• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • I dobrze. Bez inwestycji będziemy dalej kolonią niemiecką

    • 13 1

  • tylko nie chińczycy!!!!

    tylko nie bierzcie chinoli do spółki bo skończy się jak nowy port w Hajfie budowany przez chińskich inwestorów (czytaj chiński rząd komunistyczny).... okazuje się że tak żydzi podpisali z nimi umowę (czytaj ktoś z rządu wziął niezłą łapówę) że port jest eksterytorialny i obsługiwany przez chińskich pracowników przywiezionych tam specjalnie do obsługi a władze izraela nic nie mają tam do gadania.....więc nie popełnijcie tego samego błędu

    • 11 0

  • Jest tylko jeden mały problem (1)

    W ciągu kilkudziesięciu lat (40-60) poziom wody podniesie się o 1-1.5m. No i będzie trzeba wszystko przebudować :-(

    • 3 11

    • To sie do Radomia przeniesie. Tylko tej stepki zal. Tej ze Szczecina.

      • 2 1

  • I będą wpływać promy ze Szczecina. (2)

    Przekop mierzei, prom w Szczecinie i sper-port w Gdańsku. PiSowskie "gruszki na wierzbie". Kiełbacha wyborcza.

    • 12 27

    • (1)

      Kielbacha to byla przed poprzednimi wyborami,gdy PO-st komuna mowila,ze nie podniesie wieku emerytalnego.

      • 8 7

      • No i mamy wysyp groszowych emerytur. Ale, najwazniejsze ze sa.

        • 2 2

  • (4)

    Najbardziej obawiam się wizjonerów...

    • 31 30

    • Bez wizji nie ma rozwoju.

      Jest co najwyżej chaos lub (częściej) stagnacja.

      • 4 1

    • Wizjonarzy??? (1)

      To zależy czym się szprycują.

      • 3 0

      • Bredniami jarozbawa

        • 2 4

    • Wróć do kostnicy

      • 8 3

  • No wizja fajna. Ja bym wolal zobtczyc wizje dwoch wiez i autostrady biegnacej przez dzailki Morawieckiego

    • 3 9

  • Od kiedy Port Gdańsk leży w Europie Wschodniej ? W takim razie Tallin, Helsinki i St. Petersburg są w Europie

    Dalekowschodniej...

    • 8 3

  • port gdańsk

    zatrudnić zydow z urzędu miasta dulkiewicz biznesmena r,budnika i sprzątaczy

    • 7 8

  • Bo fantazja (5)

    Bo fantazja jest od tego
    Żeby bawić się
    Żeby bawić się Żeby bawić się
    Na całego

    • 54 30

    • Fantazja (4)

      Morze to nie tylko plaża i budy z rybami i lodami. Bez takiej "fantazji" nigdy nie powstałby port w Gdyni. Dwadzieścia lat temu nie było DCT, trasy Sucharskiego i tunelu pod martwą Wisłą. Porty to okno na świat i duże dochody dla państwa dlatego nie można się odwracać"tyłem" do morza.

      • 15 7

      • tylko co zrobić, jak naszych "władców" siłą trzeba do morza odwracać własciwą stroną? (3)

        To przecież duże i skomplikowane przedsięwzięcia, jednej kadencji nie wystarczy...
        I co?
        Przeciwnikowi sukces oddawać?
        ;)

        • 5 9

        • (2)

          Myślisz jak typowe "korpo" ja, ja, moja zasługa, moja, Jolka tylko kawę nosiła. To się robi na lata dla kraju a nie dla swojej chwały.

          • 12 1

          • nie, ja myślę (a raczej próbuję) jak urzędnicy (1)

            oraz podczepione pod nich "winogrona"...

            Czyli, tak zwana ironia...

            Szybki deal, 3 miechy i 100% zwrotu.
            O planowaniu w horyzoncie 15-30 lat nie ma nawet mowy, bo większości z "decydentów" na świecie nie będzie a progenitura nie ustawiona...

            Czy widzisz jakąkolwiek współpracę polityków przy jakimkolwiek przedsięwzięciu? Bardzie inwestujemy w przedsięwzięcia litewskie czy ukraińskie. W duchu internacjonalizmu soc... Och! Chyba się zapędziłem... ;)

            • 7 0

            • Politycy niech trzymają się z daleka od tego o czym nie mają pojęcia. Ich zadaniem jest ustanowić odpowiednie przepisy i tyle, bo później wpadnie ktoś na pomysł by nadać nazwę jakiemuś magazynowi imieniem polityka X co się nie spodoba politykowi Y

              • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Patrząc perspektywicznie

    należałoby uwzględnić w koncepcji rozwoju terminal bunkrowy LNG oraz stacje cold ironing.
    ..a właściwie od tego zacząć.

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane