• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikt nie chce kupić PŻB

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Baza promowa PŻB Polferries znajduje się w Gdańsku przy ul. Przemysłowej 1. Baza promowa PŻB Polferries znajduje się w Gdańsku przy ul. Przemysłowej 1.

Nie wpłynęła żadna oferta na zakup akcji spółki Polska Żegluga Bałtycka SA - poinformowało Ministerstwo Skarbu Państwa. Próby prywatyzacji tej spółki podejmowane są od końca lat 90. Tylko w tym roku dwa razy.


Czy korzystasz z połączeń promowych?


PŻB to marka Polferries, która mieszkańcom Trójmiasta kojarzy się głównie z promami "Scandinavia" i "Baltivia" pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji. Resort chciał sprzedać 9 mln 516 tys. 230 akcji spółki, co stanowi 94,64 proc. kapitału zakładowego PŻB. Każda akcja ma nominalną wartość 10 zł. Minimalna cena jej nabycia została ustalona na 4,90 zł, co dawało 46 mln 629 tys. 527 zł za cały pakiet. Niestety, ofert nie było.

Na razie nie wiadomo, jakie dalsze kroki zamierza podjąć resort skarbu. Poinformowano jedynie, że obecnie trwa analiza sytuacji. Wiadomo jednak, że kołobrzeska spółka pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty. Ubiegły rok spółka zakończyła stratą w wysokości 7,8 mln zł.

W tym roku już raz usiłowano sprzedać PŻB. Do końca maja spółka miała być sprzedana firmie Polen Line. Niestety, do transakcji nie doszło, ponieważ inwestor nie wpłacił pieniędzy. Minister skarbu państwa udzielił wyłączności negocjacyjnej tej firmie w sierpniu ub. roku. Konsorcjum tworzyło Swedish House Sp. z o.o. w Warszawie, spółka Polen Ferries na Cyprze oraz osoba fizyczna Gustaw Myrstern. Swedish House Ltd to spółka, której właścicielem jest Jan Niezwiestny, biznesmen prowadzący rozległą działalność w Szwecji. Niezwiestny już w latach 90. starał się o zakup kontrolnego pakietu spółki PŻB. Tym razem sprawy zaszyły daleko. Negocjowano pakiet socjalny. Mówiło się o planach przeniesienia siedziby firmy z Kołobrzegu do Gdańska. Wcześniej zakupem akcji kołobrzeskiej firmy zainteresowany był duży duński przewoźnik promowy DFDS oraz wchodząca w skład przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska spółka Żegluga Polska.

PŻB w ramach ostatniego przetargu chciała kupić... załoga. W tym celu założyli nawet spółkę pracowniczą. Niestety, w połowie października poinformowali, że nie wezmą udziału w kolejnej próbie prywatyzacji firmy, bo nie są w stanie zebrać pieniędzy na wpłatę wadium, które wyznaczyło Ministerstwo Skarbu Państwa. Chodziło o 5 mln zł, które trzeba było mieć, aby przystąpić do negocjacji. Według załogi ustalona cena była "zaporowa", aby wykluczyć małe firmy.

Polska Żegluga Bałtycka przewozi trzema promami ładunki, kontenery, samochody i prowadzi również przewozy pasażerskie. Spółka obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych, m.in. do Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz pobytów wypoczynkowych. Spółka dysponuje siecią trzech własnych Morskich Biur Podróży w największych miastach Polski: Warszawie, Szczecinie i Gdyni.

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (35)

  • PRZEGIECIE I TO NA MAXA

    od kiedy wioska rybacka GDYNIA jest jednym z najwiekszych miast w Polsce?????

    • 3 2

  • inni bałtyccy przewoźnicy zarabiają (2)

    płacąc pracowników x 3 tego co nasi przewoźnicy.
    Pomimo to nasze firmy upadają.

    Złodziejstwo i nieudolność mają się dobrze na zielonej wyspie.
    Taka prawda.

    • 7 2

    • Bo w innych krajach (1)

      plywają i przewoźnicy maja zarobek, a ty siedzisz cioto przed komuterem i marudzisz

      • 0 1

      • Młody Demokrata?

        ikona libralizmu?

        • 1 0

  • Flota dla każdego

    Przez minione lata wszyscy tylko eksploatowali, a nikt nie inwestował i nie remontował występujących usterek. W obecnej chwili potrzebna jest duża inwestycja, aby odnowić zniszczoną flotę, a dobre zarządzanie firmą to droga do sukcesu i coraz lepszego prosperowania morskiego polskiego przedsiębiorstwa. Może warto się zastanowić nad połączeniem interesów większych i mniejszych firm, a korzyści upływem czasu same nagrodzą inwestorów.

    • 5 0

  • A niby jak ma przynosić zyski....

    Nie wiem jak teraz ale jeszcze kilka lat temu działalność posiadająca 4 statki zatrudniała w swoim "biurze" a raczej biurowcu w Kołobrzegu kilkaset osób !!! Ich spcjalnością było chyba tylko parzenie kawy i teasting pączków... :)

    • 10 0

  • szukam sponsora

    Ja bym kupił ale mi sie kuroniówka skończyła.

    • 10 0

  • Pozdrowienia dla bohaterskiej i niezwyciężonej Baltivii !

    za 20 lat ta jednostka powinna stać w Gdyni między Darem Pomorza a Błyskawicą jako symbol polskiego panowania na Bałtyku

    • 9 2

  • Prom (1)

    Odpowiedz na brak rentowności jest prosta... cena !!! za drogo za połączenie.. Ja osobiście tylko w tym roku patrzyłem z 10x na rejsy do szwecji i za każdym razem cena była z 2 lub 3x wyższa niż Stena... a z Gdańska są ciekawsze połączenia, Obniżcie ceny to nie będziecie pływać na pusto... Dla mnie jak by cena była lepsza to był znajomych co miesiąc wyciągał na rejs... a tak mało kto się pisze bo drogo... zamiast 5x w roku jedziemy raz... cena za połączenia ta sama a ile więcej kasy byśmy zostawali po tamtej stronie... i ludzie mieli by prace...

    • 27 2

    • porównaj cenniki

      korzystam 2-3 razy w roku i za każdym razem jak porównam koszty to podróż do Stockholmu via Setna jest droższa

      • 6 1

  • sprawy zaszyły daleko

    kogo "zaszyły" ? :)
    już nie pierwszy raz się zastanawiam, dlaczego ktoś publikujący tekst nie zadaje sobie niewielkiego trudu poprawienia błędów, które może zrobić dowolny edytor tekstu!
    Wasz portal zaraz po tvn24.pl jest na topie pod względem ilości byków w tekstach
    i to nie tylko literowych

    • 9 2

  • Nikt nie chce wtopić kasy (1)

    Wiadome jest, że marionetkowe władze wykończą wszelką konkurencje dla swych prawdziwych mocodawców z made in western Europe. Dlatego nie łatwo żyje się bogatym Polakom w tym obcym kraju.

    • 12 6

    • zawsze mozesz kupic...

      • 3 2

  • latam tanimi liniami i oszczędzam pieniądze i co ważniejsze czas promy teraz sprawdzają się do przewożenia tirówi samochodów osobowych są wolne i drogie

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane