• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • OK, skoro państwo polskie zamierza przeznaczyć na ten projekt grube miliardy, to skąd w ogóle pomysł

    na budowę portu zewnętrznego w Gdyni finansowanego rzekomo przez sam Port i nie znanego jeszcze (bo nie istniejącego) inwestora zewnętrznego???
    Następne gruszki na wierzbie obiecywane przez gdyńskie władze i Port Gdynia?

    I jak ma się do tego unijna zasada walki z "nieuczciwą konkurencją" tak sprawnie uruchomiona przy okazji próby otwarcia portu lotniczego w Kosakowie?

    • 3 0

  • (4)

    Naprawdę szybko wszystko budują prom ze Szczecina już pływa port gazowy w Świnoujściu rozbudowany lotnisko Radomskie funkcjonuje Wisloujscie przkopane i statki pływają teraz rozbudowa portu w Gdańsku naprawdę wirtuozi niech Europa i świat się uczy od nas

    • 83 21

    • Ciepła woda w kranie (1)

      jest najważniejsza !

      • 3 2

      • Jeśli muszę wybierać między ciepłą wodą w kranie, a brakiem jakiejkolwiek wody to tak

        Panie Kibicu (zastanawiające jest to, że to jest najważniejsze, co Pana definiuje), o ile idea rozbudowy portu jest dobra, to PiS jeszcze nie pokazał nigdzie, że cokolwiek potrafi zbudować.

        4 lata minęły i ewentualnie zawłaszczali to, co inni przed nimi zbudowali. Przykład tego, co zbudowali sami?

        Stadnina koni w Janowie Podlaskim albo stan TVP pokazuje ich zdolności zarządzania.

        • 1 1

    • serio?

      • 6 0

    • Zapomniałeś jeszcze o milionie samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Polsce które jeżdżą po naszych drogach i o eskadrze niewidzialnych helikopterów kupionych przez Macierewicza...

      • 16 5

  • Xero Gdyni (5)

    Ale mi nowości. Przecież dokładnie taki sam koncept przedstawił ponad rok temu Port Gdynia, z LNG i elektrownia na końcu pirsu

    • 6 4

    • Tyle że Gdynia od lat przedstawia jedynie koncepty a inni nie wizualizują, tylko działają. (2)

      • 3 2

      • ? (1)

        A to co pokazał Port Gdańsk to nie TYLKO wizualizacja? Rozumiem, że pracownicy już stoją z łopatami i kopią...

        • 2 4

        • No tak, rozumiem. Więc skoro masz problem ze standardowym lądowaniem na naszej planecie,

          to natychmiast uruchom procedury awaryjne. Over ...

          • 1 1

    • Modliszka? (1)

      Prężenie w Gdańsku służy jedynie kampanii politycznej. Bo jak inaczej zrozumieć tą inwestycję gdy za miedzą w Gdyni od dwóch lat port zewnętrzny jest juź w realizacji?

      • 1 3

      • Ty zadzwoń z tym newsem do prezesa portu w Gdyni, bo on nic nie wie, że ten port zewnętrzny już realizują.

        • 1 0

  • Trakt św Wojciecha...

    ostatni etap okolice Zrębu już studzienki się zapadają, dziury wszędzie w mieście...
    Gdańsk to jedna wielka porażka infrastrukturalna, kto tym miastem zarządza?????

    • 0 1

  • 11 mld.!

    Jaki sens budować za taką kasę 2wuch terminali kontenerowych kiedy polska kupiła DCT ?!jaki sens budować port centralny kiedy w budowie jest w gdyni port zewnentrzny

    • 3 3

  • Nie wiem co to jest

    • 2 0

  • Zza obwodnicy (1)

    Puknijcie się w czoło wizjonerzy z Bożej Łaski! Już teraz infrastruktura drogowa i kolejowa jest niedrożna. Ciekawe co się będzie działo na trójmiejskich drogach, jak będziemy ładować środki w gigantomanię rządzących? Już teraz, bez takich inwestycji obwodnica permanentnie stoi. Może warto najpierw przemyśleć takie mało istotne logistyczne problemy? I przede wszystkim zacząć inwestować w drogi i kolej, żeby się wreszcie chociaż pendolino mogło rozpędzić, a wagoniki z portu miały gdzie wyjechać. Typowe polskie piekiełko. Jedna gospodarka i dwa porty jako dwie zwalczające się korporacje. Po grom dwa porty zewnętrzne? Port Gdańsk ma kompleksy, jak Gdynia coś planuje to Gdańsk nie może być gorszy i szybko podnosi łapkę do odpowiedzi? Może bawcie się w tę dziecinadę za własne pieniądze, a nie za nasze podatkowe. Mega słabe

    • 4 5

    • Ile tego typu portów

      Jest w "niewielkiej" Danii?

      • 3 0

  • Plagiat?

    No nie wierzę... Cały rok pracy, aby skopiować koncepcję Portu Zewnętrznego z Gdyni, która zakłada takie same funkcje od LNG po elektrownie na końcu. Ciekawe ile skasował projektant za odwzorowanie projektu z Gdyni?

    • 4 1

  • (9)

    Martwi mnie ta gigantomania i to polskie awanturnictwo gospodarcze.Mamy przeciez port w Hamburgu,ktory przez takie dzialania moze ponosic straty.Mam nadzieje,ze po jesiennych wyborach ten absurdalny pomysl skonczy w koszu.

    • 20 38

    • Czy ty to ten (1)

      Czaskowski ?

      • 4 0

      • Ja, wohl!

        • 2 0

    • Słaba prowokacja pisiorku (1)

      • 2 8

      • Prowokacja?

        Czysta geopolityka i gospodarczy realizm

        • 4 0

    • Niestety ten wpis to nie tylko ironia ale sama prawda.

      Jesteśmy i długo będziemy geopolityczną i gospodarczą przybudówką do Niemiec jak cała Europa Środkowa.

      • 5 0

    • prowokator

      pisobolszewicki z ciebie kolego...

      • 1 6

    • Spokojnie są ludzie od takiej roboty, którzy skutecznie zadbają o to by nie sprawić przykrości naszym wspaniałym dobroczyńcom z Berlina. Jest przecież Lewandowski, Boni itd.

      • 8 1

    • Nic się nie martw. Zaraz Pani Prezydent odbierze telefon, zrobi konferencje i powie, że jest tym :"..głęboko zaniepokojona". Tak jak polskim muzeum na Westerplatte.

      • 14 2

    • idz do lekarza bredzisz

      • 6 8

  • (1)

    Budowa Portu powinna być na wysokości najmniej zamieszkanego terenu nadmorskiego
    .Kpina z mieszkańców.

    • 2 8

    • Czy ktoś nakazuje mieszkać przy porcie?

      Moda jakaś czy co?
      A ludzi do roboty to skąd?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane