerie nie produkują stosownej ilości tylko kupuja od białorusi..patzr GUS.
    dlatego że lekka ropa arabska.. wydaje dużo mniej ciężkiego prpduktu..w tym dizla..
    a teraz trza kupować z rynków zacgodnich i strategicznych..
    płaćcie durnie..we wszytkim..
    Lotos..wstzrymał produkcje..pzrechodzi re,ont aby Aramco przejęło za 1 mld $..swój udział w Lotosie.. ile kosztowaly inwestycje razem obecna i poprzednia..sporo sporo więcej..kto spłaci ??

    • 4 1

  • Drogi Robercie

    "Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki."

    podaj źródło tej informacji... ja siedzę w branży i nie znam żadnej firmy, która nie stosowałaby się do obowiązujących przepisów

    • 0 0

  • Lpp nadal działa w Rosji

    Bojkotować tą siećL Croop, Reserved itp.

    • 0 0

  • Proponuje przejść na LNG. Stacje bunkrowania i przygotowania gazu robi firma KOVO sp. z o.o.

    • 0 1

  • Nie o to jest Orlen aby zarabiac tylko aby płacić kasę partyjniakom w zarządach

    • 0 1

  • Czyli nie tylko asfalt ale i paliwo lotnicze oraz niszowe paliwo na statki po zmianie ustawy dostanie w swoje lapy obcy podmiot.

    Brawo !!!! Naimski Morawiecki Obajtek-

    • 0 0

  • Nie i klamcie ze chciala tego Komisja Europejska...to byly zakulisowe dzialania garbatych nosow z naszego nierzadu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane