• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa obrotnica w Gdyni dopiero w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku. Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku.

Obrotnica w gdyńskim porcie ma być gotowa dopiero w przyszłym roku, oczywiście jak wszystko przebiegnie bez komplikacji. Inwestycja, na którą od kilku lat czekają portowe spółki, doszła do kolejnego etapu. Wpłynęło sześć ofert na jej realizację.



W wyniku drugiego przetargu na realizację obrotnicy nr 2 wpłynęło sześć ofert. Złożyły je firmy Strabag sp. z o.o., Energopol Szczecin SA, PORR SA Warszawa, NDI SA Sopot, Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

To już kolejny przetarg na wykonanie tej inwestycji. Pierwszy ogłoszono pod koniec marca ub. roku. Wpłynęło pięć ofert. Najwyższą ocenę otrzymała oferta PORR Polska Infrastructure z Warszawy. To postępowanie jednak unieważniono z powodu zmiany zakresu zamówienia. Poprzedni przetarg obejmował też przygotowanie nowego miejsca do usadowienia doku pływającego należącego do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW.

Nowy przetarg na wykonanie obrotnicy i pogłębienie ogłoszono 10 maja. Teraz analizowane są oferty. Port ma wydać na ten cel 41 mln zł. Oferenci zadeklarowali budowę za kwotę od 27,7 do 34,2 mln zł. Niestety, nie wiadomo, kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Władze portu przewidują, że w najbliższych miesiącach uda się rozpocząć prace, które mają potrwać pół roku.

Czytaj też: Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

O konieczności powiększenia obszaru obracania statków w Porcie Gdynia mówi się już oficjalnie od 2012 roku. O takie rozwiązanie zaczęły się dopominać władze terminali kontenerowych operujących w Gdyni, które były zainteresowane współpracą z armatorami kontenerowców skupionymi w G6 Alliance. Dopiero po dwóch latach starań - w styczniu 2014 roku - udało się kupić Nabrzeże Gościnne od Stoczni Marynarki Wojennej. Dopiero jego wyburzenie pozwoli powiększyć obrotnicę. Niestety, projekt z uwagi na zmiany wymagał kolejnych czterech lat. Wszystko na to wskazuje, że obrotnica będzie działać dopiero na początku 2018 r.

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • W lipcu miała ruszyć przebudowa krzyżówki przy gdyńskim dworcu. Wygrał przetarg MTM. (1)

    Jak się okazało teraz Gdynia szuka nowego wykonawcy. Miasto zaśmiecone coraz większą ilością reklam. Władza strasznie bezradna i nieudolna.

    • 50 9

    • szczur najlepszy prezydent w kraju:)!!

      • 11 1

  • Szczur co ty na to??? Za twoich marnych rządów nic się nie da w mieście!

    Wyjdź z nory i powiedz!

    • 24 19

  • Dla mnie trochę dziwna sprawa. (1)

    Na mapie zielonym kolorem zaznaczono "do wyburzenia". Przecież jeśli chodzi o wyburzanie to Polacy są pierwsi, już, teraz i natychmiast. Chyba że trzeba co nieco pogłębić i odmulić żeby długi statek w dno nie zarył przy obracaniu.

    • 6 3

    • nie długi, a o większym zanurzeniu, bo długość nic nie ma do głębokości wody.

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane