• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PG Eksploatacja: Port Gdański odpiera zarzuty związkowców

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:45 (1 marca 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego. Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego.

Sytuacja spółki PGE jest stabilna, dysponuje ona "solidnymi zasobami finansowymi", spadek przeładunków to zaniedbania poprzedników, ale już udało się go zatrzymać, a przed spółką rok inwestycji - tak w skrócie można streścić oświadczenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, które wydano po ujawnieniu listu związkowców z Portu Gdańskiego Eksploatacji, który wysłali do pani premier i prezesa PiS. Trochę trzeba było na nie poczekać, ale czy usatysfakcjonuje załogę?



Aktualizacja godz. 8:45 Jak widać list związkowców odniósł skutek, bo okazuje się, że resort gospodarki morskiej zajął się sprawą PG Eksploatacji. Do gry wraca PKP CargoWęglokoks, czyli firmy, które 2014 roku starały się już o PGE, ale wówczas wybrano ofertę Mariner Capital Limited. Potem, jak mówi się nieoficjalnie, właśnie ich zakulisowe działania spowodowały wycofanie się Skarbu Państwa z tej sprzedaży. Sprawa z powództwa maltańskiej spółki jest w sądzie. Mówiło się, że w ostatnim czasie próbowano porozumieć się z Mariner Capital Limited, proponując współpracę właśnie z PKP Cargo. Teraz okazuje się, że PKP Cargo i Węglokoks wracają do gry, ale w innej formule. Obie firmy mają powołać spółkę celową, która ma przejąć PGE. Pod uwagę brany jest nie tyle zakup, ile wniesienie do spółki celowej aportem przez Skarb Państwa. Sprawa ma się rozstrzygnąć w ciągu kilku miesięcy.

***
Przypomnijmy. Na początku lutego dwa związki zawodowe reprezentujące załogę spółki Port Gdański Eksploatacja, należącej do Portu Gdańsk, napisały wspólny list do premier Beaty Szydło i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o podjęcie działań, które uratują przedsiębiorstwo. Podwyższenie stawek dzierżawy, które miał ponosić nowy właściciel spółki, a potem wstrzymanie sprzedaży spółki, które skutkowało sprawą w sądzie, a przede wszystkim brak rozstrzygnięć w sprawie przyszłości PGE, zdaniem związków prowadzi do pogorszenia wyników spółki. List podpisali przedstawiciele zarówno Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdański Eksploatacja, jak i NSZZ Solidarność w PGE.

Czytaj też: Wrze w PG Eksploatacja. Związkowcy piszą do pani premier i prezesa PiS

O sprawie informowaliśmy 13 lutego. Przed publikacja poprosiliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk o ustosunkowanie się do sprawy. Na odpowiedź trzeba było trochę poczekać, ale jest. Czego możemy się z niej dowiedzieć? Przede wszystkim ZMPG odrzuca całkowicie zarzuty dotyczące sytuacji ekonomicznej i prawnej PGE przedstawionej w liście związkowców.

- Od momentu powołania obecny Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, realizując nadzór właścicielski, podejmuje działania porządkujące sytuację w PGE oraz działania naprawcze w związku z zaniedbaniami poprzedników, które hamowały rozwój spółki PGE. Wskaźniki struktury majątkowej i kapitałowej PGE pokazują, że spółka dysponuje stale znacznym kapitałem własnym. Ponadprzeciętne wskaźniki płynności świadczą o tym, że PGE posiada solidne zasoby finansowe. Konieczność tworzenia nowych umów dzierżawy wynikała z prowadzonego procesu sprzedaży akcji Spółki PGE, których właścicielem jest Spółka ZMPG. Podwyższenie czynszu za dzierżawę nieruchomości przez PGE w 2014 r. miało także służyć uniknięciu naruszenia prawa Unii Europejskiej o zastosowaniu niedozwolonej pomocy publicznej. Zarzut o wyłączeniu z umowy dzierżawy terenu o powierzchni około 12 ha wynika jedynie z domysłów. W rzeczywistości zarządy ZMPG i PGE zawarły wstępne, ustne, porozumienie o wyłączeniu tego terenu z opłat - nie z przedmiotu dzierżawy - na czas inwestycji prowadzonych na nim przez ZMPG - czytamy w oświadczeniu.
Według związkowców nie było potrzeby podnoszenia stawek, bo wciąż obowiązywała umowa, która ustalała ich wysokość do 2022 roku. Poza tym, można było nowe stawki uruchomić dopiero po procesie sprzedaży. A skoro do niego nie doszło, to mogły pozostać niezmienione. Co do zasobów związkowcy są zgodni. Twierdzą jednak, że dziś spółka "przejada" to, co zarobiono wcześniej. Gorzej jest z bieżącymi wynikami. Według związkowców strata na działalności za rok 2016 wynosi blisko 6-7 mln zł, w roku 2015 w wyniosła 1,5 mln zł, chociaż w latach 2005-2014 rok w rok spółka generowała zyski (najwyższy w 2011 roku - 11 mln zł).

- Analiza ekonomiczna pokazuje, że na wyniki PGE w największym stopniu ma wpływ ilość przeładowywanych towarów, co wiąże się z pozyskiwaniem nowych kontrahentów. Zaniedbania poprzedników w tej dziedzinie, jak również brak planu rozwoju i inwestycji mimo posiadania znacznych środków finansowych, doprowadziły począwszy od 2014 r. do spadku przeładunków o blisko 1 mln ton i obrotów o ponad 11 mln zł - czytamy dalej w oświadczeniu. - Obecny Zarząd zatrzymał proces degradacji Spółki, niszczenia jej stanu posiadania i obniżania potencjału. PGE podejmuje aktywne działania na rzecz rozwoju działu handlowego oraz prowadzi zakupy inwestycyjne, które w roku 2017 będą jednymi z największych w historii firmy. Równolegle ZMPG realizuje największy od lat projekt inwestycyjny w porcie wewnętrznym polegający na przebudowie nabrzeży oraz pogłębieniu toru wodnego. Autorzy pisma utrzymują, że ważna jest dla nich ochrona polskich portów i stoczni. Obecny Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje taką właśnie politykę, zadeklarowaną przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Przeprowadzone analizy ekonomiczne upewniają nas, że zastosowane działania zaradcze wprowadzają Spółkę na tory stabilnego wzrostu.
Na koniec władze portu podkreślają, że zarzuty zawarte w liście otwartym są całkowicie nieuzasadnione, a publiczne ich formułowanie i rozpowszechnianie szkodzi spółce Port Gdańsk Eksploatacja, jej pracownikom, a także ZMPG. Poinformowano także, że ZMPG prowadzi szczegółową komunikację z panią premier oraz ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej reprezentującym właściciela, czyli Skarb Państwa. Jest również w stałym kontakcie z Radą Nadzorczą.

Czytaj też: Maltańska spółka pozwała gdański port. Sprzedaż PGE zamrożona


A sprzedaż spółki?

- Proces sprzedaży akcji PGE nie został wstrzymany. Zgodnie z ustawą o portach i przystaniach ZMPG ma obowiązek zbycia akcji i będzie chciał ten obowiązek wypełnić. Postępowanie sądowe z powództwa Mariner Capital Limited przeciwko ZMPG, którego przedmiotem jest zawarcie umowy przyrzeczonej sprzedaży akcji PGE, nie zostało jeszcze prawomocnie zakończone. ZMPG ani żaden podmiot nie ma możliwości wpływu zarówno na szybkość zakończenia toczącego się postępowania sądowego, a tym bardziej na jego wynik - czytamy w oświadczeniu.

Miejsca

Opinie (58) 3 zablokowane

  • Tylko kto by kupił spółkę z umowami do 2022 roku !! (2)

    Przecież na tych terenach o wartości spółki decyduje długość kontraktu z portem. Bez działki i nabrzeża nie ma przeładunku, wiec aby uzyskać jak najwiecej ze sprzedaży takiego podmiotu jak PGE trzeba mieć jak najdłuższa umowę. Proste.

    • 17 3

    • Długość kontraktu i wysokość dzierżawy powinna być podpisana po kupnie spółki,nie uważasz? (1)

      tam wysokość dzierżaw była ustalona do 2022 roku,nie zmienia się zasad w trakcie trwania umowy....

      • 1 0

      • Nie znasz prawa kolego i to od razu widać w Twojej wypowiedzi. Przeczytaj tekst o niedozwolonej pomocy publicznej. Łatwo kłapać, bez znajomości konsekwencji.

        • 1 1

  • Paniska (2)

    A Ci nowi to w ogóle mają czas pracować. Przybywają na 09, a o 15 czuć tylko spaliny ich samochodów.Zero zaangażowania i wiedzy oczywiście + zaufana świta, która nie da sobie nic powiedzieć. Pany kurna mać.

    • 11 1

    • a co poniektórzy wszystkie piątki mieli wolne bo mają inne zajęcia....

      • 8 0

    • Prawda

      Przepracowałam w porcie gdańskim 32 lata. Żeby dobrze zarządzać portem to trzeba go czuć, trzeba widzieć jego potrzeby i braki. A cóż mogą zrobić w nim ludzie którzy nigdy nie widzieli kanału, nabrzeża albo i nawet tak dużej wody.. Ostatnio portem zarządzają prawnicy, ekonomiści a nawet aptekarze. I cóż można od nich wymagać? A przede wszystkim od tego rządu, który na tak odpowiedzialne stołki wsadza same osoby nie znające się na gospodarce morskiej.

      • 10 2

  • W innych spółkach portowych też jest nie wesoło

    • 4 4

  • wiosna, na zieloną trawke towarzystwo (1)

    Jeszcze więcej misiewiczów do pge i firma zakwitnie. A związkom nie przeszkadza przyrost kadry co pensje lubi brać a robić nic nie umie?. Popieranie ich dalej to wszyscy równo na zielonej trawie wyglądujęcie! !

    • 13 4

    • No tak słynny Pan M. z dużą teczką.

      • 5 0

  • pge (2)

    Poprzednicy wygenerowali nadwyżki, to zasługa obecnego zarządu,spadki przeładunku po roku zarządzania,to wina poprzedników,stabilność finansowa też dzięki obecnej ekipie mimo strat,no mistrzostwo świata w wykonaniu ekipy z PiS-u
    Ekonomi to chyba w ZSRR się uczyli.
    Co do zarządu Portu czym więcej terenów PGE oddawała tym stawki za pozostały teren rosły,no bo kasa za tereny musi się zgadzać.
    za komuny Zarząd Portu mieścił się w jednym budynku,teraz potrzebne są dwa budynki i dodatkowo dobudowano piętro w każdym budynku,pracowników ZPG przybywa to trzeba kosić jeleni ile się da.
    Można by książkę napisać o tym co dzieje się ZMPG i PGE

    • 19 1

    • Tak w Zarządzie Portu wszyscy pracownicy maja się świetnie, rozrastają się biura, a w każdym pokoju po kilka babeczek siedzi i zawija swoje sreberka tylko ciołki nie za taką kasę co wy musicie ciężko pracować na zimnie i na zmianach po nocach. Te paniusie z Portu mają bez wysiłku więcej od Was.

      • 6 1

    • Brawo

      Bo to jest ekonomia prawnicza w wykonaniu ZMPG. Szukać winnych tylko nie ja.

      • 5 0

  • zmpg

    Co na to Rada zmpg do dymisji !

    • 8 1

  • w Gdyni spadek przeładunkow i upadek portu, szykowane zwolnienia nikomu nie przeszkadzają (9)

    Nie protestują nie piszą do rządu. .

    • 23 9

    • Przepraszam, czy ty czytałeś bilans i wyniki portu w Gdyni za 2016 rok?? Bo gadasz głupoty gdański trollciu. (2)

      Jeden komentarz, a tyle kłamstw i opowiadanie farmazonów.

      • 3 4

      • Do Gdańska mi daleko ale wyniki w spólce były zawsze dobre

        Szkoda tylko że wykwalifikowani pracownicy tego nie odczuli tylko co kwartał znikają z listy pracowników.

        • 3 0

      • Ile i jakich kłamstw się w tym komentarzu dopatrzyłeś ?

        Wszyscy jesteśmy ciekawi, bo samo stwierdzenie że ktoś kłamie, chyba nie wystarcz. Oświeć więc nas ilu ludzi w porcie zostało zwolnionych i w jakich okresach - tylko błagam - konkretnie !

        • 3 2

    • (4)

      A konkretnie to gdzie te zwolnienia w Gdyni, podaj nazwę spółki

      • 6 1

      • OT Port Gdynia (1)

        Co kwartał jest zwalnianych po ok 30 osób i nie patrzą czy coś potrafisz liczy się czysty rachunek ekonomiczny. Ale spokojnie czerwone dinozaury się nadal trzymają:)

        • 3 4

        • te czerwone to OPZZ z Jarosińskim w zarządzie związku

          • 5 4

      • Na bank już niebawem w BCT, w spółkach portowych też już nerwowo - ludzie zdezorientowani, wystraszeni.. (1)

        • 4 3

        • Co tak słabo z tymi minusami ?

          Zaczyna brakować wiernych wyznawców zarządu ? Tak, tak prezesie - nawet najwierniejsi operatorzy zaczynają się zastanawiać, czy warto robić z siebie idiotów za te scyzoryki (kiedyś mieli zgoła inny stosunek i do pana i do siebie - ale to było kiedyś - za czasów kopertowych premii).

          • 5 1

    • Bo w Gdyni ludzie chyba lubią być mamieni różnymi bzdetami.

      Prosty przykład - gdyński terminal BCT. Prezes BCTu najpierw uspokajał załogę, mówiąc o połączeniu a przedstawiciel BCTu coś tam marudził na 3city, że z sąsiednim terminalem na zasadzie 50/50. Niestety, w tym samym czasie z wypowiedzi nowego prezesa zarządu gdyńskiego portu wyraźnie wynikało, że nie chodzi o połączenie na zasadach 50/50, bo będzie jeden właściciel. Co ważne - BCTowi dzierżawa terenu kończy się lada moment a chiński terminal z naprzeciwka ma dzierżawę na 99 lat - więc jak myślicie, kto będzie tym jednym właścicielem ?
      A teraz prezes BCTu już nic nikomu nie mówi, ludzie potulnie czekają na to co będzie - a że miło nie będzie, to już chyba do nich dociera.

      • 6 3

  • Przecież to jest obłuda i dezinformacja z strony ZMPG SA ponieważ przeładunki są na podobnym poziomie co bez problemu można wyczytać z wcześniejszych informacji podawanych na łamach chociażby portalu trójmiasto. Tylko nikt nie napisał że poprzedni zarząd PGE zakupił kilka nowych sprzętów. A co do umowy cen za dzierżawę dziwię się że prawnicy dopuścili do takiej umowy bez parafowania do poprzednich stawek jeśli umowa sprzedaży nie dojdzie do etapu finalnego.
    Dobrze że jeszcze mają zyski z ubiegłych lat bo staliby na krawędzi bankructwa i kilkaset ludzi na bruk i jeden z większych operatorów w Porcie Gdańskim przestał by istnieć.
    Dobra Zmiana- Dobry kamuflaż!!!

    • 24 4

  • Zdjęcie

    Nie ma co zdjęcie z lat 90.... Załadunek siarczanu na statek. Niestety zostaliśmy w tych latach. Wszyscy obiecują i....NIC

    • 18 1

  • (1)

    Niedawno pisano że w porcie Gdańsk są rekordowe przeładunku a teraz piszę się ze jest spadek przeladunkow
    Kto tu kłamie

    • 21 7

    • Akurat w tym wypadku nikt, oba twierdzenia są prawdziwe

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane