- 1 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (173 opinie)
- 2 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (248 opinii)
- 3 Ceny maksymalne na prąd niezgodne z prawem UE (185 opinii)
- 4 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (185 opinii)
- 5 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (8 opinii)
- 6 Vectra i Multimedia Polska - kontrola UOKiK (24 opinie)
Oferty na "Drobnicowy" i inwestor dla "Masowego". Gdyński port sprzedaje
Do 15 stycznia gdyński port czeka na oferty prywatyzacyjne dotyczące Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia, z kolei do 15 lutego przedłużono negocjacje z inwestorem zainteresowanym udziałami w Bałtyckiej Bazie Masowej. To już ostatnie spółki, dla których zarząd portu szuka właścicieli.
Dziś Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia - wbrew nazwie - poza typową drobnicą, wszedł w nową sferę działalności, czyli w ładunki masowe (węgiel, śrut i koks). - Mamy nadzieję, że dzięki temu umocnił swoją pozycję i będzie łatwiej znaleźć dla niego inwestora. BTDG to też prawie 90 proc. obsługi ro-ro, jeżeli chodzi o polskie porty - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Zainteresowanie jest spore, trzeba było nawet dodrukować memoranda. Jednak jak będzie, okaże się w połowie stycznia.
Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znaczącą drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób. - Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówi prezes Jarosiński.
Zarząd portu chce też sprzedać 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Drugim udziałowcem BBM są Zakłady Azotowe Puławy SA. - W tym przypadku mieliśmy do czynienia z prawem pierwokupu. Jednak Zakłady Azotowe Puławy nie skorzystały z takiej możliwości i musieliśmy poszukać innego nabywcy na nasze udziały - wyjaśnia Jarosiński. Transakcja miała zostać zawarta w drugiej połowie 2012 roku. Jednak na prośbę inwestora przedłużono czas negocjacji do 15 lutego tego roku. Jeśli wszystko przebiegnie bez zakłóceń, to umowa zostanie podpisana w kwietniu.
Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 r. przez Port Gdynia Holding SA oraz Zakłady Azotowe Puławy SA w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W latach 1997-1999 w ramach działalności wybudowane zostały dwa terminale przeładunkowo-składowe, jeden do obsługi ładunków masowych płynnych, drugi do obsługi ładunków masowych sypkich luzem. Terminale BBM usytuowane są w najstarszej części portu, w rejonie basenu III, przy Nabrzeżu Szwedzkim i Nabrzeżu Inżyniera Wendy.
Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia .
Miejsca
Opinie (32)
-
2013-01-03 13:06
najlepiej jest wszystko co ma jakąkolwiek wartośc sprzedac, prawdziwy przemysł i fabryki kwitną w Niemczech, a dla polaków praca w Biedronce, salonie z telefonami lub odzieżowej sieciówce a w najlepszym razie na zmywaku w UK. 15% oficjalnego bezrobocia, 22% pracujących w sferze budżetowej, 2 mln ludzi na emigracji to skutek takiej właśnie polityki.
- 12 6
-
2013-01-03 08:40
Oby tylko nie było sytuacji, w której koszta zakupu nie dorówna kosztowi niedawnych inwestycji. (2)
No i mam nadzieję, że właścicielem zostanie ktoś z głową na karku, kto pociągnie rozwój portu jak należy licząc na długofalowe korzyści a nie będzie tylko liczył na szybki zwrot inwestycji olewając rozwój po czym odsprzeda go po kilkunastu latach w opłakanym stanie.
- 9 1
-
2013-01-03 09:57
Bez obawy (1)
Jak do tej pory, sprywatyzowane wcześniej przez gdyński port spółki portowe rozwijają się dobrze i nie pojawiły się zagrożenia, o których piszesz.
Port dokonuje wyceny spółek przed sprzedażą i nie sprzedaje ich ze stratą. Założeniem prywatyzacji jest to, że jeżeli oferty kupna nie spełniają spodziewanego przez port zysku ze sprzedaży, to proces prywatyzacji zostaje przerwany. Już tak się zdarzyło w przeszłości.
Inwestycje portowe dotyczą głównie infrastruktury, która nie jest sprzedawana, a jest odpłatnie udostępniana podmiotom prowadzącym działalność na terenie portu, w tym sprywatyzowanym portowym spółkom eksploatacyjnym.- 11 0
-
2013-01-03 11:49
Cieszy mnie to.
Po prostu pamiętam jak sporo spółek opchnęliśmy w naszym kraju poniżej ich wartości na przestrzeni lat (głównym powodem była wycena robiona metodologią rodem z lat 70-tych czyli wycena tylko i wyłącznie aktywów fizycznych firmy z pominięciem znaczenia strategicznego, potencjału do rozwoju, know-how itd.), stąd ta obawa.
A że z portem w Gdyni związany w jakikolwiek sposób nie jestem, to nie posiadałem wiedzy bo ocenić jak tam wygląda sytuacja. Więc cieszą mnie dobre wieści.- 5 0
-
2013-01-03 10:40
Nieprawidłowa odpowiedź w załączonej ankiecie (1)
Porty polskie nie są prywatyzowane!
Porty prywatyzują swoje spółki eksploatacyjne. Cała infrastruktura, w tym, grunty, pozostają własnością portów lub porty mają je w użytkowaniu wieczystym.- 24 0
-
2013-01-03 11:39
a Zarządy Portów są spółkami Skarbu Państwa, więc żadna prywatyzacja im nie grozi :)
- 3 0
-
2013-01-03 10:26
Polska to chory kraj.Ma raka nieuleczalnego.Rząd ,korupcja i kolesiostwo. (1)
Utrzymanie więznia 500 E miesięcznie.Płaca minimalna 300 E.
10 mln emerytow czeka na pieniazki.- 19 4
-
2013-01-03 11:02
czeka? a to ciekawe
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.