• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olechnowicz: Boję się degradacji Orlenu i likwidacji Lotosu

Robert Kiewlicz
9 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Konferencja "Ryzyka i konsekwencje podziału oraz sprzedaży Grupy Lotos. Perspektywa Ekonomiczno-Społeczna" odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim.
  • Paweł Olechnowicz, były prezes Grupy Lotos
  • Prof. Dariusz Filar, Uniwersytet Gdański

- Obawiam się degradacji Orlenu i likwidacji Lotosu - mówił podczas konferencji "Ryzyka i konsekwencje podziału oraz sprzedaży Grupy Lotos. Perspektywa Ekonomiczno-Społeczna" Paweł Olechnowicz, były prezes Grupy Lotos. Podczas wydarzenia, które odbyło się na Uniwersytecie Gdańskim, dyskutowano o skutkach przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen i wpływie tej transakcji na perspektywy rozwoju Pomorza. Organizatorami wydarzenia oprócz UG był Pomorski Instytut Naukowy oraz Sejmik Województwa Pomorskiego.



Wyniki finansowe Lotosu za 2021 r. Zysk netto wyniósł 3,21 mld zł



Czy uważasz, że wojna na Ukrainie zmieni podejście do sprzedaży Lotosu?

- Nazywają to przejęciem, fuzją, a ja nazywam to parcelacją i wyprzedażą polskich aktywów Grupy Lotos. Aby spełnić warunki Komisji Europejskiej, Orlen zaproponował podział Lotosu pomiędzy cztery podmioty: Saudi Aramco, MOL, Unimot i Orlen - mówił Paweł Olechnowicz, były prezes Grupy Lotos. - Ciekawym jest, dlaczego Orlen, który chce się tak silnie rozwijać w branży petrochemicznej, nie zaproponował Saudi Aramco wejścia do swojego koncernu. Tylko zaprosił na Pomorze i zaproponował przejęcie jedynie 30 proc. udziałów w rafinerii gdańskiej - najnowocześniejszej technologicznie rafinerii na świecie. Saudi płaci za te 30 proc. 1,15 mld zł, a w samą rafinerię było w ostatnich latach włożone ponad 10 mld zł.

Przechodzimy z monopolu rosyjskiego do arabskiego



Jak stwierdził Olechnowicz, w umowie dotyczącej transakcji przejęcia ma być też zapis, że Saudi Aramco ma wyłączność w procesach decyzyjnych i zarządzania rafinerią.

- Jaka w tym jest rola 70 proc. udziałowca, jakim jest Orlen? Mają udział w 50 proc. zysku i zgadzają się na wszystko, co zaproponują Saudowie. Dodatkowo zmienia się dostawcę z rosyjskiego na arabskiego. Kontrakt podpisany na 10 lat z Saudi Aramco. Przechodzimy z jednego monopolu w drugi. Trudno tu mówić o dywersyfikacji. To jest degradacja Orlenu i likwidacja Lotosu - stwierdził Olechnowicz.

Pierwszy tankowiec z ropą od Saudi Aramco w Naftoporcie



- Od dłuższego czasu słyszymy o budowie potężnego multienergetycznego koncernu. Jako teoretyk zaczynam na to patrzeć w sposób, który prowadzi mnie do powzięcia szeregu wątpliwości - twierdził prof. Dariusz Filar, Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny. - Kapitalizacja Lotosu to 2,6 mld dolarów, Orlenu 7,8 mld dolarów, natomiast Shella to ponad 200 mld dolarów. Natomiast Saudi Aramco to 2,3 bln dolarów. Mówienie o tym, że łączenie Lotosu i Orlenu to budowa potężnego koncernu, który zatrzęsie Europą, jest co najmniej na wyrost.
Prof. Filar porównał też przychody ze sprzedaży polskich i zagranicznych koncernów naftowych.

- Przychody ze sprzedaży Lotosu i Olrenu to łącznie ok. 40 mld dolarów, natomiast Saudi Aramco to ponad 400 mld dolarów. Znów mamy rażącą dysproporcję. Podobne obserwacje mamy, jeśli chodzi o zysk netto. Saudi Aramco to ponad 100 mld zysku netto - mówił prof. Filar.

Saudi Aramco przejmuje kolejne rafinerie na świecie



Filar zwrócił też uwagę na strategię Saudi Aramco, w której koncern zaznacza, że "projektuje i kształtuje swój system działań rafinacyjnych w celu optymalizacji produkcji wykorzystującej ropę naftową, co pozwala na obniżenie kosztów łańcucha dostaw i poprawę efektywności operacyjnej procesów rafinacyjnych oraz dostarczenie produktów rafinacji końcowym klientom".

Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem



- Co to oznacza, jeśli przełożymy to na praktyczne zachowania tej firmy? - pytał prof. Filar. - Saudi Aramco konsekwentnie przejmuje kolejne rafinerie na świecie. To jest Port Arthur Refinery w Stanach Zjednoczonych - gdzie doszli już do 100 proc. własności, dwie rafinerie w Korei Południowej, rafineria w Japonii, i rafineria w Malezji. W całej tej operacji tym, który realizuje swoją strategię, jest właśnie Saudi Aramco. Oni kupują sobie kolejny zakład do swojego łańcucha rafinerii rozrzuconych po świecie. Cena, którą zapłaci za udziały w rafinerii gdańskiej Saudi Aramco, to ok. 290 mln dolarów. To jedna trzecia dziennych przychodów tego koncernu, względnie niespełna jednodniowy zysk. Jeśli ten inwestor dokonuje inwestycji przy takich przychodach i zyskach, to proszę mnie nie przekonywać, że będzie w Lotos wkładał cały swój wysiłek i firmę rozwijał.

Czy region straci na fuzji?



- Z punktu widzenia regionu niepowetowaną stratą będzie, jeśli straci on centralę spółki takiej jak Lotos - mówiła prof. Elżbieta Wojnicka-Sycz, Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania. - Miasta na prawach powiatu mają 8,11 proc. udziału w CIT, natomiast województwo 14,75 proc. Wpływy województwa pomorskiego do budżetu z CIT od Lotosu to ok. 183 mln zł w 2021 r. Wpływ do budżetów lokalnych to także wpływy z PIT. W tej kwestii zależy, ile miejsc pracy zostanie po fuzji w regionie.

Głosować przeciwko fuzji Lotosu z PKN Orlen - twierdzi analityk DM BOŚ



- Decyzja o fuzji jest zła i ekonomicznie nieuzasadniona, szkodliwa dla polskiego rynku paliw. Gdy piastowałem funkcję ministra gospodarki, to nigdy bym się nie zgodził na takie rozwiązanie z powodu naruszenia żelaznych zasad konkurencji, które na lokalnym rynku paliw płynnych powinny funkcjonować. Łączenie Lotosu i Orlenu dowodzi tego, że rząd nie bierze pod uwagę stanowiska Urzędu Kontroli Konkurencji i Konsumentów, który wykazuje się od długiego czasu całkowitą biernością - mówił Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki. - Powinnością państwa jest skupienie się na regulacjach wspierających wzrost gospodarczy, natomiast nie zastępowanie tych regulacji prymitywnymi narzędziami polityki właścicielskiej. Obsadzanie swoimi ludźmi zarządów spółek i wydawanie im poleceń, które wydają się dyletantom ekonomicznym racjonalne z punktu widzenia chwilowych potrzeb politycznych.

Orlen zapewnia, że nie ma planów dalszej sprzedaży rafinerii



Orlen zapewnia, że nie utraci kontroli nad Lotosem i będzie dalej nim zarządzał.
 

Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu



- W ramach realizacji środków zaradczych w związku z fuzją PKN Orlen i Grupy Lotos, wynegocjowanych z Komisją Europejską, PKN Orlen zachowa 70 proc. udziałów w rafinerii w Gdańsku i będzie mógł nią skutecznie zarządzać, posiadając pełną kontrolę nad realizowanymi tam procesami - czytamy w stanowisku przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Nie jest więc prawdą, że koncern Saudi Aramco, jako mniejszościowy udziałowiec rafinerii w Gdańsku, będzie miał decydujący głos. Zgodnie ze standardami funkcjonowania umów JV w kluczowych decyzjach spółki powinny dojść do porozumienia. Tak to funkcjonuje we wszystkich tego typu strukturach na całym świecie. Nazywanie powszechnie obowiązujących prawnie mechanizmów "prawem weta" jest nadużyciem i celową próbą dyskredytacji kluczowego dla dalszego rozwoju obu firm i polskiej gospodarki procesu.

Będą saudyjskie inwestycje w Gdańsku?



Płocki koncern zapewnia też, że nie ma żadnych planów dalszej sprzedaży połączonego podmiotu.

BCC chce kontroli NIK w sprawie przejęcia Lotosu



- Przypominamy także, że kluczowe dla przeprowadzenia połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos jest nawiązanie współpracy z Saudi Aramco, największym na świecie producentem ropy naftowej i globalnym liderem branży petrochemicznej, w zakresie zwiększenia dostaw od tego producenta do 20 mln ton ropy rocznie. Nieodłącznym elementem tej współpracy są również porozumienia dotyczące wspólnych projektów w obszarze petrochemii oraz badań i rozwoju, wspierające długofalowy rozwój technologiczny gdańskiej rafinerii - czytamy dalej. - Oznacza to również nowe wspólne inwestycje w przyszłości. Obecnie Lotos opiera swoją działalność tylko na segmencie rafineryjnym, który będzie narażony na skutki transformacji energetycznej w najbliższych latach. Od 2008 r. w Europie zamkniętych zostało ok. 30 rafinerii, a w kolejnych już planuje się wstrzymanie prac. Włączenie Lotosu w struktury Orlenu, posiadającego już rozbudowany segment petrochemiczny, i strategiczna współpraca z Saudi Aramco daje ogromną szansę na rozwój gdańskiego zakładu.

Miejsca

Opinie (270) ponad 50 zablokowanych

  • Degradacja i straty to były za Peło

    Gdzie byliście jak Paweł.A GPEC op....

    • 10 2

  • kto jak kto

    kto jak kto ale ten pan lotos traktował jak prywatny folwark ! następcy również wsadzali swoich-nikt zewnątrz nie miał tam prawa wejść-a teraz jak nie mają wpływu na ten folwark to użalają się na lewo i na prawo

    • 11 3

  • Byly prezesik uzala sie ze juz odcieli go od kasy (2)

    Ciekawość ile odprawy dostał...

    • 23 6

    • W sedno

      • 3 3

    • zapytaj morawieckiego ile kasy przytulił jak jego bank frankowe kredyty sprzedawał , jak za waszą kasę kupował grunty od kościoła

      • 4 8

  • (3)

    Niestety, pod rządami formacji, która na nieszczęście dziś sprawuje władzę, możemy się spodziewać więcej takich spektakularnych upadków. Dowiedli już nie raz że z ekonomią im nie po drodze i nie pomogą tu żadne "plusy" i kolejne akcje zakupu głosów, niezbyt rozgarniętych wyborców. Na pocieszenie fakt że to nie oni zapłacą; to my wszyscy będziemy musieli zrobić. Miła perspektywa dla naszych wnuków, prawda?

    • 5 12

    • Słaba pamięć? (2)

      Na tle poprzedników, obecnie rządzący są wręcz znakomici. Liczby nie kłamią.

      • 5 2

      • (1)

        ile wynosi dziś dług publiczny a ile wynosił kiedy objęli rządy ? Ile miliardów dostaliśmy z UE z pieniędzy które normalnie by się nam należały gdybyśmy przestrzegali prawa unijnego , ile milionów kary już zapłaciliśmy za nieprzestrzeganie tego prawa. Liczby nie kłamią.

        • 1 3

        • W Unii Najlepiej zaciągać kredyty

          Żeby to Niemcy mogły sobie kupić np. żelazną kopułę. Zabawne ,że Izrael to właśnie Niemcom daje tę broń a Polacy pozostają zdemilitaryzowani . Polacy ratują Ukraińców. A Amerykanie obstawiają swoje wojsko swoimi Patriotami. I na pewno mają plan jak w razie czego sprawnie zrobić odwrót tak jak z Wietnamu czy Afganistanu.

          • 5 0

  • (1)

    Jeżeli nie będzie prezesem p. Olechnowicz to jestem o losy Lotosu spokojny

    • 12 5

    • Ważny jest twój spokój ale dlaczego tak cię przeraża powrót tego który przez 14 lat zarządzał z powodzeniem rafinerią ?

      • 4 4

  • Miałem nie pisać, ale napiszę, bo mnie to denerwuje. (7)

    Zauważcie kto tam przyszedł. Zero młodych, ambitnych i zdolnych.
    Normalnie "grupa zamknięta" się zrobiła w pewnych kręgach, którzy "myślą, że myślą, że są mądrzy"

    • 72 8

    • (4)

      Dokładnie,zabrakło jeszcze Lewandowskiego,Sikorskiego i Tuska.

      • 22 3

      • (1)

        A Wałęsa gdzie

        • 14 0

        • W Bieszczadach

          • 2 0

      • Kazdemu z tych panow moglbys co najwyzej buty (1)

        wypastowac

        • 5 22

        • Oni pastują tym z Berlina, więc zamilcz.

          • 19 3

    • Mieli zaprosić gimnazjalistów

      Czy trochę bardziej wyrośniętych ekspertów z konfederacji?

      • 3 0

    • A Ty jesteś taki "samomądry", samoukiem jesteś ?

      W swojej Zawodówce byście to przy browarze rozpracowali w godzinę?

      Sorry, ale tak dużą fuzję wolę powierzyć fachowcom - Kadra naukowa oraz Olechnowicz jest jednymi z nich.

      • 2 7

  • Kto to olechnowicz...?? (2)

    ... to ten totalny zdrajca Polski co platformę zakładał????

    • 14 4

    • No widzisz jak to nienawiść zaślepia,,,, a może ty nie stąd?! Platformę to Andrzej Olechowski zakładał a Paweł Olechnowicz był 14 lat prezesem rafinerii Lotos .To dwie różne osoby!!! Ja wiem że język polski to trudny język i nie piszę się tu cyrylicą ale jak już coś piszesz to sprawdź . Mnie też mylą się te wasze nazwiska Vladimir Vadimirowicz jakiś tam . To jednak by mnie nie zdziwiło bo zawsze znajdzie się jakiś niedouczony albo agent ale jest was więcej widząc po poparciu twoich wypocin i to mnie już martwi

      • 1 3

    • co platformę zakładał

      Olechowski, z wywiadu gospodarczego komuchów, a ten, to tłusty kot na straży kasy PO, do tego służył im Lotos, tylko dla swoich. Fabryka "lodów".

      • 4 0

  • (3)

    Pan Olechnowicz tyle się nachapal. I. Ma czelność zabierać głos w tej sprawie ręce.

    • 46 17

    • W sedno (1)

      • 6 5

      • Jeżeli 14 lat kierował rafinerią to chyba znaczy że był dobrym menagerem , złego by nie trzymali ? 14 lat a nie jak teraz co pół roku wymieniają prezesów . Nie uważasz że mam rację ?

        • 4 0

    • Olechnowicz 14 lat prezesem i wtedy Lotos zawsze był na plusie , teraz co 3 miesiące wymiana jednego pisowskiego na drugiego pisowskiego prezesa . O co chodzi ? Jeżeli nie chodzi tylko wielkie odprawy to może świadczy o tym że ławka fachowych kadr bardzo krótką

      • 5 3

  • Chodzi tylko o arabską ropę

    Jak widać Saudi nie wystarczy przeciętny zysk . To znaczy Polacy poniosą wszystkie koszty związane z rozwojem i inwestycjami ( jak wymieniono wyżej ostatnio to było 10 mld) a Arabowie zgarną maksymalny zysk za swoją ropę tylko w imię dywersyfikacji co ma rzekomo zapewnić bezpieczeństwo przed rozszalałymi z gniewu Rosjanami . Modlić się tylko żeby ta obrona nie była równie skuteczna co we wschodniej Ukrainie .

    • 4 3

  • Ciekawe czy gdyby mu nowy rzad zaoferowal powrot (1)

    Juz nawet bez znaczenia jaki, to czy p Olechnowicz by sie skusil naprawic ten bajzl

    • 6 4

    • A co tu mozna jeszcze naprawiac jak sprzedane czytaj rozkradzione przez urzednikow pisu?

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane