• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • I głównie chyba dlatego BCT w Gdyni zwija biznes. (3)

    Prezes BCT właśnie odchodzi ze stanowiska z jakichś "powodów osobistych", koncesja na dzierżawę terenów kończy się raptem za chyba niecałe trzy lata (i wieść niesie że właścicielowi BCT zupełnie nie zależy na przedłużeniu) a konkurencja z naprzeciwka już ponoć na poważnie przymierza się do zakupu BCT od filipińskiego właściciela.
    Któregoś dnia (raczej wcześniej niż później), okaże się po prostu, że BCT już nie ma.

    • 12 1

    • (1)

      W 2027 roku w Gdyni powstanie port zewnętrzny-terminal kontenerowy.

      • 0 4

      • Tak, tak. Oczywiście że powstanie...

        A na końcu tego portu zewnętrznego będzie podwodny hotel robotniczy z kompleksem kasyn i spa.

        • 4 0

    • A i ten przegrany proces o mobbing też mu w karierze nie pomógł.

      Tak czy inaczej jest już po bct. Brawo Gdańsk!

      • 3 1

  • Będą większe plaże...

    przeważnie w okolicach tego typu budowli plaże się powiększają (nie wszędzie muszą itp).

    • 2 1

  • to mówicie że będzie tam stocznia tak.....?

    • 1 2

  • Przedwybrcza bzdura (1)

    Przed wybrami takie fake newsy....oczywiscie elektorat rządzacych w to wierzy...hahaha...500plus, centrany port, centralne lotnisko ... dam wam wiecej tylko glosujecie na nas....zenada i tyle w tym temacie.

    • 6 11

    • Tak się składa, że ten rząd się wywiązuje ze swoich obietnic jak żaden inny wcześniej. Trudno się dziwić, skoro to pierwszy polski rząd od długiego czasu.

      • 7 1

  • A kiedy KOD i posłowie POmorscy zaprotestują? (2)

    A kiedy KOD zaczyna protesty przeciw budowie,Kiedy POsłowie POmorscy zaczną pisać do ministerstwa i rządu listy protestacyjne i żądania wyjaśnień?
    Kiedy Start tam protestu KODziarzy zatem tam?Kiedy blokady dróg dojazdowych?

    • 29 11

    • Odpowiadam: jak tylko dostaną sms'a z wytycznymi, co i jak mówić.

      • 3 0

    • No wlasnie kiedy? Bede z napieciem ogladal TVP info kazdego poranka , jak rowniez banery pro pisowskiego klubu z Letniewa, zwanego Lwami Polnocy.

      • 1 4

  • A po co? (4)

    Przecież Pan Biedroń powiedział że nie opłaca się budować tego co już jest w Europie. Przecież taki wielki port jest w Hamburgu. Pan Biedroń ma dość sporo zwolenników w Gdańsku a to są przecież "sojusznicy" Koalicji Europejskiej. Ten port to przecież pomysł Pisiorów. Więc jak to jest?

    • 33 14

    • Skoro Biedroń powiedział, to musi być prawda. To jest tak wybitny, przenikliwy i genialny strateg co najmniej jak Pani Kopacz, a może nawet jak Pan Petru?

      • 5 0

    • Pomysł tego portu pojawił się na długo przed dojściem PISu do władzy. (2)

      Natomiast dobrze, że PIS pomysłu nie zarzucił.

      • 13 4

      • (1)

        Mateusz ten port juz w 1993 planowal.

        • 1 7

        • był planowany 20 lat wcześniej

          za Gierka.

          • 4 1

  • TKM

    Obudzili się gamonie ! Budowę trzeba było zaczynać przed 20 laty !

    • 4 3

  • brawo brawo, a jak te tiry będą jechać przez miasto

    już teraz żeby dostać się na obwodnice to problem, tir za tirem aż do obwodnicy,

    może port wybuduje sobie drogę a nie obciąża wszystkich swoją działalnością

    • 4 5

  • Jestem ciekaw czy wzięto pod uwagę

    wzrost poziomu morza o 1-2 metry do końca stulecia, kolejne 5-15 metrów do końca kolejnego oraz zamiar całkowitej dekarbonizacji gospodarki do 2050 roku i wpływ tegoż na transport morski vs szynowy

    • 2 2

  • (4)

    A ile będzie bursztynu wykopane pod tym portem w trakcie budowy?

    • 12 7

    • (1)

      połowa kosztów zwróci się tak jak na mierzei ;)

      • 4 2

      • całe, co tak skromnie, hahaaa

        • 0 0

    • to zalezy skąd kruszywo

      bo to raczej będzie się sypać niż kopać...

      • 0 0

    • Duzo na pewno. Jak budowali sirkopol na wisloujsciu, to sporo domkow jednorodzinnych powstalo. A jantar wtedy za bezcen chodzil. Mniejszycg niz jadro orangutana nie zbierali. Bylem, widzialem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane