• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy. Nie ma kto bunkrować kontenerowców

Robert Kiewlicz
28 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku? Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku?

Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę operator logistyczny, firma Maersk, zapowiedział zaprzestanie kupna rosyjskiej ropy dla swoich statków. Gigantyczne kontenerowce, które cumują w naszych portach, paliwo bunkrowały (tankowały) dotychczas na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu w Trójmieście. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Czy to szansa, aby bunkrowanie odbywało się teraz w Gdańsku?



Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie



Czy powinniśmy zakończyć zakupy ropy z Rosji?

Kontenerowce zawijające do Gdańska nie korzystają z usług firm rosyjskich w czasie postoju w porcie w Gdańsku, lecz część armatorów decyduje się bunkrować paliwo na redzie portu w Kaliningradzie. Po zapowiedzi Maerska o odejściu od rosyjskiej ropy otworzyła się furtka dla lokalnych dostawców.

Paliwo żeglugowe bezpieczniejsze i droższe



W 2020 roku weszły w życie nowe przepisy, opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), które obniżyły globalny limit zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc.

- Odpowiedzią Lotosu na nowe regulacje był m.in. projekt EFRA, wraz z uruchomieniem którego rafineria w Gdańsku w praktyce przestała produkować ciężkie oleje opałowe. Lotos skupiony jest przede wszystkim na wytwarzaniu komponentów oraz produktów o niskiej zawartości siarki. Jest jedynym w Polsce producentem niskoemisyjnego paliwa żeglugowego MGO (o zawartości siarki 0,1 proc.). Produkt ten jednak, spełniający teraźniejsze i przyszłe wymagania w zakresie niskiej emisji siarki, nie jest stosowany do napędu silników głównych na statkach oceanicznych - informuje Grupa Lotos.

Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć



Jednak kontenerowce oceaniczne na świecie, w tym te zawijające do terminala DCT Gdańsk, zasadniczo spalają w dalszym ciągu ciężkie oleje opałowe: o zawartości siarki 3,5 proc. (tylko jednostki wyposażone w system oczyszczania spalin, tzw. scrubbery) lub o zawartości siarki 0,5 proc. Szacowany wolumen ww. paliw ciężkich wynosi ponad 1 mln tony rocznie.

Lotos nie produkuje ciężkiego oleju opałowego. Orlen nie ma bunkierek



- Należy zauważyć, że jest wiele rafinerii, w tym również europejskich, które nie są tak wysoce zmodernizowane i nowoczesne technologicznie jak Lotos. Zakłady te, nie mając odpowiednich instalacji, wciąż produkują duże wolumeny ciężkiego oleju opałowego, a najwięksi armatorzy świata, mając tę wiedzę, zainwestowali w scrubbery i kupują ciężki olej opałowy do napędu silników głównych. Co istotne, ciężki olej opałowy jest wielokrotnie tańszy od niskoemisyjnego paliwa MGO - twierdzą przedstawiciele Lotosu. 
W związku z tym Lotos nie rozważa powrotu do produkcji ciężkiego oleju opałowego w celu zaopatrywania kontenerowców oceanicznych.

Trójmiejskie porty bunkrują LNG



Takie zadania mogłaby przejąć spółka PKN Orlen, jednak jest to obecnie niemożliwe, bo... PKN Orlen nie zajmuje się bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe. Spółka Ship-Service, która przez 64 lata zajmowała się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana, a żaden podmiot w Grupie Orlen nie przejął jej kompetencji.

Brak chętnych do bunkrowania kontenerowców w Gdańsku



Bunkrowanie statków odbywa się w Porcie Gdańsk na bieżąco, są to usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty, w oparciu o trzy bunkierki (jednostki pływające zasilające w paliwo drugą jednostkę pływającą).

Port Gdynia wchodzi w projekt LNG



- Bunkrowanie odbywa się jednak tylko tzw. paliwem lekkim, natomiast Port w Gdańsku cały czas ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podmiot, który będzie oferował również bunkrowanie tzw. paliwem ciężkim, czyli takim jakie było dostępne na redach portów federacji rosyjskiej - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Portowi zależy, aby możliwy wachlarz dostępnych usług na terenie portu był jak największy, gdyż one wpływają m.in. na konkurencyjność portu. W Porcie Gdańsk jest również bunkrowanie LNG. Na tym etapie z autocystern, natomiast w planach mamy mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy, ale nie zmienia miejsc bunkrowania



Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.

PGNiG i Lotos ze wspólną ofertą na LNG



Czy zapowiedź odejścia od rosyjskiej ropy jaką złożył Jim Hagemann Snabe - prezes Maerska na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy to szansa dla polskich podmiotów, niekoniecznie zobowiązanych z Lotosem, czy Orlenem?

- Należy pamiętać, że nasze ogólne lokalizacje bunkrowania nie zmieniają się, a chodzi raczej o to, skąd pochodzi ropa i paliwo - mówi Concepción Boo Arias regionalna rzeczniczka prasowa A.P. Moller - Maersk. - Obecnie naszymi głównymi lokalizacjami bunkrowania w Europie są Rotterdam (obszar ARA), Algeciras i w mniejszym stopniu Hamburg.
Na nasze pytania o to, czy kontenerowce zawijające do DCT zamierzają korzystać z usług firm polskich, a nie firm rosyjskich i czy zaprzestaną tankowania na terytorialnych wodach Rosji firma nie odpowiedziała.

Miejsca

Opinie (210) 6 zablokowanych

  • wazne ze anna drozd mowi

    • 0 0

  • 555 (1)

    pomyslcie spimy na weglu ale nie niedobra , politycy niszcza polski wegiel bo takie mają zadanie
    fit for 55 . strona oficjalna eu .

    • 0 1

    • Przygłupy i płaskoziemców policz

      • 0 0

  • morr

    wiec micha ryzu

    • 0 0

  • co na to naczelny ekonom kłamczynski ruska on (1)

    uca i jego oligarcha bajtek?

    • 1 1

    • Atom sie onemu marzy , tak za Smoleńsk by przyłożył .

      • 0 0

  • Maersk

    Maersk nie bunkrowal statków na wodach Rosyjskich od ponad 2 lat

    • 0 0

  • Już czas aby nie p..głupot

    Rosja zaopatruje żegluge w pełni czyste paliwa okrętowe....
    po drugie.. sól po oczyszczeniu ropy surowej jest cennym produktem.

    Mam pytanie..Czy nasze dwie wielkie Rafinerie są w stanie wytworzyc produktów potrzebnych na potrzeby nszej gospodarki.?/ czy muszą byc barki bo jakieś Obesrajdki decydują co kupujemy i czy otrzymywany produkt jest tym który jest nam potrzebny.. dotyczy benzyny DIZLA. asfaltu olejów ..Bo wygląda że NIE

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane