• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Porcie Gdańsk przeładowano ponad 40 mln ton

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Na wzrost wyników w ostatnim kwartale minionego roku wpływ miały przeładunki paliw i węgla. Na zdjęciu tankowiec z ropą dla Lotosu. Na wzrost wyników w ostatnim kwartale minionego roku wpływ miały przeładunki paliw i węgla. Na zdjęciu tankowiec z ropą dla Lotosu.

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 40,6 mln ton ładunków, czyli o ponad 1,7 mln ton więcej niż się spodziewano. To też o niemal 9 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w tym samochodów handlowych oraz wzrost przeładunku paliw i węgla.



Według prognoz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ostatni rok miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3 proc. wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton.

- Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Czytaj też: Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku

W tym okresie w porcie przeładowano więcej paliw (wpłynęły na to dostawy amerykańskiej ropy dla polskich rafinerii) oraz węgla. Tylko w listopadzie przeładowano 4,2 mln ton towarów, a w grudniu aż 4,7 mln ton. W porcie pojawił się też nowy produkt - drewno tzw. wiatrołomy, czyli drzewa połamane przez nawałnicę jaka przeszła w sierpniu nad Pomorzem. Tylko w grudniu przeładowano 2,5 tys. ton. Podpisano też trzyletni kontrakt na przeładunki. Drewno trafia do odbiorców ze Skandynawii i Europy Zachodniej. Do tej pory drewno nie było wyodrębnionym ładunkiem, jak paliwo czy węgiel, którego ilość przeładunków podawano w osobnej statystyce, ale to się zmieni.

Czytaj też: Więcej samochodów w Porcie Gdańsk. Tym razem KIA

Dobrze rokującym obszarem działalności jest tzw. rynek automotive, czyli w wypadku portu przeładunek samochodów. Ubiegły rok był bardzo korzystny pod tym względem dla gdańskiego portu. Najpierw Hyundai, potem Nissan, a pod koniec roku KIA. Tylko w ub. roku przeładowano o 400 proc. więcej aut handlowych, a to dzięki współpracy z  firmą Adampol, która posiada kontrakty na przeładunek.

- To bardzo przyszłościowa współpraca. Dlatego wychodząc naprzeciw już przygotowujemy kolejne place składowe. W najbliższym czasie utwardzimy 5 ha - mówi Łukasz Greinke
Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w właśnie tym samochodów handlowych. W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk - osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22 proc. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku. A co w planach? 100 mln ton w 2027 roku.

Miejsca

Opinie (50)

  • Ile tam się zarabia ? (1)

    Takie obroty - gratulacje !
    A ile zarabia dziś taki doker w porcie ?
    Ilu ludzi przeładowywało te ponad 40 mln ton ? / ile osób pracuje w porcie ? /

    • 2 0

    • Mało

      Adampol to chyba z 6 ludzi, reszta z łapanki, Naftoport chyba z 5, więcej nie trzeba, oni tam nic nie robią tylko na rurę patrzą, Eksploatacja to z 200 osób, DCT podobnie, reszta z łapanki, PP podobnie, sami emeryci i renciści & zlecenia. Może razem ze 2 tysiące, reszta z łapanki i emeryci.

      • 1 5

  • Prezes Gremke,wielki fachura od Portu-portowiec wielki, przyniesiony w teczce koleś....żal...

    • 14 4

  • To az tak duzo? Jak auto wazy ponad tone, albo jak paliwo przywoza. (1)

    To takie ilosci mozna spokojnie wykrecic, a jakby im tam srubke przykrecic to by i z 70 mln przeladowali

    • 5 38

    • Jakby te auta były zatankowane pod korek
      to by tonaż wzrósł.
      A może się mylę.

      • 4 2

  • A czym Zarząd Portu przypisuje sobie te zasługi???Chyba zdzieraniem za dzierżawy placów.Samochody z tego co wiem obsługuje firmawiem Adampol,przeładunki drobnicowe,kontenery Eksploatacja,DTC,GTK i inne podmioty.

    • 11 3

  • Jak pracowałem w porcie

    To na workach przerzucałem jednego dnia 40 ton

    • 2 2

  • I

    Tak bedziemy lepsi w 2018. Tylko na mnie głosujcie. Pokaze wam wizualizacje nowych projektów w porcie. Pomaluje nowe pasy na piachu

    • 15 3

  • Gdynia upada na naszych oczach :( (2)

    • 24 8

    • szczur kat miasta!

      a co ma nijaki szczur ?? Fakt port to i szczurów pełno, które niszczą ładunki, ale deratyzacja w Porcie Gdynia i PO kłopocie. W mieście Gdynia nie słyszałem o jakiegoś z tego powodu kłopotach?

      • 3 8

    • Mury pną się do góry na terenach portowych

      • 10 1

  • A z portu w Gdyni nawet wyjechać nie można bo na okrągło są korki.

    • 18 2

  • Obroty towarami a inwestycję w nowy sprzęt brak bo główny kooperator ledwo ciągnie a spółki zależne to lepiej nie mówić. I cały zysk wypracowany pójdzie do Skarbu Państwa trzeba zasilić tych co tam na górze zmieniają się i trzeba odprawy dać a człowiek na taką odprawę co oni mają zap....a trzy lata

    • 10 3

  • Jak robole belg wasz pan buhaha

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane