• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na "Drobnicowy" i inwestor dla "Masowego". Gdyński port sprzedaje

Wioletta Kakowska-Mehring
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zarząd portu chce sprzedać w tym roku 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Zarząd portu chce sprzedać w tym roku 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej.

Do 15 stycznia gdyński port czeka na oferty prywatyzacyjne dotyczące Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia, z kolei do 15 lutego przedłużono negocjacje z inwestorem zainteresowanym udziałami w Bałtyckiej Bazie Masowej. To już ostatnie spółki, dla których zarząd portu szuka właścicieli.


Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?


Dziś Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia - wbrew nazwie - poza typową drobnicą, wszedł w nową sferę działalności, czyli w ładunki masowe (węgiel, śrut i koks). - Mamy nadzieję, że dzięki temu umocnił swoją pozycję i będzie łatwiej znaleźć dla niego inwestora. BTDG to też prawie 90 proc. obsługi ro-ro, jeżeli chodzi o polskie porty - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Zainteresowanie jest spore, trzeba było nawet dodrukować memoranda. Jednak jak będzie, okaże się w połowie stycznia.

Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znaczącą drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób. - Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówi prezes Jarosiński.

Zarząd portu chce też sprzedać 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Drugim udziałowcem BBM są Zakłady Azotowe Puławy SA. - W tym przypadku mieliśmy do czynienia z prawem pierwokupu. Jednak Zakłady Azotowe Puławy nie skorzystały z takiej możliwości i musieliśmy poszukać innego nabywcy na nasze udziały - wyjaśnia Jarosiński. Transakcja miała zostać zawarta w drugiej połowie 2012 roku. Jednak na prośbę inwestora przedłużono czas negocjacji do 15 lutego tego roku. Jeśli wszystko przebiegnie bez zakłóceń, to umowa zostanie podpisana w kwietniu.

Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 r. przez Port Gdynia Holding SA oraz Zakłady Azotowe Puławy SA w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W latach 1997-1999 w ramach działalności wybudowane zostały dwa terminale przeładunkowo-składowe, jeden do obsługi ładunków masowych płynnych, drugi do obsługi ładunków masowych sypkich luzem. Terminale BBM usytuowane są w najstarszej części portu, w rejonie basenu III, przy Nabrzeżu Szwedzkim i Nabrzeżu Inżyniera Wendy. zobacz na mapie Gdyni

Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (32)

  • najlepiej jest wszystko co ma jakąkolwiek wartośc sprzedac, prawdziwy przemysł i fabryki kwitną w Niemczech, a dla polaków praca w Biedronce, salonie z telefonami lub odzieżowej sieciówce a w najlepszym razie na zmywaku w UK. 15% oficjalnego bezrobocia, 22% pracujących w sferze budżetowej, 2 mln ludzi na emigracji to skutek takiej właśnie polityki.

    • 12 6

  • Oby tylko nie było sytuacji, w której koszta zakupu nie dorówna kosztowi niedawnych inwestycji. (2)

    No i mam nadzieję, że właścicielem zostanie ktoś z głową na karku, kto pociągnie rozwój portu jak należy licząc na długofalowe korzyści a nie będzie tylko liczył na szybki zwrot inwestycji olewając rozwój po czym odsprzeda go po kilkunastu latach w opłakanym stanie.

    • 9 1

    • Bez obawy (1)

      Jak do tej pory, sprywatyzowane wcześniej przez gdyński port spółki portowe rozwijają się dobrze i nie pojawiły się zagrożenia, o których piszesz.
      Port dokonuje wyceny spółek przed sprzedażą i nie sprzedaje ich ze stratą. Założeniem prywatyzacji jest to, że jeżeli oferty kupna nie spełniają spodziewanego przez port zysku ze sprzedaży, to proces prywatyzacji zostaje przerwany. Już tak się zdarzyło w przeszłości.
      Inwestycje portowe dotyczą głównie infrastruktury, która nie jest sprzedawana, a jest odpłatnie udostępniana podmiotom prowadzącym działalność na terenie portu, w tym sprywatyzowanym portowym spółkom eksploatacyjnym.

      • 11 0

      • Cieszy mnie to.

        Po prostu pamiętam jak sporo spółek opchnęliśmy w naszym kraju poniżej ich wartości na przestrzeni lat (głównym powodem była wycena robiona metodologią rodem z lat 70-tych czyli wycena tylko i wyłącznie aktywów fizycznych firmy z pominięciem znaczenia strategicznego, potencjału do rozwoju, know-how itd.), stąd ta obawa.

        A że z portem w Gdyni związany w jakikolwiek sposób nie jestem, to nie posiadałem wiedzy bo ocenić jak tam wygląda sytuacja. Więc cieszą mnie dobre wieści.

        • 5 0

  • Nieprawidłowa odpowiedź w załączonej ankiecie (1)

    Porty polskie nie są prywatyzowane!

    Porty prywatyzują swoje spółki eksploatacyjne. Cała infrastruktura, w tym, grunty, pozostają własnością portów lub porty mają je w użytkowaniu wieczystym.

    • 24 0

    • a Zarządy Portów są spółkami Skarbu Państwa, więc żadna prywatyzacja im nie grozi :)

      • 3 0

  • Polska to chory kraj.Ma raka nieuleczalnego.Rząd ,korupcja i kolesiostwo. (1)

    Utrzymanie więznia 500 E miesięcznie.Płaca minimalna 300 E.
    10 mln emerytow czeka na pieniazki.

    • 19 4

    • czeka? a to ciekawe

      • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane