• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk startuje z dużym programem inwestycyjnym

Wioletta Kakowska-Mehring
17 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie będzie kosztować ok. 390 mln zł.
  • Projekt Dworca Drzewnego w Porcie Gdańsk.
  • Wejście do Portu Gdańsk.

Pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie, cztery parkingi i... 5 km ogrodzenia. Władze Portu Gdańsk przedstawiły plan inwestycyjny na najbliższe lata. Tylko w tym roku wydadzą na infrastrukturę 170 mln zł.



W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę ponad 29 mln zł. Dzięki tym nakładom zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. Zmiany przeszedł także rejon Kapitanatu Portu Północnego. W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie się poszerzy.

Czytaj też: Nowa atrakcja wejścia do portu w Gdańsku

- Rok 2017 był rokiem planów, zawierania umów, rozpisywania przetargów. Teraz prace wreszcie ruszą, stopniowo będą zaczynać się kolejne inwestycje - zapewnia Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

Duże wsparcie finansowe z Unii



Największe inwestycje to te współfinansowane w 85 procentach przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF. Dzięki środkom unijnym ogromne zmiany czekają m.in. tereny w Porcie Wewnętrznym. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska i Mew, Nabrzeże Oliwskie zobacz na mapie Gdańska, Zbożowe zobacz na mapie Gdańska, Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny zobacz na mapie Gdańska. Szacunkowa wartość całego projektu to ok. 470 mln zł. W Porcie Zewnętrznym ZMPG rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową za ok. 180 mln zł. Wszystkie projekty z programu CEF zakończą się do 2020 roku. W ramach dotacji unijnych powstanie także nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków Ro-Ro. Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to wartość ok. 600 mln zł.

  • Parking przy ul. Sucharskiego (Port Północny).
  • Parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Parking przy ul. Ku Ujściu (Port Północny).
  • Parking w Porcie Wewnętrznym.

W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów. Najszybciej - prawdopodobnie jeszcze w tym roku - do użytku oddany zostanie parking buforowy w porcie Wewnętrznym u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej zobacz na mapie Gdańska na ok. 70 miejsc. Później parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego zobacz na mapie Gdańska na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska w standardzie MOP - 300 miejsc - oraz przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, mieszczący ok. 100 pojazdów.

Łącznie modernizacja i budowa torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie w tym roku ok. 16 mln zł. Około 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe. Aż 2,3 mln zł Port przeznaczy na przedudowę i budowę ogrodzeń portowych (łącznie ok. 5 km). W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny. Wartość całej inwestycji to ponad 6 mln zł (3,5 mln zł w 2018 r.). ZMPG zmodernizuje także linię odbojową Pirsu Rudowego za ok. 5 mln zł (w 2018 r. - 2,5 mln zł). To jedynie wybrane z ok. 150 pozycji w planie inwestycji i remontów na ten rok. Ogółem tylko w 2018 roku inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.

Teraz czas na Port Centralny



- Dzięki programowi inwestycyjnemu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Gdański port stoi przed jedną z największych inwestycji ostatnich kilkudziesięciu lat. Port Centralny ma przekształcić port w Gdańsku w port V generacji, czyli kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.

Miejsca

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Adamowicz

    Czy to prawda ze ludzie wyplat nie dostaja wspolkach w ktorych zasiadasz w zarzadzie? ! Ty dostales,a my nie.

    Czy to prawda? toZa kilka miesiecy wybory.podziekujemy

    • 10 11

  • A Gdynia...

    Gdynia w czarnej d*pie!!! Partyjni nominaci PISu, zazwyczaj znikąd, nie potrafią nawet zbudować obrotnicy... Tylko drelicha brak... i konowała.

    • 7 3

  • proszę nie kręcić i płacić wreszcie dywidendy dla akcjonariuszy

    Skarb Państwa bierze swoje i do tego wstawia kolesi na stołki nie tylko w Radzie Nadzorczej, Gmina to samo choć tu wszystko zgarnia Budyń. a co pozostaje dla prawowitych właścicieli?

    WYPŁACAĆ DYWIDENDY!

    • 3 5

  • W wizjah jestesmy miszczami !

    • 8 6

  • Gdynia upada na naszych oczach.

    Powiedz Szczurek, Kwiatkowski nie straszy cię po nocach?

    • 22 6

  • (3)

    a nie można wzorem naszej Gdyni zlikwidować tych firm i pozwolić na tych nabrzeżach na postawienie kurników z ogródkami dl bogaczy
    a infrastrukturę można namalować farbą
    390 mln za farbę to w sam raz

    • 33 12

    • szczur zrobiłeś z naszego miasta pośmiewisko!

      • 8 4

    • (1)

      trolle Horały i PISlamu w akcji!
      Horałą, choćbyś się obes....ł, to Gdyni nie zdobędziesz. Zostań w Warszawie i nie wracaj to nigdy więcej nierobie

      • 10 16

      • wasza stała śpiewka z wyzwiskami
        a to PO a to PiS a to UE wszyscy przeciwko wam biedakom

        • 15 2

  • Gdynia w ruinie:(

    • 26 12

  • Pamiętam jak nikt prawie do Gdańska nie pływał

    Bo biurokracja i ceny - dobrze, że to się zmieniło, nie jest idealnie ale przynajmniej jesteśmy coraz dalej od wizji Gdańska jako zabetonowanego "rezerwatu PRLu" z jedyną słuszną stocznią utrzymywaną przez podatników.

    • 62 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane