• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręty podwodne z gdyńskiej stoczni?

Robert Kiewlicz
1 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS.

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może zostać niebawem przejęta przez zagraniczną firmę. Największą szansę ma na to francuski koncern zbrojeniowy DCNS. Rozmowy z Francuzami rozpoczęły się jeszcze w październiku ubiegłego roku. Chcą oni budować w Gdyni okręty podwodne oraz korwety.



Czy rząd powinien sprzedawać stocznię wojenną zagranicznemu koncernowi?

Negocjacje pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a DCNS (Direction des Constructions Navales Servises) mogą zakończyć się jeszcze w tym roku. Nieoficjalnie mówi się, że transakcja przejęcia przez francuski koncern udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej jest powiązana z zakupem w przyszłości przez polską marynarkę dwóch francuskich okrętów podwodnych. DCNS wykonał już audyt Stoczni Marynarki Wojennej.

- O tym, że stocznia ma być sprywatyzowana, wiadomo od 2005 roku. Jednak od tego czasu nasza sytuacja niezbyt się zmieniła - mówi Mirosław Kamieński, przewodniczący Solidarności w Stoczni Marynarki Wojennej. - Nie mamy żadnych informacji na temat negocjacji z ewentualnym inwestorem strategicznym- dodaje.

Kamieński zapowiada, że związki zawodowe nie mają zamiaru protestować przeciwko jakiemukolwiek inwestorowi. - Kapitał francuski jest jednak dyskusyjny - mówi Kamieński. - Zresztą jak każdy inny kapitał zagraniczny. Nie słyszałem, aby jakiś wielki koncern zagraniczny chętnie zostawiał swoje pieniądze w naszym kraju.

DCNS jest największym producentem uzbrojenia dla marynarki wojennej i trzecim co do wielkości koncernem zbrojeniowym na świecie. Buduje głównie okręty podwodne z napędem atomowym, lotniskowce i uzbrojenie dla jednostek wojskowych. Właścicielem 74 proc. udziałów w DCNS jest francuski skarb państwa. Resztę udziałów posiada firma Thales, która specjalizuje się w produkcji elektroniki i uzbrojenia.

SMW została skomercjalizowana w grudniu 2005 roku. Obecnie 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki posiada Agencja Rozwoju Przemysłu. Nadzór nad spółką sprawuje Ministerstwo Obrony Narodowej. Inwestorowi mają zostać sprzedane w drodze negocjacji wszystkie posiadane przez ARP akcje stoczni.

W grudniu 2009 roku gdański sąd zadecydował o tzw. upadłości układowej stoczni. Obecnie zakład ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Od września 2009 w SMW trwają zwolnienia grupowe, pracę straciło już ok. 300 osób z 1,2 tys. zatrudnionych.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • Żaden Prima Aprilis!

    Francuski DCNS rzeczywiście w zeszłym roku przedstawił stoczni swoje intencje kupna tej stoczni.Potem sprawa ucichła więc prawdopodobne jest,że obecnie rozmowy znów nabrały tempa.Mówię to jako były pracownik tejże stoczni.

    • 2 0

  • otworzyć bramy stoczni (1)

    i wpuścić złomiarzy ....

    • 4 1

    • Sorki ! Na razie musisz zadowolić się zbieraniem puszek !

      • 0 0

  • ciekawe ilu nierobów wywalą na bruk

    i tak trzymać, w państwowych firmach tylko złodziejstwo,zero ekonomii

    • 1 2

  • Urzędasy precz.

    Tak,tak wpuścić złomiarzy oni za darmo wyniosą całą stocznię na złom.Resztę zasypać ziemią urodzajną zasadzić trawę i drzewa porobić mariny i niech ludzie za darmo trzymają tam swoje łodzie dać ludziom luz i swobodę niech budują łajby i rejestrują wszystko co pływa jak w Anglii-żadnych odbiorów tylko poczta 30zł.i koniec.

    • 3 0

  • juz po stoczniach (1)

    gdynia to miasto upadle te stocznie juz zakonczyly swoja dzialalnosc

    • 3 0

    • polakom nic sie nie oplaci, dlaczego tu sie gasi swiatlo?

      • 0 0

  • CO ZA BAJKI

    okrety podwodne?? ta stocznia dzisiaj to by nie umiala zbudowac barki desantowej. a co dopiero bardziej skomplikowane okrety. to tak jak by kowal mial zbudowac komputer. ta stocznia byla stworzona do innej roli. zaplecze remontowe i servisowe mar woj.ruskom sie bardziej oplaca kupowac okrety a co dopiero polakom.tylko problem w tym ze polska marynarka to w sumie wielki caritas. nie jest przystosowana do obrony swojego wybrzeza .marzy sie naszym admiralom wielka armada a stoczni mar woj budowanie lotniskowcow i lodzi podwodnych. fajne marzenia scietej glowy

    • 2 3

  • CUD

    JAK SPRZEDAMY ZA PÓL DARMO DADZA NAM ZBUDOWAC KADŁUB./BY ZYŁO SIE LEPIEJ/ I TO BEDZIE SUKCES RZADU

    • 1 0

  • Nienawidzę związkowców z Solidarności (1)

    doją swoje przedsiębiorstwa do momentu jak upadną. Gdy już są zagrożone jadą do Wawy po kasę i robią zamieszki. Banda złodziei. Przewodniczący Solidarności w stoczni MW zarabia 12 tys i nie ma nic wspólnego z pracą stoczniowca. Wydajność pracownika w zakładzie państwowym gdzie jest "S" to jakieś 25-30%. Dla mnie to zwykłe złodziejstwo

    • 9 1

    • ZGODA !

      Ale to nie ma nic wspólnego z dawną Solidarnością,która była wspaniałym
      ruchem i dzięki Niej możemy dzisiaj swobodnie pluć,na kogo tylko chcemy.

      • 2 0

  • gdynia miastoupadle

    dlaczego gdynia upadla ?

    • 0 0

  • Zwiazkowcy do roboty!!!!!

    Ludzi z produkcji zwalniaja za przyzwoleniem SOLIDARNOSCI ,a darmozjady zwiazkowe w ilosci 6 " dzialaczy" wynagradzanych z funduszy SMW.SA maja sie dobrze i mocno trzymaja sie koryta!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane