- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (21 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy. Nie ma kto bunkrować kontenerowców
Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę operator logistyczny, firma Maersk, zapowiedział zaprzestanie kupna rosyjskiej ropy dla swoich statków. Gigantyczne kontenerowce, które cumują w naszych portach, paliwo bunkrowały (tankowały) dotychczas na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu w Trójmieście. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Czy to szansa, aby bunkrowanie odbywało się teraz w Gdańsku?
Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie
Paliwo żeglugowe bezpieczniejsze i droższe
W 2020 roku weszły w życie nowe przepisy, opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), które obniżyły globalny limit zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc.
- Odpowiedzią Lotosu na nowe regulacje był m.in. projekt EFRA, wraz z uruchomieniem którego rafineria w Gdańsku w praktyce przestała produkować ciężkie oleje opałowe. Lotos skupiony jest przede wszystkim na wytwarzaniu komponentów oraz produktów o niskiej zawartości siarki. Jest jedynym w Polsce producentem niskoemisyjnego paliwa żeglugowego MGO (o zawartości siarki 0,1 proc.). Produkt ten jednak, spełniający teraźniejsze i przyszłe wymagania w zakresie niskiej emisji siarki, nie jest stosowany do napędu silników głównych na statkach oceanicznych - informuje Grupa Lotos.
Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć
Jednak kontenerowce oceaniczne na świecie, w tym te zawijające do terminala DCT Gdańsk, zasadniczo spalają w dalszym ciągu ciężkie oleje opałowe: o zawartości siarki 3,5 proc. (tylko jednostki wyposażone w system oczyszczania spalin, tzw. scrubbery) lub o zawartości siarki 0,5 proc. Szacowany wolumen ww. paliw ciężkich wynosi ponad 1 mln tony rocznie.
Lotos nie produkuje ciężkiego oleju opałowego. Orlen nie ma bunkierek
- Należy zauważyć, że jest wiele rafinerii, w tym również europejskich, które nie są tak wysoce zmodernizowane i nowoczesne technologicznie jak Lotos. Zakłady te, nie mając odpowiednich instalacji, wciąż produkują duże wolumeny ciężkiego oleju opałowego, a najwięksi armatorzy świata, mając tę wiedzę, zainwestowali w scrubbery i kupują ciężki olej opałowy do napędu silników głównych. Co istotne, ciężki olej opałowy jest wielokrotnie tańszy od niskoemisyjnego paliwa MGO - twierdzą przedstawiciele Lotosu.
W związku z tym Lotos nie rozważa powrotu do produkcji ciężkiego oleju opałowego w celu zaopatrywania kontenerowców oceanicznych.
Trójmiejskie porty bunkrują LNG
Takie zadania mogłaby przejąć spółka PKN Orlen, jednak jest to obecnie niemożliwe, bo... PKN Orlen nie zajmuje się bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe. Spółka Ship-Service, która przez 64 lata zajmowała się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana, a żaden podmiot w Grupie Orlen nie przejął jej kompetencji.
Brak chętnych do bunkrowania kontenerowców w Gdańsku
Bunkrowanie statków odbywa się w Porcie Gdańsk na bieżąco, są to usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty, w oparciu o trzy bunkierki (jednostki pływające zasilające w paliwo drugą jednostkę pływającą).
Port Gdynia wchodzi w projekt LNG
- Bunkrowanie odbywa się jednak tylko tzw. paliwem lekkim, natomiast Port w Gdańsku cały czas ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podmiot, który będzie oferował również bunkrowanie tzw. paliwem ciężkim, czyli takim jakie było dostępne na redach portów federacji rosyjskiej - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Portowi zależy, aby możliwy wachlarz dostępnych usług na terenie portu był jak największy, gdyż one wpływają m.in. na konkurencyjność portu. W Porcie Gdańsk jest również bunkrowanie LNG. Na tym etapie z autocystern, natomiast w planach mamy mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.
Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy, ale nie zmienia miejsc bunkrowania
Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.
PGNiG i Lotos ze wspólną ofertą na LNG
Czy zapowiedź odejścia od rosyjskiej ropy jaką złożył Jim Hagemann Snabe - prezes Maerska na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy to szansa dla polskich podmiotów, niekoniecznie zobowiązanych z Lotosem, czy Orlenem?
- Należy pamiętać, że nasze ogólne lokalizacje bunkrowania nie zmieniają się, a chodzi raczej o to, skąd pochodzi ropa i paliwo - mówi Concepción Boo Arias regionalna rzeczniczka prasowa A.P. Moller - Maersk. - Obecnie naszymi głównymi lokalizacjami bunkrowania w Europie są Rotterdam (obszar ARA), Algeciras i w mniejszym stopniu Hamburg.
Na nasze pytania o to, czy kontenerowce zawijające do DCT zamierzają korzystać z usług firm polskich, a nie firm rosyjskich i czy zaprzestaną tankowania na terytorialnych wodach Rosji firma nie odpowiedziała.
Miejsca
Opinie (210) 6 zablokowanych
-
2022-03-28 13:47
Ship Service należący do Orlenu właśnie pozbył się dwóch barek-bunkierek. Może za to da się kogoś posadzić na ławie oskarżonych? (2)
Trzeba sprawdzić, kto teraz przejmie ten interes. Może jakiś pociotek Rydzyka? Albo inny partyjny towarzysz z PiS?
- 12 3
-
2022-03-28 14:15
Twój Tyfusek
- 1 1
-
2022-03-28 16:10
Maliniak
ty nie na Ukrainie, nie walczysz za swojego caru putleru ?
- 0 1
-
2022-03-28 15:11
Jeżeli paliwo ciężkie (1)
jest niezgodne z przepisami, to dlaczego firmy dostarczające paliwo mają się przestawiać na łamanie prawa
- 2 1
-
2022-03-29 00:03
Jprdl. Nie paliwo jest nielegalne tylko emisje. Na okreslonym akwenie. Scrubber. Pomocy!
- 0 0
-
2022-03-28 15:38
A po hugo komu paliwo? (1)
To rowerów niw ma?
- 2 1
-
2022-03-29 00:04
Właśnie. Wodnych.
- 0 0
-
2022-03-28 17:34
ale dowiedziałem się
że..paliwo z Lotosu..o niskiej zawartości siarki nie jest stosowany do napędu silników głównych..
a ile rzy Pryzes polskicj koncernów tłumaczyli że dizel zdrożał bo... idzie na statki..
więc ..jak to jest..
a dlaczego nasze rafinerie nie produkują stosownej ilości tylko kupuja od białorusi..patzr GUS.
dlatego że lekka ropa arabska.. wydaje dużo mniej ciężkiego prpduktu..w tym dizla..
a teraz trza kupować z rynków zacgodnich i strategicznych..
płaćcie durnie..we wszytkim..
Lotos..wstzrymał produkcje..pzrechodzi re,ont aby Aramco przejęło za 1 mld $..swój udział w Lotosie.. ile kosztowaly inwestycje razem obecna i poprzednia..sporo sporo więcej..kto spłaci ??- 4 1
-
2022-03-29 07:09
Drogi Robercie
"Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki."
podaj źródło tej informacji... ja siedzę w branży i nie znam żadnej firmy, która nie stosowałaby się do obowiązujących przepisów- 0 0
-
2022-03-29 08:15
Lpp nadal działa w Rosji
Bojkotować tą siećL Croop, Reserved itp.
- 0 0
-
2022-03-29 09:15
Proponuje przejść na LNG. Stacje bunkrowania i przygotowania gazu robi firma KOVO sp. z o.o.
- 0 1
-
2022-03-29 11:10
Nie o to jest Orlen aby zarabiac tylko aby płacić kasę partyjniakom w zarządach
- 0 1
-
2022-03-29 18:43
Czyli nie tylko asfalt ale i paliwo lotnicze oraz niszowe paliwo na statki po zmianie ustawy dostanie w swoje lapy obcy podmiot.
Brawo !!!! Naimski Morawiecki Obajtek-
- 0 0
-
2022-03-29 18:48
Nie i klamcie ze chciala tego Komisja Europejska...to byly zakulisowe dzialania garbatych nosow z naszego nierzadu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.