• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręty podwodne z gdyńskiej stoczni?

Robert Kiewlicz
1 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS.

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może zostać niebawem przejęta przez zagraniczną firmę. Największą szansę ma na to francuski koncern zbrojeniowy DCNS. Rozmowy z Francuzami rozpoczęły się jeszcze w październiku ubiegłego roku. Chcą oni budować w Gdyni okręty podwodne oraz korwety.



Czy rząd powinien sprzedawać stocznię wojenną zagranicznemu koncernowi?

Negocjacje pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a DCNS (Direction des Constructions Navales Servises) mogą zakończyć się jeszcze w tym roku. Nieoficjalnie mówi się, że transakcja przejęcia przez francuski koncern udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej jest powiązana z zakupem w przyszłości przez polską marynarkę dwóch francuskich okrętów podwodnych. DCNS wykonał już audyt Stoczni Marynarki Wojennej.

- O tym, że stocznia ma być sprywatyzowana, wiadomo od 2005 roku. Jednak od tego czasu nasza sytuacja niezbyt się zmieniła - mówi Mirosław Kamieński, przewodniczący Solidarności w Stoczni Marynarki Wojennej. - Nie mamy żadnych informacji na temat negocjacji z ewentualnym inwestorem strategicznym- dodaje.

Kamieński zapowiada, że związki zawodowe nie mają zamiaru protestować przeciwko jakiemukolwiek inwestorowi. - Kapitał francuski jest jednak dyskusyjny - mówi Kamieński. - Zresztą jak każdy inny kapitał zagraniczny. Nie słyszałem, aby jakiś wielki koncern zagraniczny chętnie zostawiał swoje pieniądze w naszym kraju.

DCNS jest największym producentem uzbrojenia dla marynarki wojennej i trzecim co do wielkości koncernem zbrojeniowym na świecie. Buduje głównie okręty podwodne z napędem atomowym, lotniskowce i uzbrojenie dla jednostek wojskowych. Właścicielem 74 proc. udziałów w DCNS jest francuski skarb państwa. Resztę udziałów posiada firma Thales, która specjalizuje się w produkcji elektroniki i uzbrojenia.

SMW została skomercjalizowana w grudniu 2005 roku. Obecnie 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki posiada Agencja Rozwoju Przemysłu. Nadzór nad spółką sprawuje Ministerstwo Obrony Narodowej. Inwestorowi mają zostać sprzedane w drodze negocjacji wszystkie posiadane przez ARP akcje stoczni.

W grudniu 2009 roku gdański sąd zadecydował o tzw. upadłości układowej stoczni. Obecnie zakład ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Od września 2009 w SMW trwają zwolnienia grupowe, pracę straciło już ok. 300 osób z 1,2 tys. zatrudnionych.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • Smutny żart...

    • 3 2

  • Slyszalem (1)

    Ze beda budowac lotniskowce atomowe dla Herkulesow i F 16 a ta korweta /sam kadlub/ cudo techniki wojennej juz maja zlecenia od USA na budowe calej serii tych wspanialych okretow.

    • 1 0

    • a ja slyszalem, ze bedzie jako cel cwiczebny

      • 0 0

  • Wszyscy tylko nie Francuzi !!!!!!!!

    Oby Francuzi nie dostali stoczni w swoje ręce bo z tego nic dobrego nie wyjdzie. TP też dostali, o efekty proponuję zapytać pracowników...

    • 2 1

  • ludzie!!! TO PRIMA APRILIS!!!

    • 2 3

  • ...

    No ludzie kochani...w co wy się pakujecie z tą stocznią? Przecież sami eksperci jak pan Mirosław związkowiec mówią, że kapitał jest dyskusyjny. Pan Mirosław nie słyszał by obcy kapitał chciał inwestować a wy tu jakieś mrzonki opowiadacie o sprzedaży...
    Chociaż docenić oczywiście należy fakt, że związki nie mają zamiaru protestować. Znaczy się Pan Mirek łaskawie poświęcił inwestycję...

    Kto zostawił w tekście wypowiedzi kogo takiego? Kim jest Pan Mirosław i co on wie na temat sprzedaży firmy i "obcego" kapitału skoro przez większość czasu "...chodzi, dogląda, chwali, dobrym słowem pociesza"...czyli ogólnie nie za wiele.

    • 2 1

  • prima aprilis

    • 0 2

  • No te okręty { oczywiście atomowe !} zaczną produkować 1 kwietnia ,a już 2-go lotniskowce dla polskich jaszczembji !

    • 2 0

  • Nie ma już nic (1)

    polskiego. Rzadnych znaczących na rynku europejskim firm. Nawet handel w większości w nie polskich rękach. Zostaje nam drobnica. A i to niedługo będzie na celowniku zachodnich banków.

    Jak widać dzisiaj nie trzeba łamać granicznych szlabanów aby uczynić z innego narodu niewolników we własnym kraju.

    A podobno Polacy tacy dumni, chyba raczej durni.

    • 6 2

    • ...

      Tak Adasiu. Swego czasu pracownicy fabryk państwowych też byli dumni. W końcu to było "nasze...polskie...". I właśnie dlatego skończyło tak jak skończyło.
      Popierajcie dalej związki, interesiki, kolesiostwo, cwaniactwo i złodziejstwo. Jak się z tym uporamy to może będzie można myśleć o "suwerenności" w biznesie.

      • 3 0

  • Francuzi chcą, tyle, że bez nierobów związkowych... (2)

    Jak wygląda remont okrętu w SMW? O godzinie 0900 przychodzi kilku gości wyglądających jak kloszardzi. Pokręcą się trochę po pokładzie i znikają około 1100 na posiłek. Wracają około 1230. "Biorą się" za robotę, tyle że biegają z pustymi taczkami (brak czasu na załadowanie). A o godzinie 1500 na Śmidowicza korek od zakrętu przy murze aż do świateł. Czyli od tej 1230 pracują do 1430, bo w pół godziny muszą się przebrać i jechać do domu. Sprawdzone empirycznie.

    • 7 3

    • ... (1)

      nieważne...ważne, że to nasze... polskie... nie damy obcym...będziem bronić do końca...jeśli mamy wozić puste taczki to niech to będą polskie taczki...jeśli ktoś ma do nas dopłacać to niech to będą Polacy...nie będzie nam obcy jałmużny dawał...ot co...a jak Pan Mirosław uzna, że dany kapitał jest "dyskusyjny"...jeno krzyknie a popędzim spalić gdzieś oponę...

      • 2 0

      • ...

        i w ten sposób ciągle jesteśy w d.

        • 0 0

  • Haha ,dobry dowcip na 1 Kwietnia !!!!

    Nie łudźmy się UE już zdecydowała o likwidacji polskiego przemysłu stoczniowego.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane