• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręty podwodne z gdyńskiej stoczni?

Robert Kiewlicz
1 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS.

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może zostać niebawem przejęta przez zagraniczną firmę. Największą szansę ma na to francuski koncern zbrojeniowy DCNS. Rozmowy z Francuzami rozpoczęły się jeszcze w październiku ubiegłego roku. Chcą oni budować w Gdyni okręty podwodne oraz korwety.



Czy rząd powinien sprzedawać stocznię wojenną zagranicznemu koncernowi?

Negocjacje pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a DCNS (Direction des Constructions Navales Servises) mogą zakończyć się jeszcze w tym roku. Nieoficjalnie mówi się, że transakcja przejęcia przez francuski koncern udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej jest powiązana z zakupem w przyszłości przez polską marynarkę dwóch francuskich okrętów podwodnych. DCNS wykonał już audyt Stoczni Marynarki Wojennej.

- O tym, że stocznia ma być sprywatyzowana, wiadomo od 2005 roku. Jednak od tego czasu nasza sytuacja niezbyt się zmieniła - mówi Mirosław Kamieński, przewodniczący Solidarności w Stoczni Marynarki Wojennej. - Nie mamy żadnych informacji na temat negocjacji z ewentualnym inwestorem strategicznym- dodaje.

Kamieński zapowiada, że związki zawodowe nie mają zamiaru protestować przeciwko jakiemukolwiek inwestorowi. - Kapitał francuski jest jednak dyskusyjny - mówi Kamieński. - Zresztą jak każdy inny kapitał zagraniczny. Nie słyszałem, aby jakiś wielki koncern zagraniczny chętnie zostawiał swoje pieniądze w naszym kraju.

DCNS jest największym producentem uzbrojenia dla marynarki wojennej i trzecim co do wielkości koncernem zbrojeniowym na świecie. Buduje głównie okręty podwodne z napędem atomowym, lotniskowce i uzbrojenie dla jednostek wojskowych. Właścicielem 74 proc. udziałów w DCNS jest francuski skarb państwa. Resztę udziałów posiada firma Thales, która specjalizuje się w produkcji elektroniki i uzbrojenia.

SMW została skomercjalizowana w grudniu 2005 roku. Obecnie 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki posiada Agencja Rozwoju Przemysłu. Nadzór nad spółką sprawuje Ministerstwo Obrony Narodowej. Inwestorowi mają zostać sprzedane w drodze negocjacji wszystkie posiadane przez ARP akcje stoczni.

W grudniu 2009 roku gdański sąd zadecydował o tzw. upadłości układowej stoczni. Obecnie zakład ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Od września 2009 w SMW trwają zwolnienia grupowe, pracę straciło już ok. 300 osób z 1,2 tys. zatrudnionych.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • jak zwyklezwiązkowy POmatołek rodem z AWS zadecyduje (1)

    o przyszłości stoczni!!! czyli zaorze

    • 11 5

    • Zgadzam się z moim przed mówcą

      W jakich my czasach żyjemy, że strategicznie ważne firmy sprzedajemy za granicę i to za marne grosze!!!!!

      • 0 0

  • Polska nie ma okretów, tylko holowniki z karabinami maszynowymi

    Większe jednostki, nie są groźniejsze od pontonu. I nie ma popytu na usługi tej stoczni? W normalnym kraju, pracowałaby pełną parą, aż każdy okręt stałby się w pełni sprawny i uzbrojony.

    Nie ma co. Ten artykuł to dowcip spowodowany datą.

    • 6 2

  • a wszyscy łykają...

    ... jak młode pelikany. Kalendarz spadł ze ściany?

    • 5 0

  • Spoko, wystarczy jedna akcja związkowców od Śniadka i Guzikiewicza

    a po Francuzach nie będzie śladu

    • 5 0

  • Zamknąć tą stocznie- jest niereformowalna

    • 2 6

  • Chyba chcą budowac Kuwety a nie Korwety?

    A z francuzami... to już wogóle...

    • 3 0

  • no taaa

    toc jeszcze maja gdzies plany wojennych ubotow, ktore tam budowali. A co milionerow nie stac na prywatny okret podwodny, jakbym mial kaske to bym se zamowil.

    • 3 1

  • Będą dla Szkopów budować U-boty, aby

    ci mieli bliżej w razie następnej wojny.

    • 5 1

  • to nie może być prawda - dziś 01.04 prima aprylis - znaczy żart redakcji...

    • 1 2

  • Pierwszy kwietnia ha ha ha !!!!!!!!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane