- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (42 opinie)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (22 opinie)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (152 opinie)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (187 opinii)
W Porcie Gdańsk przeładowano ponad 40 mln ton
W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 40,6 mln ton ładunków, czyli o ponad 1,7 mln ton więcej niż się spodziewano. To też o niemal 9 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w tym samochodów handlowych oraz wzrost przeładunku paliw i węgla.
Według prognoz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ostatni rok miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3 proc. wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton.
- Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Czytaj też: Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
W tym okresie w porcie przeładowano więcej paliw (wpłynęły na to dostawy amerykańskiej ropy dla polskich rafinerii) oraz węgla. Tylko w listopadzie przeładowano 4,2 mln ton towarów, a w grudniu aż 4,7 mln ton. W porcie pojawił się też nowy produkt - drewno tzw. wiatrołomy, czyli drzewa połamane przez nawałnicę jaka przeszła w sierpniu nad Pomorzem. Tylko w grudniu przeładowano 2,5 tys. ton. Podpisano też trzyletni kontrakt na przeładunki. Drewno trafia do odbiorców ze Skandynawii i Europy Zachodniej. Do tej pory drewno nie było wyodrębnionym ładunkiem, jak paliwo czy węgiel, którego ilość przeładunków podawano w osobnej statystyce, ale to się zmieni.
Czytaj też: Więcej samochodów w Porcie Gdańsk. Tym razem KIA
Dobrze rokującym obszarem działalności jest tzw. rynek automotive, czyli w wypadku portu przeładunek samochodów. Ubiegły rok był bardzo korzystny pod tym względem dla gdańskiego portu. Najpierw Hyundai, potem Nissan, a pod koniec roku KIA. Tylko w ub. roku przeładowano o 400 proc. więcej aut handlowych, a to dzięki współpracy z firmą Adampol, która posiada kontrakty na przeładunek.
- To bardzo przyszłościowa współpraca. Dlatego wychodząc naprzeciw już przygotowujemy kolejne place składowe. W najbliższym czasie utwardzimy 5 ha - mówi Łukasz Greinke
Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w właśnie tym samochodów handlowych. W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk - osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22 proc. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku. A co w planach? 100 mln ton w 2027 roku.
Miejsca
Opinie (50)
-
2018-01-09 22:00
Ile tam się zarabia ? (1)
Takie obroty - gratulacje !
A ile zarabia dziś taki doker w porcie ?
Ilu ludzi przeładowywało te ponad 40 mln ton ? / ile osób pracuje w porcie ? /- 2 0
-
2018-01-09 23:40
Mało
Adampol to chyba z 6 ludzi, reszta z łapanki, Naftoport chyba z 5, więcej nie trzeba, oni tam nic nie robią tylko na rurę patrzą, Eksploatacja to z 200 osób, DCT podobnie, reszta z łapanki, PP podobnie, sami emeryci i renciści & zlecenia. Może razem ze 2 tysiące, reszta z łapanki i emeryci.
- 1 5
-
2018-01-09 20:44
Prezes Gremke,wielki fachura od Portu-portowiec wielki, przyniesiony w teczce koleś....żal...
- 14 4
-
2018-01-09 14:43
To az tak duzo? Jak auto wazy ponad tone, albo jak paliwo przywoza. (1)
To takie ilosci mozna spokojnie wykrecic, a jakby im tam srubke przykrecic to by i z 70 mln przeladowali
- 5 38
-
2018-01-09 20:30
Jakby te auta były zatankowane pod korek
to by tonaż wzrósł.
A może się mylę.- 4 2
-
2018-01-09 20:16
A czym Zarząd Portu przypisuje sobie te zasługi???Chyba zdzieraniem za dzierżawy placów.Samochody z tego co wiem obsługuje firmawiem Adampol,przeładunki drobnicowe,kontenery Eksploatacja,DTC,GTK i inne podmioty.
- 11 3
-
2018-01-09 20:03
Jak pracowałem w porcie
To na workach przerzucałem jednego dnia 40 ton
- 2 2
-
2018-01-09 19:06
I
Tak bedziemy lepsi w 2018. Tylko na mnie głosujcie. Pokaze wam wizualizacje nowych projektów w porcie. Pomaluje nowe pasy na piachu
- 15 3
-
2018-01-09 16:20
Gdynia upada na naszych oczach :( (2)
- 24 8
-
2018-01-09 18:22
szczur kat miasta!
a co ma nijaki szczur ?? Fakt port to i szczurów pełno, które niszczą ładunki, ale deratyzacja w Porcie Gdynia i PO kłopocie. W mieście Gdynia nie słyszałem o jakiegoś z tego powodu kłopotach?
- 3 8
-
2018-01-09 17:39
Mury pną się do góry na terenach portowych
- 10 1
-
2018-01-09 17:37
A z portu w Gdyni nawet wyjechać nie można bo na okrągło są korki.
- 18 2
-
2018-01-09 16:12
Obroty towarami a inwestycję w nowy sprzęt brak bo główny kooperator ledwo ciągnie a spółki zależne to lepiej nie mówić. I cały zysk wypracowany pójdzie do Skarbu Państwa trzeba zasilić tych co tam na górze zmieniają się i trzeba odprawy dać a człowiek na taką odprawę co oni mają zap....a trzy lata
- 10 3
-
2018-01-09 15:50
Jak robole belg wasz pan buhaha
- 10 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.