• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Terminal Cukrowy w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
11 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk otworzyła właśnie Krajowa Spółka Cukrowa. Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk otworzyła właśnie Krajowa Spółka Cukrowa.

Ponad 100 mln zł zainwestowała w budowę Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie Krajowa Spółka Cukrowa. KSC planuje eksport nawet 300 tys. ton cukru rocznie. Chce zdobyć nowe rynki w Azji i Afryce. Obecnie cukier przewożony jest głównie w kontenerach, a już w przyszłym roku zawinie do terminalu pierwszy masowiec.



Terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Cała inwestycja obejmuje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą:

  • silos o pojemności 50 tys. ton
  • pakownia cukru
  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
  • pomieszczenia biurowe
  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.


Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.


Terminal Cukrowy na 300 tys. ton cukru rocznie



- Terminal Cukrowy daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości co najmniej 300 tys. ton rocznie. Własny terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów - powiedział Krzysztof Kowa, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej. - W ciągu najbliższych lat KSC planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30 proc. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru - głównie w Azji i Afryce - konieczny jest własny terminal przeładunkowy.
- Otwarcie Terminalu Cukrowego potwierdza gotowość Portu do reagowania na potrzeby klientów. Cieszy nas współpraca z Krajową Spółka Cukrową - największym graczem na rynku w branży cukrowej. Decyzja KSC o wyborze Portu Gdańsk na realizację swojej inwestycji to najlepszy dowód przyjętej przez nas strategii rozwoju Portu poprzez budowanie aliansów strategicznych z liderami w poszczególnych branżach i potwierdzenie tezy, że Port Gdańsk jest bezpiecznym i perspektywicznym miejscem na rozwijanie działalności biznesowej - komentuje Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.


Krajowa Spółka Cukrowa z rekordową produkcją



Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w sierpniu 2002 roku, jest obecnie największym w Polsce producentem cukru buraczanego. Większościowym udziałowcem KSC jest Skarb Państwa, ponad 20 proc. akcji należy do plantatorów buraka cukrowego i pracowników. W skład koncernu wchodzi siedem cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice) oraz Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Polskie Przetwory" z siedzibą we Włocławku. W kampanii cukrowniczej 2018/2019 Spółka wyprodukowała łącznie ponad 910 tys. ton cukru. Jest to najlepszy wynik w historii firmy.

Terminal Cukrowy w liczbach:

  • ponad 100 mln zł wyniósł koszt całej inwestycji,
  • 3 ha zajmuje teren Terminalu,
  • 56 m wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier,
  • silos będzie mógł pomieścić 50 tys. ton cukru,
  • magazyn może pomieścić około 8 tys. ton cukru,
  • do 3 tys. ton cukru będzie w stanie przyjąć Terminal w ciągu jednego dnia,
  • powyżej 300 tys. ton cukru będzie mogło być załadowanych za pomocą Terminalu w ciągu roku.

Miejsca

Opinie (45)

Wszystkie opinie

  • ale jaja (4)

    przekręt pislandi w porcie

    • 18 48

    • Gdzie ty widzisz przekręt? (2)

      Port Gdański się cały czas od lat rozwija, to i nowe obiekty są potrzebne, a to, że Polska firma nawet należąca do Skarbu Państwa oprócz produkcji na rynek wewnętrzny eksportuje to dobrze, bo oznacza to, że jest w dobrej kondycji. Inwestycje też są dobrym znakiem.

      • 19 2

      • Oni od czterech lat widzą rzeczy, których niema. (1)

        • 1 0

        • no tak, jedni kasuja cukrownie bo nie potrzebne - drudzy jak widac myslą troche inaczej - i dobrze!

          • 2 0

    • Sam jesteś przekręt. A raczej wykręt.

      • 15 2

  • tandeta (3)

    bezkolizyjny transport jak wjezdza pociag to sanochody musza odjechac z pod ramp. przeczkolak by to lepiej zaprojektowal

    • 22 15

    • tandeciarz (1)

      Przedszkolak lepiej by napisał komentarz a odjeżdża się spod ramp

      • 10 4

      • Może i lepiej

        ale nie znaczy to, że ten magazyn i cała ta inwestycja to jakaś patola. Ale co za problem wydać 100 państwowych baniek na kolejny bubel.

        • 1 1

    • Prof

      Profesorze same babole w tym tekście. Z ortografii masz laskę - przeczkolak hahahahahahahahahahah

      • 0 0

  • 56 mm wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier - to nie za wysoki ten silos

    • 17 7

  • Legalny handel białą śmiercią...8-)))))

    • 9 17

  • Opinia wyróżniona

    Gratulacje! (3)

    Polskie cukrownie mają się świetnie, choć na przełomie wieków wmawiano nam, że to schyłkowa branża i wiele cukrowni zlikwidowano. Tak trzymać!!!

    • 38 8

    • (2)

      Polskie? Czy oby na pewno?

      • 5 1

      • Polskie, produkują cukier na terenie Polski z polskich buraków. (1)

        • 3 2

        • A kasa dokad idzie?

          Bo to determinuje, jakie one sa.
          Moze byc w Polsce ale jak kasa idzie za granice a placa na Ukraine, to nie sa polskie.

          • 0 0

  • Mają rozmach krasnoludki

    56 mm wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier.

    • 12 5

  • PO co?

    Znowu krytyka, oczywiście PO co nam taki obiekt skoro jest już w Niemczech prawda krytykanci?

    • 40 13

  • brawo (2)

    ali na brygadziste !!!
    Popieram

    • 12 2

    • Ali złamał nogę (1)

      • 3 2

      • Gdyby ali nie skakała to by nóżka była cała ....

        • 6 0

  • Słodko c:

    • 5 0

  • Tunel zagrożony? (3)

    Ten silos znajduje się bardzo blisko tunelu, czy to bezpieczne? Bardzo duży nacisk tych wszystkich ton... Nie wiem, nie znam się ale trochę to przerażające.

    • 4 25

    • (2)

      Widać że się nie znasz. Do tulenu jest daleko. W bezpośrednim sąsiedztwie są inne silosy składowe od PRLu i jakoś w niczym nie przeszkadzają...

      • 7 0

      • A ile (1)

        to jest daleko?

        • 1 4

        • Czytaj ze zrozumieniem Spamowcu

          • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane