• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa obrotnica w Gdyni dopiero w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku. Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku.

Obrotnica w gdyńskim porcie ma być gotowa dopiero w przyszłym roku, oczywiście jak wszystko przebiegnie bez komplikacji. Inwestycja, na którą od kilku lat czekają portowe spółki, doszła do kolejnego etapu. Wpłynęło sześć ofert na jej realizację.



W wyniku drugiego przetargu na realizację obrotnicy nr 2 wpłynęło sześć ofert. Złożyły je firmy Strabag sp. z o.o., Energopol Szczecin SA, PORR SA Warszawa, NDI SA Sopot, Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

To już kolejny przetarg na wykonanie tej inwestycji. Pierwszy ogłoszono pod koniec marca ub. roku. Wpłynęło pięć ofert. Najwyższą ocenę otrzymała oferta PORR Polska Infrastructure z Warszawy. To postępowanie jednak unieważniono z powodu zmiany zakresu zamówienia. Poprzedni przetarg obejmował też przygotowanie nowego miejsca do usadowienia doku pływającego należącego do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW.

Nowy przetarg na wykonanie obrotnicy i pogłębienie ogłoszono 10 maja. Teraz analizowane są oferty. Port ma wydać na ten cel 41 mln zł. Oferenci zadeklarowali budowę za kwotę od 27,7 do 34,2 mln zł. Niestety, nie wiadomo, kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Władze portu przewidują, że w najbliższych miesiącach uda się rozpocząć prace, które mają potrwać pół roku.

Czytaj też: Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

O konieczności powiększenia obszaru obracania statków w Porcie Gdynia mówi się już oficjalnie od 2012 roku. O takie rozwiązanie zaczęły się dopominać władze terminali kontenerowych operujących w Gdyni, które były zainteresowane współpracą z armatorami kontenerowców skupionymi w G6 Alliance. Dopiero po dwóch latach starań - w styczniu 2014 roku - udało się kupić Nabrzeże Gościnne od Stoczni Marynarki Wojennej. Dopiero jego wyburzenie pozwoli powiększyć obrotnicę. Niestety, projekt z uwagi na zmiany wymagał kolejnych czterech lat. Wszystko na to wskazuje, że obrotnica będzie działać dopiero na początku 2018 r.

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • Nie po to Maersk zbudował sobie własny terminal w Gdańsku... (3)

    ... aby teraz jego statki zawijały do Gdyni.

    • 28 31

    • Wiolka, ale G6 to już historia

      jeśli ktoś dziś jest zainteresowany direct call z far east do Gdyni, to tylko The Alliance.

      • 2 2

    • Hahaha

      • 4 1

    • Maersk??

      • 10 5

  • Obrotnica

    Pewnie wygrają jakieś cwaniaki i natychmiast zlecą komuś innemu. Jak zwykle zresztą.

    • 2 1

  • Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW

    Otóż jest to sabotaż i działanie na szkodę spółki (SMW). Jak się skończy "dobra zmiana" - rozliczymy.

    • 3 6

  • Dworzec Morski to Baza dla Promow (5)

    Baze Promowa zrobic trzeba na Dworcu Morskim

    • 15 4

    • Kolejna bzdura w Porcie Handlowym Gdynia (3)

      Gdynia kiedys Morska Potega Polski dzisiaj Miasto Upadle
      Baza Promowa powinan byc na Dworcu Morskim
      Kwiatkowski w grobie sie przewraca jak widzi Upadek Gdyni

      • 18 7

      • Popacz na mapę Gdyni i policz ile czasu np. w szczycie zajmie kierowcy-pasażerowi promu dojazd do obwodnicy z nab.Helskiego a ile z nab. Polskiego to raz .Dwa dopiero
        modernizacja dojazdu do obwodnicy zrobi to realne.

        • 0 0

      • szczur co ty na to?!? (1)

        Dlaczego nie ratujesz portów? ?

        • 8 4

        • Aby koledzy mogli budować "szklane domy"...

          • 3 1

    • A jezioro gdzie damy?

      • 7 0

  • 2022

    Juz niedlugo kontynuacja rozbudowy Dct.
    Do 2022 T2b...

    • 8 1

  • Trzeba patrzeć realnie.

    Port i tak umiera. Bazę promową trzeba przenieść na nabrzeże francuskie a resztę portu zasypać. Rozwiąże to problemy komunikacyjne Obłuża, Oksywia, Pogórza itp, a uzyskany teren z chęcią kupią deweloperzy!

    • 1 8

  • kto się śmieje... (3)

    pamiętam jak zarząd portu gdynia wyśmiewał koncepcję i budowę DCT w Gdańsku jako s-f i marnowanie pieniędzy

    • 25 4

    • Dodam, ze jak przebijano sie z kwiatkowskiego przez las do obwodnicy (1)

      to w radzie miasta były głosy, ze teraz to Gdynia już na długie lata pozbyła się problemów drogowych. Po prostu wizjonerzy.

      • 12 0

      • Zrobiono to przebicie wbrew opiniom zarządcy dróg krajowych...
        Ten załatwił sprawę krótko, odmówił przyjęcia estakady w zarządzanie. Efekt, Gdynia buja się z estakadą (budżet na nieustające remonty) a port i tak sie dusi bez rozwiązania węzła wokół końca obwodnicy, Pólnocnej, torowisk Puckiej i Hutniczej

        • 9 2

    • szczur to wszystkich straszył że zablokuje Port itd:))

      • 6 3

  • Moim zdaniem (3)

    obrotnica nic tu nie da. Rozbudowa portu w Gdyni w starych granicach jest niemożliwa. Trzeba wyjść poza falochron. Więcej wizji i odwagi.

    • 17 1

    • KIedyś według planów...nowy terminal miał być wypuszczony poza falochron.

      • 5 0

    • a przewrocony dok Nauty nie przeszkadza

      przy Concordii komunikaty byly co pare dni a tutaj cisza jak makiem zasial-chyba grubsza afera

      • 5 2

    • Zasypać baseny portu zewnętrznego (francuskie, bułgarskie i dalmor) i ciągnąć w głąb zatoki. Albo zapomnieć o porcie w Gdyni.
      I na to liczą miłośnicy "szklanych domów"...

      • 9 0

  • Pytanie (4)

    Dlaczego potrzebne są obrotnice? Dlaczego jednostka nie może obrócić się przed wejściem do portu, gdzie jest właściwie nieograniczona przestrzeń?

    • 13 22

    • To jest wektor ciągnięty tyłem, większe opory, większy koszt holowania

      • 7 0

    • W porcie nie ma falowania... to raz, (1)

      a dwa, jeśli trzeba z jakiegoś powodu odwrócić statek to nie trzeba go wywalać z portu na redę, żeby ponownie wszedł tyłem (lub przodem) do portu.

      • 25 0

      • Dziękuję :)

        • 17 1

    • bo widac do tyłu nie ma manewrowalności

      • 8 0

  • co z kpt Poincem

    przy Norweskim bazuje statek kpt Poinc-czy bedzie musial kazdorazowo uciekac

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane