- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (46 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (61 opinii)
- 4 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (208 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (283 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (122 opinie)
Okręty podwodne z gdyńskiej stoczni?
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może zostać niebawem przejęta przez zagraniczną firmę. Największą szansę ma na to francuski koncern zbrojeniowy DCNS. Rozmowy z Francuzami rozpoczęły się jeszcze w październiku ubiegłego roku. Chcą oni budować w Gdyni okręty podwodne oraz korwety.
- O tym, że stocznia ma być sprywatyzowana, wiadomo od 2005 roku. Jednak od tego czasu nasza sytuacja niezbyt się zmieniła - mówi Mirosław Kamieński, przewodniczący Solidarności w Stoczni Marynarki Wojennej. - Nie mamy żadnych informacji na temat negocjacji z ewentualnym inwestorem strategicznym- dodaje.
Kamieński zapowiada, że związki zawodowe nie mają zamiaru protestować przeciwko jakiemukolwiek inwestorowi. - Kapitał francuski jest jednak dyskusyjny - mówi Kamieński. - Zresztą jak każdy inny kapitał zagraniczny. Nie słyszałem, aby jakiś wielki koncern zagraniczny chętnie zostawiał swoje pieniądze w naszym kraju.
DCNS jest największym producentem uzbrojenia dla marynarki wojennej i trzecim co do wielkości koncernem zbrojeniowym na świecie. Buduje głównie okręty podwodne z napędem atomowym, lotniskowce i uzbrojenie dla jednostek wojskowych. Właścicielem 74 proc. udziałów w DCNS jest francuski skarb państwa. Resztę udziałów posiada firma Thales, która specjalizuje się w produkcji elektroniki i uzbrojenia.
SMW została skomercjalizowana w grudniu 2005 roku. Obecnie 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki posiada Agencja Rozwoju Przemysłu. Nadzór nad spółką sprawuje Ministerstwo Obrony Narodowej. Inwestorowi mają zostać sprzedane w drodze negocjacji wszystkie posiadane przez ARP akcje stoczni.
W grudniu 2009 roku gdański sąd zadecydował o tzw. upadłości układowej stoczni. Obecnie zakład ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Od września 2009 w SMW trwają zwolnienia grupowe, pracę straciło już ok. 300 osób z 1,2 tys. zatrudnionych.
Miejsca
Opinie (76) ponad 10 zablokowanych
-
2010-04-01 13:44
jak zwyklezwiązkowy POmatołek rodem z AWS zadecyduje (1)
o przyszłości stoczni!!! czyli zaorze
- 11 5
-
2010-04-02 23:08
Zgadzam się z moim przed mówcą
W jakich my czasach żyjemy, że strategicznie ważne firmy sprzedajemy za granicę i to za marne grosze!!!!!
- 0 0
-
2010-04-01 13:47
Polska nie ma okretów, tylko holowniki z karabinami maszynowymi
Większe jednostki, nie są groźniejsze od pontonu. I nie ma popytu na usługi tej stoczni? W normalnym kraju, pracowałaby pełną parą, aż każdy okręt stałby się w pełni sprawny i uzbrojony.
Nie ma co. Ten artykuł to dowcip spowodowany datą.- 6 2
-
2010-04-01 14:17
a wszyscy łykają...
... jak młode pelikany. Kalendarz spadł ze ściany?
- 5 0
-
2010-04-01 14:23
Spoko, wystarczy jedna akcja związkowców od Śniadka i Guzikiewicza
a po Francuzach nie będzie śladu
- 5 0
-
2010-04-01 14:29
Zamknąć tą stocznie- jest niereformowalna
- 2 6
-
2010-04-01 14:29
Chyba chcą budowac Kuwety a nie Korwety?
A z francuzami... to już wogóle...
- 3 0
-
2010-04-01 14:42
no taaa
toc jeszcze maja gdzies plany wojennych ubotow, ktore tam budowali. A co milionerow nie stac na prywatny okret podwodny, jakbym mial kaske to bym se zamowil.
- 3 1
-
2010-04-01 14:42
Będą dla Szkopów budować U-boty, aby
ci mieli bliżej w razie następnej wojny.
- 5 1
-
2010-04-01 14:54
to nie może być prawda - dziś 01.04 prima aprylis - znaczy żart redakcji...
- 1 2
-
2010-04-01 15:11
Pierwszy kwietnia ha ha ha !!!!!!!!
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.