• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręty podwodne z gdyńskiej stoczni?

Robert Kiewlicz
1 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może trafić w ręce francuskiego, państwowego giganta zbrojeniowego - koncernu DCNS.

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może zostać niebawem przejęta przez zagraniczną firmę. Największą szansę ma na to francuski koncern zbrojeniowy DCNS. Rozmowy z Francuzami rozpoczęły się jeszcze w październiku ubiegłego roku. Chcą oni budować w Gdyni okręty podwodne oraz korwety.



Czy rząd powinien sprzedawać stocznię wojenną zagranicznemu koncernowi?

Negocjacje pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a DCNS (Direction des Constructions Navales Servises) mogą zakończyć się jeszcze w tym roku. Nieoficjalnie mówi się, że transakcja przejęcia przez francuski koncern udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej jest powiązana z zakupem w przyszłości przez polską marynarkę dwóch francuskich okrętów podwodnych. DCNS wykonał już audyt Stoczni Marynarki Wojennej.

- O tym, że stocznia ma być sprywatyzowana, wiadomo od 2005 roku. Jednak od tego czasu nasza sytuacja niezbyt się zmieniła - mówi Mirosław Kamieński, przewodniczący Solidarności w Stoczni Marynarki Wojennej. - Nie mamy żadnych informacji na temat negocjacji z ewentualnym inwestorem strategicznym- dodaje.

Kamieński zapowiada, że związki zawodowe nie mają zamiaru protestować przeciwko jakiemukolwiek inwestorowi. - Kapitał francuski jest jednak dyskusyjny - mówi Kamieński. - Zresztą jak każdy inny kapitał zagraniczny. Nie słyszałem, aby jakiś wielki koncern zagraniczny chętnie zostawiał swoje pieniądze w naszym kraju.

DCNS jest największym producentem uzbrojenia dla marynarki wojennej i trzecim co do wielkości koncernem zbrojeniowym na świecie. Buduje głównie okręty podwodne z napędem atomowym, lotniskowce i uzbrojenie dla jednostek wojskowych. Właścicielem 74 proc. udziałów w DCNS jest francuski skarb państwa. Resztę udziałów posiada firma Thales, która specjalizuje się w produkcji elektroniki i uzbrojenia.

SMW została skomercjalizowana w grudniu 2005 roku. Obecnie 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki posiada Agencja Rozwoju Przemysłu. Nadzór nad spółką sprawuje Ministerstwo Obrony Narodowej. Inwestorowi mają zostać sprzedane w drodze negocjacji wszystkie posiadane przez ARP akcje stoczni.

W grudniu 2009 roku gdański sąd zadecydował o tzw. upadłości układowej stoczni. Obecnie zakład ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Od września 2009 w SMW trwają zwolnienia grupowe, pracę straciło już ok. 300 osób z 1,2 tys. zatrudnionych.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • Platforma.

    74 proc. udziałów w DCNS jest francuski skarb państwa. Resztę udziałów posiada firma Thales.I wszystko jasne im się opłaca -nam nie.Francja i Niemcy pogrzebią nasz przemysł stoczniowy.Brawo Platforma oby tak dalej....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane